رضاخواه در گفت‌وگو با پانا:

طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها‌ نرخ ارز را کاهش می‌دهد

طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از فساد جلوگیری و نیاز کشور به کالای اساسی را کاهش می‌دهد/ برخی از کارخانه‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند و تولیدات خود را صادر می‌کردند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت با اجری طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، قاچاق کالا کاهش می‌یابد بر همین اساس نیاز کشور به ارز ‌نیز کمتر شده و‌ نرخ ارز ‌کاهش خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها‌ نرخ ارز را کاهش می‌دهد

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها، اظهار کرد: «اصل انجام این طرح بسیار خوب است و بسیار لازم بوده است و دلیل آن نیز این است که به خاطر سیاست‌های اشتباهی که ما داشتیم، کشورهای همسایه از این موضوع سوء استفاده می‌کردند و کالاهای اساسی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ادامه داد: «برخی در داخل کشور نیز محصولاتی را تحت عنوان کالای یارانه‌ا‌ی تولید ‌و آن را صادر می‌کردند، یعنی ما عملاً از جیب مردم یارانه‌ای را به صادرکنندگان می‌دادیم و از آن استفاده می‌کردند. اصلاح این روند بسیار مهم و خوب است اما در شیوه اجرا مشکلاتی وجود دارد البته از آنجایی که این طرح بسیار بزرگ است، طبیعی است که این مشکلات وجود داشته باشد اما درخواست مجلس از دولت این است که این اشکالات هرچه سریع‌تر رفع شود.»

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به این موضوع حساس، پیگیر و مطالبه‌گر هستند، افزود: «یکی از مشکلات کنونی این است که همه افرادی که باید تحت پوشش باشند، تحت پوشش نیستند. مراجعات مکرری داریم که برخی افراد احساس می‌کنند که باید یارانه می‌گرفتند اما به دلایلی این اتفاق نیافتاده است. از آن سو، افرادی را داریم که به دلیل معیارهایی که دچار ابهام است، همچنان مشخص نیست که آیا باید یارانه بگیرند یا خیر. به نظر می‌رسد که معیارها دچار ابهام هستند و این افراد باید یارانه بگیرند.»

رضاخواه بیان کرد: «این مشکلات باید هرچه سریع‌تر رفع شود. من فکر می‌کنم بهتر بود دولت در گام اول به همه مردم اعتماد می‌کرد و به افرادی هم که یارانه تعلق نمی‌گیرد، اطلاع‌رسانی می‌شد. البته رئیس‌جمهوری نیز دستور بازنگری و پرداخت مبلغ مورد نظر به همه مشمولان را صادر کردند. در مجموع اجرای این طرح بسیار مثبت و مناسب است و باید انجام شود و اشکالاتی که امروز در اجرا شاهدش هستیم باید رفع شود.»

ورود کمیسیون اجتماعی مجلس به موضوع معیارهای پرداخت یارانه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «مجلس ورود مستقیم نخواهد داشت و تنها نظارت خواهد کرد. سامانه‌های دولت از جمله سامانه رفاه ایرانیان رصد خواهد شد. طبیعتاً قبل از شروع اجرای طرح، سامانه رفاه ایرانیان باید به‌روز می‌شد. یکی از سؤالات مهم از وزارت کار این است که چرا ظرف چند ماه گذشته، این سامانه بهبود پیدا نکرده است. از سوی دیگر، حتی اگر اطلاعات سامانه درست باشد، معیارهایی که برای دریافت یارانه تعریف شده، شاید معیارهای درستی نباشد و باید ابهامات آن رفع شود و طبیعتاً کمیسیون اجتماعی به این موارد ورود خواهد کرد.»

وی به مقابله با فساد اشاره کرد و گفت: «برخی از کارخانه‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند و تولیدات خود را صادر می‌کردند. بخشی از فساد نیز ناشی از این است که کالای خام مانند آرد و ذرت و سایر کالاها به صورت یارانه‌ای دریافت ‌و با قیمت‌های هنگفت صادر می‌شد. بر همین اساس اجرای این طرح از این فسادها جلوگیری می‌کند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطر‌نشان کرد: «اجرای این طرح به دلیل جلوگیری از قاچاق و کاهش آن، نیاز کشور به کالاهای اساسی را کاهش می‌دهد، بر همین اساس نیاز کشور به ارز را نیز کاهش خواهد داد. البته سوالی که مطرح است این است که حالا که نیاز کشور به ارز کاهش پیدا می‌کند، چرا نرخ ارز در حال افزایش است و این موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی باید راجع به آن توضیح بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار