آغاز کوچ عشایر استان اردبیل به ییلاقات

اردبیل (پانا) - مدیرکل امور عشایر اردبیل از آغاز کوچ عشایر این استان از ۲۰ اردیبهشت‌ خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز کوچ عشایر استان اردبیل به ییلاقات

به گزارش اداره کل عشایر اردبیل، حاتم طهماسب‌پور مدیرکل امور عشایر اردبیل در جلسه شورای عشایر استان اظهار کرد: ساماندهی کوچ بهاره عشایر همه ساله با حضور دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی می‌شود که امسال نیز مقرر شده این کوچ از ۲۰ اردیبهشت ماه از قشلاقات به سمت ییلاقات آغاز شود.

وی تصریح کرد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در قالب ۷۰ هزار نفر جمعیت در کل ۱۵ شهرستان استان مستقر هستند که عمده عشایر قشلاقی در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز و گرمی حضور دارند.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه در جنوب استان نیز در منطقه خلخال شاهد استقرار عشایر هستیم، گفت: عشایر شمال استان به ییلاقات دامنه‌های سبلان، بزگوش و باغرو کوچ می‌کنند و در شهرستان خلخال نیز این عشایر به منظور ییلاق‌سپری به مناطق کوه‌های آق‌داغ و عجم داغی خواهند رفت.

طهماسب‌پور نقش عشایر را در تولید، امنیت و مرزبانی مهم ارزیابی کرد و افزود: عشایر استان با تقدیم ۲۰۰ شهید و ۵۰ جانباز نقش ایثارگری خود را در دوران دفاع مقدس ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عشایر به عنوان فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی نهادینه شده است، خاطرنشان کرد: دام‌های عشایر ذخیره ژنتیکی کشور هستند که در استان اردبیل با همت و تلاش مسئولان از این ذخایر نگهداری می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به دلیل شرایط اقلیمی منطقه، کوچ عشایر به ۲۰ اردیبهشت ماه موکول شده و مقرر است تا با همت و تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی این کوچ امسال نیز با سلامت و امنیت کامل انجام شود.

طهماسب‌پور خواستار همکاری ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، غله و خدمات بازرگانی، دامپزشکی، صدا و سیما، استانداری، فرمانداری‌ها و… در ساماندهی کوچ بهاره عشایر شد و بیان کرد: در حال حاضر به دلیل کولاک موجود در ارتفاعات و دامنه‌ها نیازمند استقرار گریدر و لودر برای بازگشایی راه‌ها هستیم که در ۱۸ محور اصلی نیاز است تا دستگاه‌های راهسازی استقرار یابند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: آرد، نفت، کپسول گاز و… برای عشایر تأمین شده و در کنار آن ۲ هزار و ۳۰۰ تن نهاده دامی نیز برای این قشر تدارک دیده شده است.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ تن نهاده دامی توسط تعاونی‌ها در حال توزیع در بین عشایر است که تا پایان ماه تمامی ۲ هزار و ۳۰۰ تن نهاده دامی در بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار