ایثار ماندگار

تهران (پانا) - حدود ۲ سال است که جهان دچار چالشی بزرگ شده و خیلی از مردم در جهان به واسطه ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، اما نقش اصلی این ماجرا برای کادر درمان و پرستاران است که خالصانه از جان مردم در مقابل این ویروس محافظت کردند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
ایثار ماندگار

توحید سلیمانی، یکی از پرستاران شجاع کشور است که در بیمارستان مسیح دانشوری شهر تهران مشغول به کار است. سلیمانی به عنوان یکی از اعضای کادر درمان، احساساتش را در زمان شیوع کرونا در کشور اینگونه یه پانا بیان کرد: «در اوایل شیوع کرونا در ایران ما هیچ اطلاعاتی در مورد این ویروس نداشتیم و باتوجه به علائمی که در چین مشاهده شد برای ما به عنوان کادر درمان واقعا این موضوع تعجب آور بود. زمانی که این ویروس وارد ایران شد خیلی ترسناک بود. هیچکس به سراغ بیماران نمی رفت و همه مات و مبهوت بودند. اما با گذشت زمان با این مسئله کنار آمدیم. لباس ها و ماسک هایی که استفاده می کردیم خیلی جالب بود با این البسه و ماسک های فضایی عکس می انداختیم و در صفحات مجازی منتشر می کردیم تا مردم در سطح کشور با روحیه بیشتری به زندگی معمولی خود ادامه دهند، دوران متفاوت و حس و حال عجیبی برای همه بود.

وی در رابطه با عکسی که از او در فضای مجازی منتشر شد بیان کرد: «آن عکس مربوط به اوایل شیوع کرونا بود که به ناچار و به دلیل ترس و خستگی و فشار سنگین کاری با همان لباس ها می خوابیدیم. در این عکس که توسط یکی از همکارانم گرفته شد من بعد از ۱۸ ساعت کار به خواب رفتم، این عکس در فضای مجازی منتشر شد و خیلی از روزنامه های چین و ترکیه هم این عکس را هم در رسانه های خبری منتشر کردند. همچنین در صفحه توئیتر باشگاه رم ایتالیا هم این عکس منتشر شد.»

این پرستار در مورد علاقه خود به رشته تجربی و انتخاب شغل پرستاری گفت: «شاید کمی عجیب باشد ولی من از ابتدا به کارهای درمانی علاقمند بودم و در کنار آن هم دوست داشتم از هر طریقی به مردم کمک کنم و اگر در مدرسه مشکلی برای بچه ها پیش می‌آمد من به آنها رسیدگی می کردم و همین اتفاقات سبب علاقه من به پرستاری شد.»

در زمان پدیدار شدن ویروس کرونا در جهان و کشور ما، مردم، زحمات پزشکان، پرستاران و کادر درمان را بیشتر درک کردند و به ارزش بسیار زیاد این شغل شریف پی بردند. سلیمانی در این خصوص بیان کرد:« اهمیت این مسئله قبل از کرونا محدود بود، اما در زمان بحران این ویروس در کشور مردم از یک زاویه دیگر به کادر درمان نگاه کردند. پرستارها به آمپول زن معروف بودند و خیلی ها فکر می‌کردند پرستارها کاری جز این انجام نمی دهند. واقعا جمله‌ ماه پشت ابر نمی‌ماند برای پرستاران و پزشکان اتفاق افتاد و تمام مردم متوجه کارهای سخت و مشقت بار کادر درمان شدند.»

یکی از آثار مخرب کرونا آسیب به روح و روان جامعه بود و در راس آن آسیب اجتماعی و روانی به دانش آموزان، این پرستار بخش کرونا در مورد این مسئله بیان کرد: «در این دو سال اخیر آسیب های زیادی به دانش آموزان وارد شد. خصوصا دانش آموزان پایه اول که برای اولین بار وارد محیط مدرسه و جامعه می شدند. قطعا ما در سال های آینده شاهد عوارض این موضوع خواهیم بود و این مشکل بسیار حائز اهمیت است و باید به طور اساسی در آموزش و پرورش با کمک مشاورین و با همکاری ارگان های مرتبط برای کاهش آسیب ها تلاش کرد.»

در دوران کرونا تعداد زیادی از افراد در جامعه، پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت نمی کردند، دقیقا همانند زمان واکسیناسیون که بعضی ها از تزریق واکسن خودداری می کردند. سلیمانی در این زمینه عنوان کرد: « مردم باید قدر همدیگر را بدانند و مانند گذشته به زندگی معمولی و تفریح برگردند. چون در این دو سال خیلی ها خانه نشین شدند، اما نباید رعایت بهداشت را نادیده گرفت. بهداشت به معنای وسواس نیست. در حد مناسب و معمول مسائل بهداشتی را رعایت کنند. در حال حاضر کرونا وارد زندگی تمام مردم جهان شده و شاید سال های سال در جهان باقی بماند. ما باید نحوه درست زندگی کردن را در زمان کرونا یاد بگیریم. بعضی از افراد چه پیر و چه جوان مخالف رعایت کردن پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن بودند، ولی به تدریج با استناد به مسائل علمی و تبلیغات فراوان و مبتلا شدن به این ویروس به تزریق واکسن تمایل نشان دادند.»

وی درباره بازگشایی مدارس گفت: «بازگشایی مدارس اتفاق بسیار خوبی بود، قطعا با بازگشایی دانش آموزان می‌توانند شرایط درسی خود را بهبود بدهند، وارد اجتماع شده و بسیاری از مشکلات ناشی از کرونا کاهش پیدا کند.»

این پرستار از مردم درخواست کرد: «مردم باید این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر به تفریح و سرگرمی بپردازند. چون میزان افسردگی در جامعه افزایش داشته است و اگر علائمی از بیماری را در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند و نسبت به آن بی اهمیت نباشند و زمان استراحت و عدم حضور در اجتماع را رعایت کنند تا مانع سرایت بیماری به دیگران شوند.»

سلیمانی با توجه به طی شدن روند نزولی شیوع کرونا عنوان کرد: «مردم وسواس بیش از حد را کنار بگذارند، سعی کنند در تجمعات بزرگ و در محیط بسته و بدون تهویه شرکت نکنند، سینما و کنسرت بروند اما مانند گذشته پروتکل ها را رعایت کنند.

وی در آخر افزود:« امیدوارم مردم با هم مهربان باشند، در لحظه شاد باشند و از کنار هم بودن لذت ببرند و از نظر جسمی و روانی، سالم زندگی کنند.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار