تشریح ابعاد مختلف سفر وزیر امور خارجه لهستان به ایران

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای ابعاد مختلف سفر رسمی وزیر امور خارجه این کشور به ایران و دیدار با مقامات ارشد دولت ایران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۸۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تشریح ابعاد مختلف سفر وزیر امور خارجه لهستان به ایران

وبگاه وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای درباره سفر زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه این کشور به ایران نوشت: در تاریخ ۷ تا ۹ مه ۲۰۲۰، وزیر امور خارجه زبیگنیو رائو به دعوت ایران سفری رسمی به جمهوری اسلامی ایران داشت که طی آن با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و محدباقر قالیباف، رئیس مجلس این کشور دیدار کرده و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌های سیاسی کرد.

وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای نوشت: مذاکرات رسمی روسای دیپلماسی لهستان و ایران فرصتی برای بحث درباره مسائل مهمی در زمینه همکاری دوجانبه و تبادل نظر درباره مشکلات فعلی منطقه‌ای و جهانی شد، به ویژه تجاوز ادامه‌دار روسیه علیه اوکراین. سرپرست وزیر امور خارجه لهستان، به عنوان رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا موضع این کشور را در زمینه وضعیت امنیت اروپای شرقی مطرح کرد. در طی این دیدار، وزرای امور خارجه لهستان و ایران یک توافق را میان دولت جمهوری لهستان و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری در عرصه‌های فرهنگی، آموزش‌‎ و پرورش، علم، ورزش، جوانان و وسایل ارتباط جمعی امضا کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اولین سفر دیپلمات ارشد لهستان به ایران در هشتادمین سالروز خروج ارتش ژنرال اندرس از اتحاد جماهیر شوروی به ایران انجام شد که در ۱۸ ممارس ۱۹۴۲ انجام شد. تا نوامبر ۱۹۴۲، بیش از ۱۱۵ هزار نفر از جمله حدود ۷۸ هزار سرباز و ۳۷ هزار غیرنظامی که تقریبا ۱۸ هزار نفرشان کوکان بودند، تخلیه شد. پناهندگان لهستانی با استقبال گرم و سخاوتمندانه ملت ایران رو به رو شدند، اردوگاه‌های لهستان در تهران، اصفهان، مشهد و اهواز واقع مستقر شدند. اولین مدرسه‌ها در تهران راه‌اندازی شد و بعد از یک سال به ۱۰ مورد افزایش یافت. پرورشگاه لهستانی در اصفهان «شهر کودکان لهستانی» لقب گرفت و میزبان ۲ هزار و سیصد کودک و ۳۰۰ بزرگ‌سال و هشت مدرسه ابتدایی بود.

وزارت امور خارجه لهستان در ادامه آورده است: اردوگاه لهستانی‌های اهواز یکی از مراکز اصلی خروج لهستانی‌هایی بود که ایران را ترک می‌کردند و در نهایت در سال ۱۹۴۵ بسته شد. حدود ۹۰ درصد کسانی که از آن‌جا ایران را ترک می‌کردند از نخبگان لهستانی بودند و ده درصد دیگر از میان اقلیت‌های ملی جمهوری دوم لهستان بودند. بیشتر پناهندگان سرانجام پس از چند ماه ایران را ترک کرده و به بسیاری از کشورهای دورتر مانند لبنان، فلسطین، هند، اوگاندا، کنیا، نانزانیا، رودزیای جنوبی و شمالی، آفریقای جنوبی، نیوزلند و مکزیکو منتقل شدند.

وزارت خارجه لهستان در پایان این بیانیه آورده است: به عنوان بخشی از جشن‌های سالگرد، وزیر امور خارجه رائو از مکان‌های یادبود لهستان از جمله گورستان‌هایی که سربازان ارتش اندرس و غیرنظامیان در آن دفن شده بودند، بازدید کرد. وزیر امور خارجه در تهران و اصفهان نمایشگاه موسسه خاطرات ملی لهستان را با عنوان «به سوی امید» که در آن وضعیت نظامیان و پناهندگان لهستانی در خاورمیانه به نمایش درآمده است، رسما افتتاح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار