سدی که تامین آب کشاورزی یک شهر برعهده اوست

بهنمیر (پانا) - مسئول سد لاستیکی عربخیل شهر بهنمیر در استان مازندران، سدی که نیاز مردم این شهر را به آب کشاورزی برطرف می‌کند، در رابطه با این مجموعه و مشکلات آن توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سدی که تامین آب کشاورزی یک شهر برعهده اوست

محمود ولی پور، مسئول سد لاستیکی عربخیل شهر بهنمیر در استان مازندران گفت: این سد در سال ۱۳۸۳ توسط آب منطقه ای افتتاح شد. جنس آن از لاستیک و تولید کشور چین است، طول کف سد ۳۵ متر و بالا ۴۵ متر است.

وی ادامه داد: ارتفاع آبی که پشت سد جمع می‌شود ۳ متر و طول آبی که پشت سد جمع می‌شود تقریبا ۵ کیلومتر است. این سد فقط از باران و برف سوادکوه تامین می‌شود و زمانی که در تابستان به کم آبی برمیخوریم و آب برف و باران نداریم یک انشعاب ایجاد کردیم که آب سد لفور شیرگاه را از طریق کانال به اینجا منتقل می‌کند تا مردم از این آب استفاده کنند.

ولی پور بیان کرد: به طور میانگین به حجم ۱/۲ میلیون متر مکعب آب، پشت سد ذخیره می شود و تا الان بیش از ۱۳۰۰ هکتار شالیزار در سطح بهنمیر و روستاهایی مانند گالشکلا، کاله، عربخیل و دیگر روستاها از آب این سد استفاده می‌کنند و از طریق لوله ها به زمین های کشاورزی فرستاده می‌شود.

وی افزود: قبل از افتتاح سد، زمین کشاورزی زیاد بود و بخاطر اینکه سطح آب پایین و آب شور بود، مردم نمی‌توانستند از آن آب برای دشت و شالیزار استفاده کنند. به همین دلیل کیسه های شن را یکجا خالی می‌کردند و یک راه بند درست می‌کردند که حدودا یک متر ارتفاع داشت و به عنوان سد از آن استفاده می‌کردند.

ولی پور در پایان خاطرنشان کرد: از این آب بیشتر برای کشت و بعضی اوقات بعد از اتمام شالیزار در اواخر تیرماه برای مرکبات و باغات از آن استفاده می‌شود و یک سری قایق غیرمجاز نیز برای ماهیگیری از این آب استفاده می‌کنند که توسط قانون باید از این کار جلوگیری شود.

دانش‌آموز خبرنگار: مریم قربانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار