زمزمه حیات در گاوخونی

اصفهان (پانا) - زاینده‌رود که از نهم اردیبهشت ماه امسال به سمت تالاب جاری شد در آغوش گاوخونی آرام گرفت.

کد مطلب: ۱۲۷۷۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
زمزمه حیات در گاوخونی

به گزارش روباط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، دریچه‌های کانال رودشت جنوبی پس از اتمام نوبت سوم توزیع آب برای اراضی کشاورزی شرق اصفهان، از بامداد نهم اردیبهشت ماه با هدف رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی باز شد.

آنطور که منابع موثق محلی اطلاع داده‌اند آب با گذر از بند شاخ کنار در ۱۰ کیلومتری گاوخونی، هم اکنون به تالاب رسیده و بخش‌هایی از ضلع شمالی تالاب به صورت لکه‌ای مرطوب شده است و در روزهای آتی اگر جریان آب ادامه دار باشد بخش‌های بیشتری از پهنه تالاب آبگیری خواهد شد.

آبی که به سمت گاوخونی در جریان است، پساب تصفیه‌خانه شرق اصفهان است که به سمت سد رودشتین جاری می‌شود و سپس از طریق کانال‌های کشاورزی در پنج کیلومتری ورزنه و در نهایت به بند شاخ کنار و تالاب می‌رسد و اکنون زهاب‌های کشاورزی به سمت گاوخونی هدایت می‌شود.

حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: پس از اتمام نوبت سوم توزیع آب کشاورزی شرق، با تمهیدی که اندیشیده شد و همکاری خود کشاورزان منطقه، خوشبختانه مقدار آبی که تجمیع شده بود و حجم آن بیش از یک میلیون مترمکعب بود به سمت تالاب گاوخونی هدایت شود.

وی با بیان اینکه آب در بند شاخ کنار هم اکنون با دبی بین یک تا ۲ مترمکعب بر ثانیه در جریان است، افزود: طبیعتاً در زمانی که توزیع آب برای اراضی کشاورزی شرق انجام می‌شود به مدت ۲ ماه زهاب‌های کشاورزی به منطقه هدایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: فرآیند توزیع آب برای تالاب پس از اتمام ۱۰ روزه نوبت چهارم توزیع آب کشاورزی نیز ادامه خواهد یافت.

ساسانی ابراز کرد: همه آب موجود در سد آبشار و سد رودشتین برای هدایت به سمت گاوخونی تخلیه شده و پس از اتمام توزیع نوبت چهارم آبیاری اراضی کشاورزی شرق نیز، رهاسازی آب به سمت تالاب ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار