رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش:

870 هزار فرهنگی مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند

بوشهر (پانا) - رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت از جمعیت 970 هزار نفری معلمان در کشور 870 هزار نفر مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۷۷۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
870 هزار فرهنگی مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند

عباس نجار در آئین تجلیل از معلمان نمونه استان بوشهر افزود: از این جمعیت 806 هزار نفر کسانی هستند که تا اسفند حقوق دریافت کرده و به غیر از این جمعیت 61 هزار نفر نیروی بازنشسته در نیمه دوم سال گذشته هستند که این افراد نیز مشمول این قانون هستند.

وی در خصوص اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان برای کارکنان اداری اظهار کرد: تمام کارکنان اداری که از بخش آموزشی وارد بخش اداری شدند و بعنوان 230 معروف و مشمول بخشنامه 1358 هستند به این معنی که از به دلیل نبود نیرو از معلمان برای تصدی پست اداری استفاده شده مشمول این قانون می‌شوند.

نجار با بیان اینکه در زمان حاضر سه هزار و 400 پست اداری در آموزش و پرورش وجود دارد که مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان نمی‌شوند ادامه داد: امید می‌رود این مشمولیت از قانون رتبه‌بندی معلمان شامل سایر عوامل اداری این وزارتخانه نیز شود.

وی یادآور شد: تبصره‌ای قرار داده شده که اگر این افراد به مدرسه بروند و در جایگاه معلمی قرار گیرند مشمول این قانون می‌شوند که البته یک سری ملاحظه‌هایی در این خصوص دیده شده که ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده مجلس برای یک سال و نیم (از شهریور 1400 و 1401) قانون رتبه‌‌بندی معلمان 38 هزار میلیارد تومان است که با صدور حکم‌ها معلمان مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: قانون رتبه بندی معلمان در اسفند ماه به تصویب رسید و آئین‌نامه اجرایی آن در مجلس تنظیم و تقدیم دولت شده و به زودی مورد تصویب هیات دولت قرار می‌گیرد و عملیاتی می‌شود.

نجار در خصوص ضرورت اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: اجرای نظام رتبه‌بندی باید منجر به ارتقای کیفیت آموزشی، شود و برای رسیدن به این کیفیت باید جایگاه معلم به درستی تعریف شود که با توجه به امتیازهای ویژه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود اقدامات و فعالیتهای معلمان دست بندی و در گروه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما این بود که با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان جایگاه معلمان با فعالیت خوب آنان بهتر مشخص شود و عملکرد رقابتی بین آنان به وجود آید.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌شود با اجرای این قانون معلمان به جز آموزش دغدغه مالی نداشته باشند چرا که آموزش و پرورش متولی نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: برخی از افراد معتقد هستند اجرای این قانون سخت است و کسی موفق به کسب همه مدارج نمی‌شود که حرف نادرستی است مگر این کار در سایر مشاغل اجرا نمی‌شود.

نجار اظهار کرد: برخی‌ها با فرافکنی کردن اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان را سخت می‌دانند این درحالی است که با تصویب آن از سوی هیات دولت همه زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم است.

وی در خصوص استخدام نیرو در آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی فرایند استخدام در این وزارتخانه باید از طریق آزمون سراسری در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی به‌عنوان دانشجویان متعهد به خدمت مشغول به تحصیل شوند و یا در مواردی که آموزش و پرورش نیاز دارد با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی با هماهنگی سازمان سنجش اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌شود.

نجار افزود: در همین ارتباط برای جذب تعداد 34هزار و 813 معلم 500 هزار نفر از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آزمون استخدام هفته گذشته شرکت کردند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به لحاظ اینکه کیفیت آموزشی را برابر استاندارد آموزشی کند نیاز به نیرو دارد.

نجار گفت: در زمان فعلی شاخص دانش‌آموزی کلاس‌ها باید 20 نفره باشند، اما به دلیل کمبود معلم، کلاس ها 30 نفر و در برخی کلان شهرها با جمیعت بیشتری تشکیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در زمان فعلی، 160 هزار نفر کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد که از طریق نیروهای حق‌التدریس جبران می شود تاکید کرد: هرچه جذب صورت بگیرد کمبود نیروی انسانی همچنان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار