معاون اقتصادی استانداری آذربایجان‌ شرقی:

تورم ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ حاصل ارز ۴۲۰۰ تومانی است

در سال ۱۴۰۰ ، برای ارز ترجیحی، ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده است

تبریز (پانا) - معاون اقتصادی استانداری آذربایجان‌ شرقی با اشاره به جراحی اقتصادی اخیر در کشور و حذف ارز ترجیحی، تورم ۵۰ درصدی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را حاصل ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۹۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تورم ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ حاصل ارز ۴۲۰۰ تومانی است

محمد کلامی بعد از ظهر امروز در نشست تبیینی با خبرنگاران در مورد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در محل خانه فرهنگ تبریز گفت: در گذشته با یک تصمیم ۲۵ قلم کالا را مشمول دریافت ارز ترجیحی می کنند ولی در ادامه کار حتی بذرکنندگان این قانون به ناکارآمدی آن پی می برند و خودسرانه ۲۰ قلم کالا را از مشمولیت آن حذف می‌کنند.

وی افزود: اکنون ما به این نقطه رسیده ایم که برای یکسری دلایل، ۵ قلم باقی مانده را نیز از سبد خارج کنیم و دولت برای خارج کردن این ۵ قلم در پی جبران این کسری است، اگر به گذشته برگردیم، مشاهده می کنیم که لبنیات و روغن در سال۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش قیمت چشمگیری داشته اند، بنابراین میانگین تورم متوسط این کالاها بالای ۵۰ درصد بوده است.

تلاش برای رفع نقاط ضعف حذف ارز ترجیحی

وی ادامه داد: ما در دوره های قبلی هیچ وقت به دنبال جبران قدرت خرید نبودیم. اما اکنون تورم ۵۰ درصدی که ایجاد شده، جبران نمی شود و قیمتها آزادسازی شده و در مقابل آن جبران افت قدرت خرید انجام شده است. ما مطمئنا مدعی نیستیم که این طرح عاری از هرگونه ضعف است. مهم این است که در ادامه حرکت سعی کنیم در راستای این کار نقاط ضعف را رفع کنیم و مهم این است که برآیند و وزن کفه نقاط مثبت سنگین تر از نقاط ضعف است.

کلامی در پایان با بیان این که امروز این تصمیم به صلاح کشور است، اظهار کرد: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، ۱۸ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه شده که نتیجه آن همان تورم ۵۰ درصدی بوده است. ما باید منطقی و بر مبنای علم به این جراحی اقتصادی نگاه کنیم و بر مبنای عقل تصمیم گیری کنیم.

تولید‌کننده‌ها تا آخر خرداد‌ماه نهاده‌های خود را به صورت یارانه‌ای دریافت کرده‌اند

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به کلیات تصویب ارز ترجیحی در سال ۹۷ اظهار کرد: اکنون لزوم اصلاح اقتصادی، این جراحی است. مشکل اصلی در نحوه اجرای این طرح است که حتما رفع خواهد شد. در حوزه مصرف، عدم اعلام قیمت جدید باعث افزایش تقاضا برای مصرف شد که یکی از نگرانی ها همین مسئله است.

در حوزه لبنیات مشکلی نخواهیم داشت

وی بابیان این که در حوزه لبنیات مشکلی نخواهیم داشت، ادامه داد: در این حوزه نگرانی وجود ندارد چرا که برای مثال در گذشته نیز قیمت شیر برای فروشنده لبنیاتی ۱۲ هزار تومان بود و آن فروشنده شیر را به قیمت ۱۱ هزار تومان می فروخت و زین پس نیز همین انتظار را داریم.

وی بیان کرد: تولید کننده های ما تا آخر خرداد ماه یارانه های خود را برای تامین نهاده ها دریافت کرده و از این به بعد تلاش ما این خواهد بود که سرمایه در گردش برای تولید کننده ایجاد شود.

فتحی با اشاره به این که حذف ارز ترجیحی از دی ماه آغاز شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و به طبع آن سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از دی ماه برای دامداران عزیز، دامدار کارت را برای افزایش سرمایه در گردش در نظر گرفته است که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به دامداران توزیع می شود.

فتحی در پایان افزود: اگر کالایی مصرف نشود، تولید کننده نیز دچار مشکل خواهد شد و پیش بینی ما این است که قیمت ها در ادامه این روند، متعادل خواهند شد.

ایجاد بن‌بست در اقتصاد کشور

همچنین محمد فرشکاران، رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اهمیت رسانه ها، آنها را ابزار تقویتی دانسته و اظهار کرد: ما اکنون در یک برهه خاصی از تاریخ اقتصاد ایران قرار گرفته ایم و قبلا هم گفته ام که حالت های روندی وقتی به حالت های عادی و جاری تبدیل می شوند، علی الخصوص در مسائل اقتصادی منجر به بن بست می شود و این موضوع در اقتصادهایی که وابسته به درآمدهای نفتی است، بیشتر است.

وی ادامه داد: این درآمدها، مشکلات اقتصادی را از طرفی پوشش داده و در بازارها دخالت کرده و از طرفی رانت ایجاد می کند. کسالت اقتصادی، اقتصاد روندی و در کنار آن مدیریتی روندی دست در دست هم داده و مشکلات را ایجاد کرده است. همچنین اگر متغیرهای درون زا و برون زا را به این عوامل اضافه کنیم، رنج و اذیت متحمل شده توسط اقتصاد ایران، نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به فرجام ارز ترجیحی گفت: در سال ۱۳۹۶ و ۹۷ با توجه به شرایط اتفاقاتی افتاد. تغییرات شدید و نوسانات نرخ ارز و منابع ناپایدار، شکست قیمت ها را ایجاد کرد و در مفهوم این شکست، افزایش قیمت، بار سنگینی به جامعه اقتصادی وارد کرد. اکنون قیمت نهاده و مواد اولیه که باعث افزایش شدید قیمت ها به عنوان قیمت تمام شده آن کالا شده، نباید فشار اقتصادی به وجود بیاورد.

فرشکاران با بیان اینکه در سال ۹۷ انتظار بر این نبود که این موضوع به سمت رانت و صادرات برود، عنوان کرد: استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال های اخیر به سوی نفع و سود رفته است. قانون بودجه ۱۴۰۰، دولت را موظف کرد که استفاده از این موضوع مدیریت شود و یارانه کالاهای اساسی به سمت مصرف روانه شوند. بنابراین در سال ۱۴۰۰ با دستور رهبری با همان رویه قبلی ادامه یافت که امسال با پیگیری دولت و مجلس دوباره بررسی شد، ولی در دارو، بحث عدم افزایش قیمت و عدم قطع یارانه حفظ شده است.

۳۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی جز ۳ دهک اول هستند

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد که ۳ دهک اول که در آمدشان کم است، ۴۰۰ هزار تومان و دهک های بعدی با توجه به روند پلکانی یارانه متعادل دریافت می کنند، بنابراین اگر دهک های پایین و سه دهک پایین را در درآمد تقویت کنیم، باید دیگر دهک ها را هم بهره مند سازیم تا عدالت اجتماعی برگزار شود. در بخش تولید تمام دهک ها از این یارانه استفاده می کنند و قابل ذکر است که در استان ما ۳۰ درصد جمعیت جز ۳ دهک اول هستند که این نشانگر لازم بودن توجه بیشتر به این استان است.

التهاب قیمت به ضرر جامعه و به نفع احتکارگران است

رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با بیان اینکه با تغییرات قیمت ناشی از حذف نرخ ترجیحی، ارز قیمت تمام شده تولیدی ها افزایش خواهد یافت، بیان کرد: عواملی در جهان مانند قطع صادرات پالم در اندونزی و جنگ اوکراین که این کشور به عنوان صادر کننده گندم به شمار می رود، در همه جهان تاثیر گذاشته و کشور ما نیز از این تاثیر بی بهره نمانده است.

وی در پایان افزود: اگر رهاسازی قیمت ارز اتفاق می افتد، تنها عامل آن افزایش قیمت نیست. اما باید در افزایش سطح عمومی قیمت ها و تاثیر بر زندگی و معیشت ها، برنامه و مدیریت داشته باشیم که التهاب قیمت به ضرر جامعه و به نفع احتکارگران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار