یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ فارس؛

معلمان سختی‌هایی شغل خود را با جان‌ودل و بدون هیچ منتی تحمل می‌کنند

تهران (پانا) - یکی از معلمان منتخب سال 1401 فارس می‌گویدمعلمان سختی‌هایی شغل خود را با جان‌ودل و بدون هیچ منتی تحمل می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۹۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
معلمان سختی‌هایی شغل خود را با جان‌ودل و بدون هیچ منتی تحمل می‌کنند

مهرسا پیمان‌فر، معلم نمونه و برتر استان فارس اظهار کرد: دانش‌آموزان بخش زیادی از زمان خود را در مدارس و در ارتباط با معلمان می‌گذرانند و آن‌ها بطور مستمر نسبت به نگرش، دیدگاه، شخصیت و رفتار معلمان خود واکنش و بازخورد نشان می‌دهند. بنابراین معلم می‌تواند الگوی موثری برای دانش‌آموزان محسوب شوند.

پیمان‌فر با اعتقاد به نقش الگوسازی معلمان برای کودکان و نوجوانان گفت: موضوعی که در کلاس درس به وضوح مشاهده کردم، انعکاس شخصیت خودم در بین دانش‌آموزان و در واکنش‌هایی که دانش‌آموزان در ارتباط با هم داشتند بوده‌ام؛ پس می‌توان نتیجه گرفت واکنش صحیح و مناسب در برابر رویدادهای مختلف در کلاس، حفظ شان اجتماعی، آراستگی ظاهر و حتی استفاده از کلمات و جملات اثرگذار می‌توانند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و حتی تغییر مثبت در آینده آن‌ها داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا معلمان تاکنون موفق به الگوسازی از خود برای دانش‌آموزان بوده‌اند گفت: قطعا نمونه‌های بسیاری وجود دارد اما باید در نظر داشت که بدون شک تحقق هدف الگوسازی مناسب توسط معلمان نیازمند برخورداری معلم از انگیزه و رضایت شغلی کافی است.

پیمان فر ادامه داد: قطعا تاکنون الگوسازی و حتی فرهنگ‌سازی بسیاری در جوامع کوچک مدرسه و در کلاس‌های درس توسط معلمان صورت گرفته است و اگر ناکامی‌هایی وجود داشته و دارد در ابتدا باید ابعاد دیگر بررسی و نقاط ضعف موجود را اصلاح کرد.

این معلم برتر استان فارس، رمز موفقیت خود در کسب عنوان معلم برتر کشوری را در علاقه، خلاقیت، میل به انجام صحیح وظیفه مهم معلمی و استفاده از تجارب کسب شده در سال‌های خدمت خود عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط فیزیکی و چهره به چهره در دوران کرونا، به چگونگی همراه سازی هنرجویان خود در کلاس مجازی بسیار فکر می‌کردم. آنچه برای من اولویت داشت، این بود که چگونه می‌توانم یک هنرجو را در منزل و بدون حضور فیزیکی خود با میل و رغبت، با فرایند آموزش همراه کنم و باعث ایجاد انگیزه برای حضور در کلاس درس کنم.

پیمان‌فر ادامه داد: این مهم تنها با روش‌های سنتی آموزشی امکان پذیر نبود و لزوم تلفیق آموزش‌های علمی، مهارتی، نگرشی و توجه به نکات انگیزشی، پرورشی، روانی و بهداشتی در قالب سناریوهای جذاب آموزشی برای هنرجویان به چشم می‌آمد. بنابراین خود را با شرایط موجود وفق و اقدام به اجرایی سازی برنامه‌های خود کردم.

وی با بیان اینکه به کارگیری جلوه‌های ویژه در تهیه کلیپ‌های آموزشی، نقش مهمی در برقراری ارتباط دانش‌آموزان با مطالب تدریس ایفا کرده است، گفت: با طراحی سناریوهای آموزشی مناسب، بخش‌هایی از درس را که امکان عدم دقت هنرجویان به آن به چشم می‌خورد، با استفاده از افکت‌های صوتی مناسب، شرایط متمرکز سازی اندیشه دانش‌آموزان در مسیر صحیح آن را فراهم کردم.

این معلم نمونه استان فارس که مولف کتب رشته حسابداری مالی (شاخه کاردانش) در پایه‌های مختلف است، با بیان اینکه نابرابری آموزشی در دوران کرونا، سبب ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان شد، گفت: با همکاری در کارگروه کشوری تولید فیلم‌های آموزشی با کیفیت مناسب و بارگذاری در شبکه شاد و تهیه بسته آموزشی نرم‌افزار حسابداری رشته حسابداری مالی ( شاخه کاردانش) برای تمام هنرجویان استان فارس سعی بر ایجاد عدالت آموزشی در حد توان خود کردم.

پیمان‌فر با بیان اینکه اشتباه یک معلم می‌تواند عامل نابودی یک نسل و یک جامعه شود، گفت: دانش‌آموزان از معلمان خود الگوبرداری می‌کنند. بنابراین ما معلمان با به‌روزرسانی اطلاعات خود و به کارگیری عشق، صبر و روحیه فداکاری و ایثار در کلاس درس خود، می‌توانیم به بهبود نظام تعلیم و تربیت کمک کنیم.

به گفته وی مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند با برنامه‌ریزی و تلاش برای بهبود زیرساخت‌های آموزشی، شاداب سازی مدارس، رفع دغدغه مالی فرهنگیان به بهبود نظام آموزشی کشور کمک کنند.

پیمان‌فر با بیان اینکه جامعه فرهنگیان همیشه در انجام فعالیت‌های خداپسندانه و انسان دوستانه پیش قدم بوده‌اند، گفت: با وجود مشکلات مالی و روحی بسیاری از خانواده‌ها در دوران کرونا، روحیه انجام فعالیت‌های خداپسندانه و انسان دوستانه در جامعه و خصوصا در میان فرهنگیان به وضوح قابل مشاهده بود و بازخورد این همدلی نیز در میان دانش‌آموزان و اولیاء آن‌ها دیده می‌شد. به طوری که بسیاری از دانش‌آموزان، در ادامه راه معلمی خود، پیش قدم شده و به دوستان خود، در تهیه بسته‌های اینترنتی کمک می‌کردند. که این امر نشان دهنده باهوشی و ریز بینی نسل جدید و درک درست شرایط است.

وی میزان انعکاس اخبار ایثار و فداکاری معلمان، در جامعه را بسیار ضعیف برشمرد و گفت: متاسفانه رسانه‌های کشور، از فضای فرهنگی جامعه فاصله گرفته و بیشتر متوجه مسائل اقتصادی و سیاسی هستند و بسیاری از فعالیت‌های معلمان که از جلوه‌های ایثار و از خود گذشتگی آنها نشأت می‌گیرد در هیچ رسانه یا نشست خبری منعکس نمی‌شود و متاسفانه تنها برخی از اخبار جنجال آفرین که ممکن است موجب وارد شدن خدشه به جامعه فرهنگیان شود، منتشر می‌شود.

پیمان‌فر تداوم تجلیل از مقام معلم و پوشش خبری فعالیت‌ها و جلوه‌های ایثارگری فرهنگیان در مدارس و معرفی آن‌ها به عنوان یک الگوی مناسب، به جامعه را از جمله فعالیت‌های پیشنهادی برای انعکاس بیشتر جلوه‌های معلمی در جامعه برشمرد و گفت: شخصیت فرهنگیان و اساتید همیشه در میان اقشار مختلف جامعه بسیار خوب و پسندیده بوده است. بنابراین حضور معلمان در فعالیت‌های اجتماعی جامعه می‌تواند بسیار اثربخش و موثر باشد.

وی در خصوص نقش رسانه‌ها در انعکاس تاثیر فعالیت و نقش معلمان در جامعه گفت: به طور مثال معلمان ما در دوران کرونا شهرت و لقب مدافع نگرفتند در حالی که ارزش کارشان بسیار ارزشمند بود و صحنه‌های زیادی از ایثار و از خودگذشتگی را در راستای خدمت به امر آموزش از خود به یادگار گذاشتند. معلمان در امر آموزش دلسوزانه تمام توان خود را برای آموزش بکار گرفتند و با کمترین امکانات، بدون هیچ توقع و گاهی با هزینه شخصی خود روند آموزش را به بهترین شکل ممکن هدایت کردند.

این معلم جوان و برتر استان فارس افزود: حال سوال این است که چقدر از این جلوه‌های ایثارگری در رسانه‌ها بازگو شد که شاید اگر این اخبار به شکل مستمر عنوان می‌شد، نه تنها موجب رشد انگیزه در معلمان می‌شد بلکه خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم با آگاهی بیشتر هم قدردان بیشتر معلمان خود بودند و هم در یادگیری و انجام وظایف خود جدیت بیشتری نشان می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه انعکاس جلوه‌های ایثار و فداکاری معلمان در رسانه‌ها می‌تواند موجب تشویق و فرهنگ‌سازی بیشتر این فضیلت انسانی در جامعه شود، گفت: میل به دیده شدن و قدردانی از زحمات افراد، از نیازهای هر انسانی است، زمانی که یک فرد در برابر جلوه‌های ایثار و از خود گذشتگی همکاران خود پاسخ مناسبی مشاهده نکند بدون شک این موضوع ترمزی خواهد بود در برابر عملکرد وی در زمینه فعالیت‌های مشابه و زنجیره فداکاری در جامعه قطع خواهد شد.

این معلم منتخب با بیان اینکه در دوران کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها در سمت سرگروه رشته حسابداری استان فارس اقدام به تهیه بسته آموزشی تولید محتوای الکترونیکی برای استفاده همکاران در راستای بهبود و کیفیت بخشی به آموزش‌های مجازی کنم گفت: با انتشار این بسته آموزشی در سطح کشور و کانال آپارات، علاوه بر همکاران و دانش‌آموزان، شاهد استقبال برخی از اولیاء بودیم. استقبال دانش آموزان از آموزش تولید محتوا حاکی از رو به رو بودن ما با نسلی علاقه مند به تکنولوژی‌های روز است.

دارنده رتبه اول کشور در گروه‌های آموزشی (گروه آموزشی حسابداری مالی) در سال تحصیلی 1394 الی1400 با بیان اینکه با آمدن بیماری کرونا، دنیا فهمید که معلم جایگزین ندارد گفت: همه همکاران من نمونه هستند و باید معلم بود تا فهمید مدافعان سنگر آموزش چه سختی‌هایی را با جان و دل و بدون هیچ منتی تحمل می‌کنند و با کمترین امکانات و حتی با هزینه‌های شخصی خود سکوی آموزش را رها نکرده و بدون هیچ توقعی به بهترین شکل ممکن دانش‌آموزان را در مسیر آموزش هدایت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار