گزارشی از نخستین همایش استعدادیابی دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله شهر تهران؛

توانمندسازی نوجوانان گامی برای بالندگی

تهران (پانا) - نخستین همایش استعداد یابی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان 13 تا 15 ساله با محور آشنایی با حقوق نوجوانان و توسعه کسب وکاردر هنرستان نیم‌رخ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد
توانمندسازی نوجوانان گامی برای بالندگی

این همایش یک روزه در قالب کارگاه ها ی مختلف نه تنها دانش آموزان 13 تا 15 ساله را با دنیای متفاوتی آشنا کرد بلکه نشست های هم اندیشی و جلسات تبادل نظر اولیا با کارشناسان حوزه روانشناسی و کنکور هنر نیز باعث شد تا دریچه های جدیدی برای تعیین مسیر نوجوانان و چگونگی مواجهه با پدیده ها ی نوظهور برای آنها باز شود تا درمواجهه با موضوعات مختلف اجتماعی بتوانند تصممیات بهتری بگیرند. این تصمیمات می تواند در زمینه شروع و یا توسعه کسب و کار باشد ویا اتخاذ تصمیم برای استقلال بیشتر و بالندگی .

طبق کنوانسیون سازمان ملل متحد، هر کودک و نوجوان دارای حق قید و شرطی برای زندگی، توسعه و حمایت از حقوق خود است. همچنین، نوجوانان حق زندگی فعال در جامعه دارند.

فرصتی که به یک نوجوان برای کسب تجربه های جدید درمحیط دبیرستان و هنرستان داده می شود ازجمله حقوق مسلم اوست که به بالندگی نوجوانان منجر می شود. دریافت آموزش هایی متناسب و مطابق با استانداردهای مدرن یکی ازحقوق نوجوانان است. اختیاردادن به نوجوان برای انتخاب موسسه آموزشی و یا تغییر مرکز آموزشی که در آن درس می خواند یکی ازمهم ترین موارد حقوقی است که نه تنها به آرامش روحی و روانی نوجوان کمک می کند بلکه تمرینی برای آزادی بیان نوجوانان است.

کارشناسان معتقدند که نوجوانان از سن سن 14 سالگی، کودکان می توانند پول خود را مدیریت کنند و در صورت لزوم آنها را در حساب های بانکی سرمایه گذاری کنند اماعلاوه بر حقوق، دارای تعدادی مسئولیت است که در فضای مشارکتی و کارگاهی هنرستانی، از نوجوانان انتظار می رود نسبت به موضوعات مختلف برخوردی مسئولانه داشته باشند . آن درفضاهای آموزشی که آزادی بیشتری به آنها می دهند بالنده می شوند.

به گفته فاطمه ریاضی موسس هنرستان نیم رخ و برگزار کننده نخستین همایش هدایت تحصیلی و استعداد یابی،‌ دانش آموزی که استعداد هنری دارد و مصر است که کار کند در دوره اول به مروربه مسیری هدایت می شود که اصلا درتوان او نیست .

ریاضی با بیان اینکه آموزش ها در هنرستان نیم رخ پژوهش محور است گفت: آماده و متناسب سازی توانمندی های دانش آموزان با شرکت های دانش بنیان یکی ازاهداف این هنرستان است.

وی اقدام اخیر هنرستان نیم رخ را در برگزای همایش استعداد یابی حرکت نوینی در سطح شهر تهران عنوان و ابراز امیدواری کرد تابتواند فرآیند استعداد یابی و هدایت تحصیلی را در سطح کشوراجرا کند.

به گفته ریاضی، قرار است رشته های جدید و متناسب با نیاز جامعه،‌ مانند فتو گرافیک به این واحد آموزشی افزوده شود .

این معلم پیشکسوت افزود: این امکان را داریم تا اگردانش آموزی به مهاجرت علاقمند باشد امکاناتی را برایش مهیا کنیم و دانش آموزی که در ایران و دراین مدرسه درس می خواند میتواند پس ا زاخذ دیپلمی هنرستان نیم رخ بریا مهاجرت در سطوح دیگر برای مهاجرت به کانادا اقدام کند.

ریاضی ابراز امیدواری کرد تا دانش آموزان این مدرسه پژوهش محور با استفاده ازنیروهای ماهر و استادان باتجربه و نخبه این هنرستان بتوانند ازامکانات نیم رخ برای مهارت آموزی و پژوهشگرشدن در حوزه هنراستفاده کنند.

وی همچنین درباره شرایط ورود هنرجویان نیم رخ به شرکت های دانش بنیان حوزه هنر نیز گفت: برای ورود دانش آموزانمان به بازار کار به شرکت های دانش بنیان حوزه هنر و صنعت مذاکره و قرارداد منعقد کرده ایم تا دانش آموزان ما سریعتر و قوی تر کار خود را آغاز کنند.

ریاضی گفت: با شرکت های مختلف قرارداد منعقد کرده ایم که درسطح شهر تهران غرفه های مختلف بگذاریم تا دانش آموزان با بازار کار آشنا شوند و ا زدوره دانش آموزی بتوانند برای خود بازارسازی کنند.

به گفته وی ،‌بزرگترین ادعای ما این است که در یک محیط کاملا اخلاقی، آموزشی و آرام پژوهش و آموزش را توامان انجام می دهیم .

همچنین لیلی فریدونی، دبیر نخستین همایش استعداد یابی هنری و هدایت تحصیلی دختران 13 تا 15 ساله شهر تهران نیز گفت: هدف ما از تربیت پرورش دانش آموزان این است که 99 رصد ا زفارغ التحصیلان ما جذب بازار کار شوند.

به گفته فریدونی، یکی ازکارهایی که می خواهیم انجام دهیم این است که پیج فروشگاهی برای مدرسه راه اندازی کنیم تا دانش آموزان نیم رخ بتوانند به دنیای کسب و کار وارد شوند و برای محصولات خود ا زاکنون بازار سازی کنند و مدرسه حامی آنها شود. هم چنین قرار است یک سری استارت آپ ها را راه اندازی کنیم.

وی گفت: این همایش با هدف شناسایی و شکوفایی استعدادها و نبوغ دانش آموزان و هدایت ایشان برای انتخاب درست رشته تحصیلی برگزارشد.

به گفته وی در این رویداد مهم، شرکت کنندگان در هفت ایستگاه هنری شدند و تمام شرکت کنندگان در سه رشته گرافیک ، طراحی دوخت و معماری داخلی شرکت کرده و با حضور در هر کارگاه با انجام فعالیت های مختلف سطح مهارتی و توانایی های هنری خود به نمایش گذاشتند و اساتید متخصص هر رشته به رصد و ارزیابی این مهارت ها پرداختند.

بنا به اطلاعات موجود در کنار این کارگاه ها چهار ایستگاه دیگر شامل عکاسی ، بازیگری ، موسیقی ،گویندگی و فن بیان نیز تدارک دیده شده بود که شرکت در آن ها اختیاری بود و مخاطبان به دلخواه می توانستند این بخش از علایق و توانایی خود را نیز محک بزنند.

به گفته فریدونی، این همایش 45 نفر شرکت کننده داشت که به تفکیک ایستگاه استعدادیابی هنری" گرافیک"، پذیرای 37 شرکت کننده ،"طراحی دوخت28 "، "معماری داخلی 35 "،"عکاسی 8 نفر" ،"بازیگری 10 نفر" ، "موسیقی 5 نفر"،" صدا و گویندگی 10 نفر" بودند .

کارگاهی برای آشنایی با حقوق نوجوانان

همزمان با حضور دانش آموزان درایستگاهای استعدادیابی ، برای اولیای آنها دو کارگاه تخصصی برگزار شد. برگزارکنندگان این همایش با دعوت از کارشناسان کنکور هنر و نیز کارشناسان حوزه روانشناسی با اولیای آنها درباره موضوعات مرتبط حقوقی دانش آموزان، چگونگی اقناع آنها بدون الزام و اجبار کردن دانش آموزان و روش های برقراری ارتباط با نوجوانان ،تشکیل دادند.

درپایان این کارگاه ها جلسه پرسش و پاسخ تشکیل شد. اولیاء بیشترین چالش هایی که با نوجوانان خود داشتند را مطرح کردند.

بنا به اعلام مدیران برگزاری نخستین همایش استعداد یابی و با استناد به نظر سنجی صورت گرفته، صد درصد اولیاء از حضور فرزندانشان در این رویداد بی نظیر اعلام رضایت داشتند .آنها ازمدیران این هنرستان درخواست کردند تا فعالیت های مشابهی برای اولیاء تهیه و اجرا شود.

از ویژگی های منحصر به فرد این همایش می توان به حضور فعال و موفق هنرجویان نیم رخ به عنوان تشریفات برگزاری اشاره کرد. اقدام با هدف افزایش اعتماد به نفس ،توسعه حس مسئولیت پذیری و تقویت مهارت های اجتماعی و ارتباطی ایشان انجام شد.

با استنادبه اعلام دبیر همایش مذکور نتایج استعداد یابی هنری نیم رخ به صورت تحلیلی در قالب کارنامه های استعداد یابی هنری صادر و پس از یک هفته به همراه فعالیت های عملی انجام شده در هر کارگاه به شرکت کنندگان تحویل خواهد شد.

بنا به اطلاعات موجود هنرستان نیم رخ در سال جدید با تکیه بر رویکرد پژوهش محور درصدد توسعه فعالیت های مدرسه برای شناسایی نبوغ و استعدادهای هنری هنرجویان و حذف فاصله مهارت ورزی با بازارکار است که بر این اساس با تقویت بنیه علمی هنرجویان و آماده سازی آنها برای ورود به دانشگاه های به نام و مطرح کشور، مهارت ها و شایستگی های هنری آنها را در زمینه های تخصصی هنر به همراه توانایی تدوین بوم کسب و کار،آشنایی با بازار و ظرفیت های آن و شیوه های معرفی و عرضه محصولات هنری به عنوان هدفی مهم در دستور کار خود قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار