معلم منتخب استان آذربایجان‌غربی:

ایجاد محیط پویا در کلاس درس موجب ارتقای کیفیت یادگیری می‌شود

ارومیه (پانا) - معلم منتخب استان آذربایجان‌غربی گفت همواره ایجاد محیط پویا و مشارکت‌دادن دانش‌آموزان در امر تدریس را مورد توجه قرار داده است و در این بین استعدادهای مختلفی در زمینه گویندگی، دوبله، تولید محتواهای برتر دانش‌آموزی و مجری‌گری و ورزشی شناسایی و به مراکز مربوطه معرفی کرده است.

کد مطلب: ۱۲۷۵۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد محیط پویا در کلاس درس موجب ارتقای کیفیت یادگیری می‌شود

«رقیه ایرجی»، معلم منتخب جلوه‌های ویژه معلمی استان آذربایجان غربی در سال 1401 از شهرستان خوی و با 26 سال سابقه تدریس است که در دبیرستان شاهد تربیت این شهرستان مشغول به خدمت است. به مناسبت روز معلم با وی گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ شد که در ادامه می خوانید.

از فعالیت های ویژه ای که تاکنون انجام داده اید برایمان صحبت کنید؟

در طول چندین سال اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای همکاران و همچنین آموزش آنلاین و حضوری در خصوص آموزش طراحی و ساخت پوستر، تولید محتوا و اقدام به برگزاری جشنواره سفیران سلامت برای اولین بار در سطح شهرستان و اجرای یلدای فاطمی فعالیت داشتم.

عناوین و افتخارات کسب شده ای که داشتید چه مواردی بود؟

کسب عنوان معلم نمونه منطقه ای سالهای ۹۶ و ۱۴۰۰ منطقه و همچنین امسال (۱۴۰۱) که افتخار داشتم به مرحله کشوری راه پیدا کنم.

فعالیت ویژه ای که به دلیل آن معلم منتخب استانی شده اید؟

حین تدریس در سال‌های قبل متوجه شدم، دانش‌آموزان، به کلیپ‌ها و محتواهای ارسالی خیلی توجه نمی کنند، به همین دلیل، تصمیم گرفتم مواد درسی و آموزشی را در قالب پوسترهای آموزشی و تصویری تدریس کنم چرا که از این طریق یادگیری برای آنان بهتر و ملموس تر بود. همچنین از نرم افزارهای بازی جهت آموزش تکنیک های ورزشی استفاده کردم. از بیشترین تعداد دانش آموزان در زمینه های مختلف جهت بکارگیری در امر تدریس و مشارکت آنان استفاده کردم. در این بین استعدادهای مختلفی در زمینه گویندگی، دوبله، تولید محتواهای برتر دانش آموزی و مجری گری و ورزشی شناسایی و به مراکز مربوطه معرفی کردم.

از توصیه ها و انتقال تجربیات معلمی خود برای معلمان جوان صحبت کنید؟

معتقدم جهت تشویق و ترغیب همکاران جوان باید به شکل عینی و در عمل نشان دهیم که به ارزش و کار معلمان بها داده می شود. مثلا با رسانه ای کردن، تقدیر و تشویق در همایش های مختلف و یا هنگام تعامل در جلسات تخصصی نوآوری ها و خلاقیت ها و تجربیات خودمان را در اختیار همکاران جوانتر قرار دهیم تا آنان نیز تشویق و ترغیب شوند. از سوی مسئولین اداری منطقه و استانی مورد توجه و تشویق قرار گیرند. از تمام پتانسیل همکاران جوانتر بیشترین استفاده را در عرصه های مختلف بکار گیریم تا حس با ارزش و مفید بودن را در آنان برجسته و برای سالهای آتی دارای معلمان توانمند و با دانشی باشیم.

توصیه‌های شما به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه‌های آموزشی، تربیتی، اجرایی چیست؟

با توجه به شرایط چند ساله اخیر که بستر فضای مجازی در اختیار همکاران و دانش آموزان و اولیا قرار دارد، می توان آموزش های لازم در تمامی زمینه های آموزشی، تربیتی و غیره را در هر زمان و با سرعت بیشتری انجام داد. بنابراین می توان از این ابزار برای افزایش آگاهی قشر هدف و همچنین بازتاب عملکرد همکاران خلاق و مبتکر و یا ارائه موضوعات مختلف را انتقال داد. از مسئولین ذی ربط درخواست می کنم با ارج نهادن به فعالیت های همکاران در حوزه ها و زمینه های مختلف بصورت مادی و معنوی آنان را به چرخه آموزش های پرمحتوا بازگردانند.

چگونه می توان سایر معلمان را به انجام فعالیت های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کرد؟

مسئولین و متولیان امر آموزش می توانند با کمی توجه به فعالیت های خارج از وظیفه همکاران در امور مختلف مانند تربیتی مشاوره ای امور خداپسندانه و خیرین آموزشی و تقدیر و تشکر از آنان در قالب جشنواره ها، همایش ها و ارج نهادن به فعالیت های آنان و حداقل با یک لوح یادبود از همکاران باعث دلگرمی و ادامه راهشان باشند و همچنین زمینه ای برای ورود و تشویق سایر همکاران شوند.

فعالیت معلمان در حوزه های اجتماعی چه تاثیری در قضاوت جامعه در مورد معلمان دارد؟

کرونا و تحت فشار بودن معلمان،از طرف خانواده ها و جامعه، باعث از دست رفتن آرامش ذهنی و روحی روانی معلمان شد و هرچند بیشتر افراد جامعه متوجه شدند که از آموزش فرزندان خود در منزل عاجزند، اما همچنان معلمان مورد بی مهری تعدادی از افراد قرار می گرفتند. در این بین معلمان می توانند با استفاده از افزایش دانش و ارتقاء مهارت های تدریسی و سواد رسانه ای خودشان نگاه جامعه را به سمت خود برگردانده و قضاوت مثبتی را از سوی جامعه کسب کنند.

آیا ایثارگری و فداکاری معلمان به اندازه مناسب در جامعه انعکاس می یابد؟ چه راه هایی برای انعکاس هر چه بیشتر جلوه های معلمی در جامعه پیشنهاد می دهید؟

از نظر بنده آنچنان که باید و شاید فعالیت های بشردوستانه ای چون ایثار و فداکاری معلمان دیده نشده و به آن ارزش داده نشده. این بخاطر سهل انگاری مراجع ذی ربط در بازتاب مناسب است. در حالیکه چنین امور انسان دوستانه و فرهنگ ایثار را باید در رسانه هایی چون صدا و سیما و فضای مجازی با شیوه های نوین رسانه ای کرد هر چند همین امر را در نشر عملکرد سایر ارگان ها مانند وزارت بهداشت یا محیط زیست و غیره بصورت برجسته تر شاهد هستیم.

تاثیر فعالیت هایتان بر جامعه دانش آموزی را چطور ارزیابی می کنید؟

تاثیری که بنده به شخصه در رشته تدریس خودم متوجه شدم این است که توانستم با استفاده از ابتکارات و خلاقیت های خارج از وظیفه و خودجوشم در انتقال مطالب علمی و دانشی در درس تربیت بدنی و همچنین تولید محتواهای مناسب برای تدریس هر مهارت توان علمی و عملی خود را در بخش غیرحضوری و حضوری به تمام دانش آموزانم موفق بوده و تاثیر بسیار مطلوبی در نگرش و یادگیری آنان داشته باشم.

خاطره، تجربه و یا نکته ای که مایل به مطرح کردن آن هستید را بفرمایید.

در این قسمت علاقمندم چند نکته را از طرف خودم و همکارانم در خصوص انتخاب معلمان نمونه و شیوه نامه مربوطه، به متولیان زحمت کش آموزش و پرورش عرض کنم. لازم است به هر استان سهمیه خاصی در بخش و مرحله کشوری اختصاص یابد. چرا که امکانات موجود در استان های مختلف برای تمامی معلمان شرکت کننده یکسان نیست. در بخش داوری لازم است فرم های مخصوص تهیه و تدوین شود تا در مراحل منطقه ای،استانی و کشوری برا اساس آن آیتم ها و بندهای مشخص همکاران شرکت کننده داوری شوند و نتایج آن در سامانه در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد تا هم همکاران گرامی توجیه شوند و هم داوری داوران عزیز خالی از حرف و حدیث باشد. در پایان درخواست می‌کنم در انتخاب معلم نمونه به رشته های مورد تدریس در مدارس بطور کل سهمیه ای داده شود، زیرا داوری در دروس تخصصی یا دروس عملی نیاز به تخصص در آن درس دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار