معلم منتخب آذربایجان‌غربی:

محتوای آموزشی دیجیتال، یادگیری مفاهیم درسی را برای دانش‌آموزان آسان می‌کند

ارومیه (پانا) - معلم منتخب جلوه های معلمی آذربایجان‌غربی معتقد است محتوای آموزشی دیجیتال و چند رسانه‌ای، یادگیری مفاهیم درسی را برای دانش‌آموزان آسان می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۶۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
محتوای آموزشی دیجیتال، یادگیری مفاهیم درسی را برای دانش‌آموزان آسان می‌کند

افسانه ساری جالی، معلمی از شهرستان ماکوست که امسال در ردیف برگزیدگان جلوه های معلمی استان قرار گرفته است. وی دارای 15 سال سابقه تدریس بوده و به علت فعالیت ویژه خود به عنوان یکی از معلمان منتخب استان معرفی شده است.

وی درباره فعالیت های ویژه ای که تاکنون انجام داده است، به پانا گفت: «همکاری با کارگروه وزارت آموزش و پرورش در تهیه تمام فوتیج های کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی و طراحی تمامی شخصیت‌های ایرانی _اسلامی کتب درسی به صورت لایه باز به منظور استفاده تمام معلمان مقطع ابتدایی در سراسر کشور، همکاری با کارگروه کشوری تولید و ارزیابی محتواهای آموزشی و چندرسانه ای مستقر در استان چهارمحال و بختیاری جزء فعهالیت های انجام شده ام بوده است.»

این معلم با اشاره به عناوین و افتخارات کسب شده خود ادامه داد: «جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و تعاملی و جشنواره الگوهای برتر تدریس از موفیت‌هایی بوده که کسب کرده ام.»

وی درباره فعالیت ویژه ای که به دلیل آن معلم منتخب استانی شده است، گفت: «از نظر بنده، تمام معلم‌های این سرزمین نمونه هستند، چرا که با تمام وجود و با تمام کمبودها برای دانش آموزان زحمت می‌کشند، اما شاید همکاری با کارگروه تولید انیمیشن های کتب درسی، به اشترک گذاشتن تجربیات خودم در زمینه آموزش محتوای چندرسانه ای، تهیه تکالیف و آزمون هایی متناسب با شرایط غیرحضوری و در بستر وب، کسب توفیقاتی در جشنواره ها در کسب این عنوان تاثیرگذار بوده باشد.»

این معلم منتخب اضافه کرد: «انیمیشن ها به عنوان یک واسطه برای یادگیری، برای دانش آموزان جذابیت زیادی دارند و کاربرد آنها در تدریس موضوعات انتزاعی و دروس علمی، درک مفاهیم را برای دانش آموزان آسان تر می کند. ما می توانیم از این علاقه دانش آموزان، در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی استفاده کنیم.»

وی درباره توصیه های خود به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی، تربیتی، اجرایی بیان کرد:« در مقطع ابتدایی طرح های متعددی وجود دارد که بیشتر مواقع در اجرای این طرح ها با کمبود زمان مواجه هستیم. از نظر بنده، اگر طرح ها را اختصاصی کنند، مثلا بعضی طرح ها فقط در دوره اول ابتدایی اجرا شوند و برخی فقط در دوره دوم متوسطه. همچنین بعضی طرح ها در مدارس خاص اجرا شوند و برخی در مدارس حاشیه ای.»

این معلم درباره اینکه چگونه می توان سایر معلمان را به انجام فعالیت های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کرد اظهار کرد: «برای اجرای هرچه بهتر طرح های مقطع ابتدایی، بهتر است مولفان کتب درسی، دروس را با طرح های مختلف مرتبط و تلفیق کنند. در تمام دروس بارکدی درج شود و با اسکن این بارکد به طرح های جابربن حیان، سواد دیجیتال، طرح خوانا و سایر طرح های مرتبط با همان دروس دسترسی داشته باشیم و به صورت اختیاری همزمان با تدریس، طرح ها را هم اجرا کنیم. همچنین پرداخت حق الزحمه برای فعالیت های فوق برنامه باعث ترغیب معلمان جوان به اجرای فعالیت های فوق برنامه خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که «فعالیت معلمان در حوزه های اجتماعی چه تاثیری در قضاوت جامعه در مورد معلمان دارد، افزود:« اگر رسانه‌های رسمی و غیررسمی تعلیم و تربیت کشور را در اختیار معلمان قرار دهیم، به‌تدریج معلمان سلبریتی‌ها و مشاهیر جامعه خواهند شد و سرعت رشد و تعالی و پیشرفت جامعه را چند برابر خواهند کرد.»

ساری جالی در پاسخ به این سوال که «شناخت و نگاه جامعه نسبت به معلمان چگونه» است، گفت: «عده‌ای معتقدند به‌خاطر اینکه معدودی از معلمان از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی لازم برخوردار نیستند موجب تنزل جایگاه کل معلمان شده‌اند و عده‌ای دیگر معتقدند چون توان مالی معلمان به نسبت سایر اقشار پایین‌تر است پایگاه اجتماعی آنها تضعیف شده است.»

وی با اشاره به انعکاس داده نشدن ایثار و فداکاری معلمان به اندازه مناسب در جامعه اضافه کرد: «متاسفانه خطای عده انگشت شماری از معلمان بیشتر از ایثار و فداکاری جمع کثیری از معلمان در جامعه انعکاس پیدا می کند. اگر معلم به‌عنوان اسوه تربیتی در جامعه از منزلت بالایی برخوردار باشد و ارزش واقعی او در رسانه‌های گروهی منعکس شود، او می‌تواند در انتقال ارزش‌ها و کمک به رشد همه جانبه دانش‌آموزان به‌طور موثرتری عمل کند بنابراین باید تمایزات جدی با سایر اقشار و گروه‌ها داشته باشد تا بتواند جایگاه و اعتبار برجسته در جامعه پیدا کند.»

ساری، درباره تاثیر فعالیت های معلمان بر جامعه دانش آموزی افزود: «ما و فرزندانمان در عصر دیجیتال زندگی می کنیم و حق داریم از امکانات و قابلیت های عصر جدید استفاده کرده و راه های امن ماندن در این عصر را نیز بدانیم. با اجرای طرح سواد دیجیتال، بارگزاری انیمیشن های درسی در پلتفرم شاد و همچنین آموزش تولید محتوا برای همکاران، سعی در تحقق اهداف مذکور را داشتم که به حول و قوه الهی فعالیت هایم بی تاثیر نبوده‌اند.»

این معلم برگزیده اضافه کرد: Lتربیت نیروی انسانی و تولید فکر، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. کودکان سرمایه گرانبهای ما هستند. آنها را برای خوب زیستن و کسب گوهر انسانیت در زندگی تربیت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار