حضور بالای بانوان کهگیلویه و بویراحمد در نماز عید فطر

یاسوج (پانا) - بانوان کهگیلویه و بویراحمد با پوشیدن لباس‌های شاد و پوششی اسلامی، در عید نماز عید فطر که شکرانه رمضان بود، می‌درخشیدند.

کد مطلب: ۱۲۷۶۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
حضور بالای بانوان کهگیلویه و بویراحمد در نماز عید فطر

نماز عید نمازی است که مسلمانان در دو روز عید فطر و عید قربان می‌خوانند. این نماز در سال اول هجرت واجب شد و مسلمانان در زمان محمد (ص)، به جماعت در این نماز شرکت می‌کردند. این نماز پس از فوت پیامبر، برای مسلمانان سنت موکده دانسته می‌شود.

صبح امروز نیز نماز عید فطر در مرکز استان به آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بسیار با شکوه تر از همیشه برگزار شد.

روزه‌ داران در این مراسم به شکرانه یک ماه حضور در ضیافت الهی به درگاه خداوند سجده شکر به جا آوردند.

در شهر یاسوج زنان نیز در نماز عید فطر شرکت کرده بودند و هر کسی حاجتی داشت و در صف های منظم ایستاده و نماز عید فطر را می‌خواندند.

در روایت‌ها آمده پیامبر اکرم(ص) به دختران دم بخت اجازه فرمودند که در نمازهای عید فطر و قربان حضور یابند، شاید رزق و روزی مناسبی نصیب آنان شود. برخی از دانشمندان دینی، این رزق و روزی را به ازدواج تفسیر کرده اند. اما منظور چیست؟ یعنی قبلاً اجازه نداشتند؟ یا قبلاً به زنان اجازه حضور در نماز داده نمی‌شد و بعداً دختران مجرد مستثنی شدند؟

در ارتباط با روایت مطرح شده باید گفت امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند: رسول خدا(ص) اجازه فرمودند تا دوشیزگان برای شرکت در نماز عیدین(عید قربان و عید فطر) از منزل خارج شوند تا رزق یعنی ازدواج روزی آنان شود.

این روایت در صورت پذیرش لزوماً به معنای آن نیست که شرکت زنان همسردار و نیز دختران مجرد در نماز عیدین ابتدا ممنوع بود و سپس اجازه داده شد، بلکه با توجه به اینکه از طرف اسلام، ترغیب و تشویقی برای خارج شدن زنان از منزل حتی برای رفتن به مسجد، انجام نگرفته است؛ از این‌رو، شاید برخی افراد احتمال ممنوع بودن شرکت آنان در مراسم دینی را می‌دادند، اما پیامبر(ص) با این سخن بر مجاز بودن آن تأکید فرمود. اینکه در این روایت تنها به دختران مجرد اشاره شد، معنایش آن نیست که زنان همسردار حق شرکت ندارند، بلکه از آنجا که حساسیت در شرکت دختران بیشتر بود، پیامبر(ص) بر شرکت آنان تأکید فرمود.

علاوه بر این، پیامبر اسلام(ص) در این روایت فقط در صدد بیان جواز این موضوع نیست، بلکه از فحوای کلام این‌گونه استفاده می‌شود که آن‌حضرت در بیان ارشاد و تشویق به این کار بود و آن‌را نوعی حضور اجتماعی مشروع و تأیید شده می‌داند که علاوه بر اجر و پاداش معنوی، درصد احتمال ازدواج را نیز برای آنان افزایش می‌دهد.

عکس: شکیلا باستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار