برداشت گل محمدی از گلستان‌های نیشابور

نیشابور (پانا)- جهادکشاورزی نیشابور از برداشت گل محمدی از سطح 13هکتار از گلستان‌های این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
برداشت گل محمدی از گلستان‌های نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده است. اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می شود.
محمد علی فرهمندراد تصریح کرد: هم اکنون 13 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که حدود 9 هکتار آن بارور و 4 هکتار آن غیربارور است، انتظار می رود از سطح باغات بارور، معادل 20 تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی معادل 10میلیارد ریال را برای کشاورزان به همراه دارد.

وی ادامه داد: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود 12 تن به خارج شهرستان ارسال می شود و 4 تن بصورت غنچه و4 تن بصورت تازه فروشی به بازار عرضه می شود و با وجود 12 واحد صنعتی و خانگی مقدار 10 تن، 10 هزار لیتر گلاب تولید می کند و در شهرستان گلاب گیری می شود. وجود آفت و بیماری های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد توسعه آن محسوب می شود.
فرهمندراد افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول است.
وی ادامه داد: با توجه به جوان بودن گلستان های موجود میانگین برداشت در شهرستان 2200 کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن3000 کیلوگرم در هکتار برآورد می شود.
وی تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.
فرهمندراد بیان کرد: این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار