شهردار کرمان:

کار در شهر حاج‌قاسم باید ویژه باشد

کرمان (پانا) - شهردار کرمان عنوان کرد کار در شهر حاج‌قاسم باید ویژه باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کار در شهر حاج‌قاسم باید ویژه باشد

به گزارش روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شعرباف، در حاشیۀ آیین رونمایی از نشان «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» با دبیر و اعضای شورای تخصصی این جشنواره دور یک میز نشست تا با هم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره هم‌اندیشی کنند که تا حد ممکن، کیفیت کار را بالا ببرند.

مجتبی احمدی، شاعر و روزنامه‌نگار کرمانی، دبیری تخصصی این جشنواره را برعهده دارد و مرتضی حیدری آل کثیر، سیدعبدالله حسینی، محمدصادق رحمانیان، سیدابوطالب مظفری و سیدعلی میرافضلی، اعضای شورای تخصصی آن هستند که همگی از پیشکسوتان شعر و ادب کشور و استان هستند.

سعید شَعرباف در ابتدای این نشست با خوش‌آمدگویی به شاعران حاضر گفت: کرمان، ظرفیت‌های جهان‌شهری بسیاری دارد که باید کشف و به‌عنوان سرفصل کلی همۀ برنامه‌ها و اتفاقات فرهنگی درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به حضور زائران حاج قاسم از 64 کشور جهان، اظهار کرد: مزار حاج‌قاسم، تاریخ و کالبد شهر کرمان را که با مفهوم مقاومت و ستیهندگی درهم تنیده است، یک‌بار دیگر معنا بخشید.

شهردار کرمان، خصلت پهلوان‌پروری در فرهنگ مردم کرمان را شاهدی بر روحیۀ ستیهندگی ایشان دانست و طبیعت سخت این دیار را در تقویت و نهادینه کردن این روحیه، عاملی مؤثر بیان کرد.

وی از کوه‌ صاحب‌الزمان(عج) که شهید میدان مقاومت، حاج‌قاسم سلیمانی در دامنۀ آن آرمیده، به‌عنوان نماد مقاومت و قیام مستمر نام ‌برد.

شَعرباف گفت: کرمان، نه‌تنها این ظرفیت را دارد که جهان‌شهر مقاومت جهان اسلام باشد؛ بلکه این شایستگی را دارد که از آن به‌عنوان «جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی» نیز نام برده شود.

وی با ابراز این نکته که هنر ایرانی، مشخصه کرمان است، اظهار کرد: باید سازمان این شهر را حول جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی شکل داد و تلاش کرد تا این شاخصه‌ها ماندگار شود.

شهردار کرمان افزود: در کرمان حجم عظیمی از هنرمندان ناشناس وجود دارند که فی‌نفسه یک سرمایۀ عظیم انسانی به‌شمار می‌روند.

وی از داستان و انیمیشن به‌عنوان هنرهای موفق در کرمان نام برد و به پایگاه مردمی ورزش پهلوانی، موسیقی مقامی و سنتی در کرمان اشاره کرد و گفت: کرمان، شهری تمدنی و به‌شدت ایرانی است که مفاهیم ملی و مذهبی به شکل حیرت‌آوری در آن به‌هم گره‌ خورده و از هم قابل تفکیک نیست.

شعرباف، «شعر» را تجلی‌گاه ملیت و مذهب دانست و بیان کرد: شهرداری کرمان برای هرگونه کمک در جهت برگزاری بهتر و شایسته‌تر «جشنواره جهانی شعر مقاومت» آماده است و درنهایت به‌دنبال آن است که این رویداد برای فرهنگ عمومی شهر مثمر واقع شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نگاه جدید حاکم بر رسانه ملی، اظهار امیدواری کرد رخدادهای محلی از نوع جشنواره جهانی شعر مقاومت در مقیاس ملی مطرح شود.

شهردار کرمان افزود: کار برای حاج‌قاسم و در شهر حاج‌قاسم باید ویژه باشد.

کیفیت شعر مقاومت ارتقا یابد

در ادامۀ این جلسه سیدعلی میرافضلی با اظهار امیدواری از اینکه ادبیات مقاومت در سطح بین‌المللی شکل بگیرد و گسترش یابد، بر ارتقای سطح این نوع ادبی تأکید کرد.

این شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: مقاومت در ادبیات موضوعی است که در همۀ کشورها مورد توجه است و در سطح جهانی دلدادگانی دارد؛ بنابراین می‌طلبد که بر کیفیت کار در جشنواره شعر مقاومت سخت‌گیری شود و در گزینش آثار و در برگزاری آن دقت لازم به‌کار گرفته شود تا ان‌شاءالله بتوان از این جشنواره به‌عنوان یک اتفاق مرجع نام برد.

در بخش دیگری از این نشست، صادق رحمانی گفت: کرمان، یک شهر به تمام معنا متمدن است و در هر جنبه‌ای تام و تمام است؛ مثل معماری، هنر، فرش و خیلی دیگر از صنایع دستی؛ حتی در بخش‌هایی مثل کشاورزی و اقتصاد.

این شاعر اظهار کرد: واژه «کارمانیا» که از ریشۀ کرمان است، به معنای دلاوری و پهلوانی است که مهر تأیید می‌زند بر روحیه پهلوان پروری مردم این شهر از زمان‌های بسی ‌دور و دراز.

صادق رحمانی با اظهار این نکته که جشنواره شعر مقاومت بر این پیشینه استوار است، گفت: این جشنواره باید مستمر باشد و هر سال از سال قبل، فراتر برود.

وی به حرکت شایسته شهرداری کرمان در برگزاری جشنواره جهانی شعر مقاومت اشاره کرد و افزود: خوشحالم که شهرداری کرمان این کار را انجام می‌دهد؛ چون شهرداری یک نهاد مردمی است و شورای شهر را به‌عنوان منتخبین مردم پشت سر خود دارد و در بسیاری دیگر از کشورها نیز، کارهایی از این دست را شهرداری‌ها سامان می‌دهند.

عضو شورای تخصصی جشنواره جهانی شعر مقاومت با اظهار تأسف از اینکه امروزه، شعر به کنج جامعه خزیده، اظهار امیدواری کرد با برگزاری جشنواره مورد نظر، حضور شعر را برجسته‌تر کرد و فرصت داد که شعر از مظلومیت و عزلت به‌درآید.

وی خوانش شعر را در دو گونۀ «مجلسی» و «مکتوب و منفرد» یادآور شد و پیشنهاد کرد تا ضمن رعایت کیفیت، از امکانات خوانش مجلسی، نیز بهره گرفته تا اتفاق خوبی برای کرمان به‌یادگار بماند.

ایران سرزمین مقاومت بوده و خواهد بود

سیدابوطالب مظفری، از شاعران افغانستانی‌تبار نیز که به‌عنوان یکی از اعضای شورای تخصصی جشنواره یادشده در این نشست حضور داشت، در ابتدای سخنان خود از ترویج روحیۀ عافیت‌طلبی و تنبلی در جامعه از سویی، و از سویی دیگر رواج خشونت در جهان کنونی، انتقاد کرد و افزود: روحیه مقاومت و ایثار که هم از عافیت‌طلبی دور است و هم خشونت طلب نیست، الگوی اسلامی و شیعی مناسبی است که ریشۀ آن هم در زبان فارسی است؛ هم نمونۀ ملی دارد، مثل شاهنامه اثر فردوسی و هم نمونۀ مذهبی، مثل حمله حیدری، اثر ملابمانعلی راجی.

این شاعر ادامه داد: ایران سرزمین حماسه و میدان مقاومت بوده، هست و خواهد بود و این‌دو باید در آن ببالند و برای این‌ کار بهتر است سطح مشارکت در این جشنواره در کشورهای بیشتری گسترده شود.

پایان‌بخش این نشست سخنان مرتضی حیدری آل کثیر بود که گفت:‌ مفهوم مقاومت فراتر از ایدئولوژی است؛ چراکه هم یک ایرانی می‌تواند به مقاومت معتقد باشد، هم عرب، هم مسیحی، هم مسلمان، هم سیاه و هم سفید، پس باید این ظرفیت جهانی را دید و از آن استفاده کرد.

حیدری آل کثیر در ادامۀ سخنان خود، از اهمیت پیوست رسانه‌ای این اتفاق به‌عنوان یک نکتۀ حائز اهمیت یاد کرد و گفت: پیوست رسانه‌ای خوب و مؤثر می‌تواند این رخداد را از کرمان به جهان مخابره کند.

این شاعر آیینی با اشاره به تجارب پیشین خود در حوزه شعر مقاومت گفت: تاکنون، با موضوع شعر مقاومت، چندین جشنواره برگزار شده که عموماً ترویجی است و در کرمان باید سعی کنیم سطح جشنواره را از ترویجی به حرفه‌ای ارتقا دهیم.

این شاعر به ظرفیت بالای زبان‌های دیگر اشاره کرد و علاوه بر زبان‌های فارسی و عربی، از زبان‌هایی مثل اردو و کردی به‌عنوان زبان‌هایی یاد کرد که ظرفیت آنها و گویش‌شان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حیدری آل کثیر اظهار امیدورای کرد جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، جایگاهی باشد که شاعران خوب زبان‌های دیگر را جذب کند.

گفتنی است؛ جشنوار جهانی شعر مقاومت که با همت شهرداری کرمان برگزار می‌شود، دیروز عصر به شکل رسمی با حضور سعید شعرباف؛ شهردار کرمان، دبیر و اعضای شورای تخصصی این جشنواره در حضور اصحاب رسانه از نشان خود رونمایی و به شکل رسمی آغاز به‌کار کرد.

در این جلسه، زمان انتشار فراخوان و دیگر جزییات آن از قبیل زمان برگزاری به اطلاع خبرنگاران خبرگزاری‌ها رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار