در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

به‌جز نان برای هیچ کالای اساسی دیگری مدل اجرایی طراحی نشده و گرانی‌ها شایعه است

هنوز مجوز گرانی هیچ کالای اساسی داده نشده و نباید جای نگرانی برای مردم وجود داشته باشد

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی وزارت اقتصاد صرفاً برای نان مدلی را در دست اجرا دارد عنوان کرد که گرانی بقیه کالاهای اساسی کاملاً شایعه است و مهم این است که مردم دو ماه زودتر مبلغ یارانه‌ای‌شان را دریافت کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
به‌جز نان برای هیچ کالای اساسی دیگری مدل اجرایی طراحی نشده و گرانی‌ها شایعه است

بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها و واریز 300 تا 400 هزارتومانی یارانه به دهک‌های مختلف، ناگهان موجی از شایعه‌ها مبنی برافزایش قیمت اقلام اساسی منتشر شد. از قیمت کیک و شیرین و ماکارونی گرفته تا قیمت مرغ و لبنیات و روغن نباتی و فضایی از نگرانی ایجاد کرده است که چندان ریشه مشخص و منطقی ندارد.

نگاه وزیر صمت و جهاد کشاورزی درباره شایعه گرانی‌ها

باوجود این شایعه‌ها سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که هیچ کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد و مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات به‌اندازه کافی تولید می‌شود.

همچنین سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها با اعلام اینکه ذخایر کالایی مناسبی در کشور وجود دارد، عنوان کرد که مردم در روزهای نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خریدهای هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند.

توزیع عادلانه یارانه برای مبارزه با رانت‌ها آغاز شده است

فرامرز محمدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره مکانیزم توزیع یارانه نقدی از سوی دولت سیزدهم گفت: «سال‌ها اقتصاددان‌های مختلف خواستار تغییر رویه توزیع یارانه بودند زیرا روندی که از سال‌ها قبل شروع شده بود، مبنای رانت‌های بسیاری برای طبقه فرادست شده بود.»

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها مسئله اصلاح قیمت آرد است و افزایش احتمالی قیمت سایر اقلام اساسی منطقی نیست، گفت: «ماجرا این است که قرار شد برای جلوگیری از رانتی که در توزیع آرد وجود دارد اقدام به اصلاح قیمت‌ها شود. در چند گام این مهم انجام شد و گام آخر اصلاح قیمت آرد برای نان‌های سنتی بود. ازآنجایی‌که نان قوتِ غالب مردم است، مقرر شد دولت ابتدا مبلغی را به‌حساب دهک‌ها واریز کند تا یک اطمینان خاطری در جامعه ایجاد شود تا اگر بعد از اجرایی‌شدن طرح اصلاح قیمت نان این کالا‌ها گران شد پیشاپیش مردم پول آن را دریافت کرده باشند.»

وی افزود: «ناگفته نماند که ممکن است توزیع نان به‌صورت کالابرگ باشد که به همین دلیل است که اجازه برداشت از پول واریز شده به مردم فعلاً داده نشده است.»

گرانی مرغ و گوشت شایعه است فعلاً فقط روی اصلاح قیمت آرد کار شده است

محمدی با اشاره به اینکه متولی اصلی ساماندهی توزیع عادلانه یارانه وزارت اقتصاد است، اظهار کرد:‌ «این طرح زیر نظر وزارت اقتصاد است اما کاملاً فرادستگاهی است و در بخش نان وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی هم همکاری می‌کنند.»

وی درباره گرانی قیمت کالاهایی مانند مرغ و گوشت و هرآن چه شنیده می‌شود شایعه است زیرا هنوز مدل اجرایی آن درنیامده است اما درباره نان با همکاری دستگاه‌های مختلف مدل آن در حال طراحی است.»

محمدی درباره متولی تعیین دهک‌های یارانه‌بگیر گفت: «مسئولیت این مهم بر عهده پایگاه رفاه ایرانیان است و طبق لیستی که این پایگاه تعیین کند پرداختی‌ها انجام می‌شود.»

دولت یارانه دو ماه را پیشاپیش پرداخت کرده پس جای نگرانی نیست

این اقتصاددان درباره اینکه چه زمانی ممکن است مردم اجازه برداشت یارانه‌هایشان را داشته باشند، گفت: «هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد چون تازه در حال شکل‌گیری است و فعلاً جلسات آن در حال برگزاری است. ممکن است این پول‌ها 2 تا 5 ماه در حساب‌ها بماند و قابل استفاده نباشد تا تکلیف نحوه پرداخت یارانه‌ها مشخص شود. قرار نیست قیمت این کالاها بالا برود البته اثر روانی خودش را دارد و این کاملاً طبیعی است. درهرصورت دولت هزینه دو ماه را پرداخت کرده و هنوز مجوز گرانی هیچ کالای اساسی داده نشده و نباید جای نگرانی برای مردم وجود داشته باشد.»

خرید نان از طریق کارت‌خوان می‌شود و مردم همان پول را پرداخت می‌کنند

وی درباره نحوه توزیع یارانه نان عنوان کرد که قرار است دستگاه کارت‌خوان جدیدی در نانوایی‌های گذاشته شود و مشتری وقتی کارت کشید، مشخص شود که به لحاظ تعداد و حجم چه مقداری نان خریداری شده است. در این صورت مابه‌التفاوت قیمتی نان به‌راحتی به خود نانوا به‌عنوان یارانه قابل پرداخت است و دیگر هیچ آردی نه قاچاق می‌شود و نه هدر رفت نانی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار