یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ خراسان جنوبی:

روح معلمی با انجام کارهای فوق‌برنامه و خداپسندانه عجین شده است

تهران (پانا) - یکی از معلمان منتخب سال 1401 بیرجندی می‌گوید انعکاس ایثارگری و توانمندی معلمان در سطح جامعه، بسیار محدود است. سیده معصومه علوی، معلم استان خراسان جنوبی، به‌عنوان یکی از معلمان منتخب سال 1401 شناسایی و معرفی شد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
روح معلمی با انجام کارهای فوق‌برنامه و خداپسندانه عجین شده است

سیده معصومه علوی، معلم نمونه و برتر استان خراسان جنوبی شهرستان بیرجند با 44 سال سن و 21 سال سابقه آموزشی در گفتگو با خبرنگار مرکز اظهار کرد: کسب رتبه دوم کشوری در مسابقات علمی دانشجویان مراکز تربیت معلم سال ۱۳۷۷، رتبه دوم مسابقات الگوهای برتر تدریس تربیت معلم سال های ۷۷/۷۸، رتبه دوم منطقه درمیان در الگوهای برتر تدریس سال ۸۷، رتبه اول تولید محتوا با استفاده از نرم افزار Auto play سال ۱۴۰۰ و منتخب معلم توانمند منطقه ای اردیبهشت ۱۴۰۰ از جمله مهم ترین عناوین افتخارات اینجانب در طول دوران خدمتم است.

وی گفت: فعالیت هایی نظیر تولید محتواهای کاربردی، خلاقانه و مفید متناسب با نیاز دانش آموزان با استفاده از نرم افزارهای مختلف، استفاده از انواع سنجش های آغازین، تکوینی و پایانی در کلاس های مجازی متناسب با به روزترین تکنیک های سنجش مطرح شده در وبینارهای کشوری، برگزاری کلاس های تعاملی، دخالت دادن دانش آموز در فعالیت های یاددهی- یادگیری و استفاده از تکالیف عملکردی خلاقانه به دانش آموزان، فعالیت های گسترده در گروه های مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری دبیران زبان انگلیسی و به اشتراک گذاری تجربیات خود با سایر همکاران، شرکت و حضور موثر در کارگاه ها و وبینارهای استانی و کشوری و استفاده از دانش کسب شده آن در کلاس های مجازی، تشویق دانش آموزان برای حفظ محیط زیست و شرکت در پویش تبدیل پسماند خانگی به خشکاله و ترغیب دانش آموزان به شرکت در فعالیت های پژوهش سراهای مختلف و توجه به کشف استعدادهای پنهان آنها از این طریق دلیل انتخاب اینجانب به عنوان معلم منتخب استانی است.

این معلم منتخب با مخاطب قرار دادن جامعه معلمی گفت: معلم پویا خود را در یک قالب خاص محدود نمی کند و در کنار کشف استعدادهای دانش آموزان به رشد و بالندگی توانایی های خود نیز توجه می کند. در مسیر پیشرفت هیچگاه منتظر حرکت دیگران نمانید، مهره موثر در مسیر پیشرفت خود وجودی شماست به خود ببالید و شأن و جایگاه واقعی خود را بشناسید که برترین امانت خدا یعنی انسان به دست شما سپرده شده است. دنیای بچه ها را درک کنید و در مسیر پرورش و آموزش دانش آموزان، آموزه های اسلام ناب را سرلوحه خود قرار دهید و تلاش کنید تا با رأفت و عطوفت به قلب و روح دانش آموزان نفوذ کنید تا تاثیر کلام خود را به روشنی ببینید.

خانم علوی ادامه داد: به نظر من روح معلمی با انجام کارهای فوق برنامه و خداپسندانه عجین شده و معلم ها نمونه و نماد انجام امور عام المنفعه و خداپسندانه هستند. معلمین افرادی ماخوذ به حیا و متواضع هستند که بسیاری از اوقات تمایلی به انعکاس اینگونه فعالیت هایشان ندارند و صرفا برای رضای خدا و خدمت به خلق هنر معلمی را برگزیده اند، اما شاید معرفی معلمان نمونه، ایثارگر و فداکار قدمی باشد، در جهت ایجاد انگیزه برای دیگر عزیزان و بتواند سایر معلمان را به انجام فعالیت های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کند.

وی در پاسخ به این سوال که فعالیت معلمان در حوزه های اجتماعی، چه تاثیری در قضاوت جامعه در مورد معلمان دارد؟ گفت: معلمی که خود پویا و توانمند باشد نمونه عملی خوبی برای تشویق دانش آموزان و آحاد مختلف اجتماع است و مطمئنا حرفش تاثیر گذارتر و دلنشین تر خواهد بود. پویایی معلم و منش و رفتار او ارتباط مستقیم با پویایی جامعه و اعتلای فرهنگ آن دارد.

علوی تصریح کرد: در سال های اخیر نگاه منصفانه و مثبتی نسبت به معلمان شکل نگرفته. فعالیت، ایثار و فداکاری معلمان به اندازه مناسبی در جامعه انعکاس نیافته، معلم ها همیشه زیر ذره‌بین جامعه بودند، اما متاسفانه فقط کمبودها نشان داده شده و ایثارگری و توانمندی هایشان در سطح خیلی کم منعکس شده است.

وی گفت: بعد از کرونا ملاک های بهتری برای انتخاب معلمان توانمند انتخاب شد، ملاک ها باید واقعی باشد و محیط واقعی کلاس را بسنجد. متاسفانه سال های قبل از کرونا بسیاری از ملاک ها غیر واقعی و بدون ارتباط به محیط آموزش و مسائل تربیتی بودند و بهتر است تجارب دبیران توانمند در اختیار سایر همکاران قرار داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار