رئیس کل بانک مرکزی:

فناوری‌های مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد دوره مدیریت من دوره‌ای است که فناوری‌های مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی کشور خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۷۵۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
فناوری‌های مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند

به گزارش ایلنا، علی صالح‌آبادی در جمع نمایندگان فعالان فناوری مالی (فین تک)، با بیان اینکه حوزه فناوری از جمله مباحث حائز اهمیت بانکی و مالی در دنیای امروز و همفکری و هم‌افزایی لازمه پیشبرد این حوزه است، گفت: امیدوارم این قبیل هم‌فکری‌ها و نشست‌ها بین بانک مرکزی و تشکل‌های فعال این حوزه تداوم یابد. چراکه معتقدم پیشرفت در صنعت بانکداری بدون فناوری های نوین ممکن نیست.

وی با اشاره به تجربیات خود در سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در دوره تصدی بر سازمان بورس اوراق و بهادار نیز ابتدا معتقد بودم که تالارهای منطقه‌ای بورس به صورت فیزیکی گسترش پیدا کند، اما پس از آن به این نتیجه رسیدم که باید به سمت توسعه فضای معاملات برخط حرکت کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در آن مقطع زمانی گسترش معاملات برخط منجر به تسهیل دسترسی مردم به بورس و بازار سرمایه شده بود، تصریح کرد: با همین نگاه معتقدم باید دسترسی مردم به نظام بانکی، خدمات و تسهیلات آن سهل شود و در این خصوص حوزه فناوری‌های مالی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. به ویژه آنکه در سال‌های اخیر با شکل‌گیری فناوری‌های جدید همچون بلاکچین که اقتصائات خاص خود را دارد، شاهد تحولاتی هستیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: بهتر وجود چنین فناوری‌هایی موجب می‌شود که حتی نحوه خدمت‌رسانی نیز دستخوش تحول شود و برای مثال ارزیابی‌ها و اعتبارسنجی‌ها می‌تواند به گونه‌ای دیگر انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و در سطح جهان نیز پلتفرم‌های جدید فناورانه موجب تسهیل و تغییر و تحول در صنعت بانکداری شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس نیز بخش فناوری در آینده جهان نقش موثری را ایفا خواهد کرد. در همین راستا در دوره جدید بانک مرکزی، تعمیق و گسترش حوزه فناوری مالی و نوین را در مباحث بانکی با جدیت مضاعف پیگیری می‌کنیم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، دوره مدیریت من دوره‌ای است که فناوری‌های مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی کشور خواهد بود. علاوه بر آن تلاش می‌شود، تعاملات بانک مرکزی و شرکت‌های تابعه آن با حوزه‌های فناوری مالی گسترش یابد.

صالح‌آبادی ضمن مفید ارزیابی کردن مباحث طرح شده در این جلسه ابراز داشت: این روزها مباحثی همچون کاهش بهای تمام شده پول، انجماد دارایی‌های بانک‌ها و لزوم خروج این منابع از انجماد و اعتبارسنجی از جمله مهم‌ترین موضوعات در نظام بانکی است.

وی افزود: امروزه تسهیلات باید به شخص حقیقی یا حقوقی معتبر اعطا شود و این نگاه سنتی که وثیقه باید معتبر باشد، تغییر کند. در همین زمینه مفهوم اعتبار به جای پول نیز بسیار مهم است و به طور سنتی، این نگاه وجود دارد که باید مسائل با پول برطرف شود در حالی که اعتبار خود راهکاری در این زمینه است.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، قراردادهای هوشمند، رگ تک، ساپ تک، درآمدهای غیرمشاء و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات در شبکه بانکی، کیف پول الکترونیک، بانکداری باز، هوش مصنوعی، بلاکچین از جمله موضوعات مهم، راهبردی و حائز اهمیت در شبکه بانکی است.

صالح‌آبادی درباره مبحث شمولیت مالی نیز بیان کرد: امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری و اعتبارسنجی از مهمترین مباحث در این حوزه است که شاهد عملیاتی شدن آنها هستیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه وظیفه ما حمایت از نخبگان حوزه فناوری کشور است یادآور شد: ما به عنوان سیاستگذار و تنظیم‌گر می‌توانیم بستری را برای رشد نوآوری‌ها فراهم کنیم تا به این واسطه استعدادهای بالقوه به بالفعل بدل شود. چراکه معتقدم این امر به رشد صنعت فناوری، مالی، بانکداری، سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی، رضایتمندی کسب و کارها و مشتریان منجر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امیدوارم این جلسه آغاز و سرمنشأیی برای تحول دیجیتال در نظام بانکداری کشور باشد، عنوان کرد: پیشنهاد مشخص من تشکیل کارگره تخصصی فین تک‌ها با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و با حضور همکاران ما از حوزه فناوری و نظارت بانک مرکزی، شرکت‌های مرتبط و تشکل‌ها و شرکت‌های خصوصی است.

صالح‌آبادی اضافه کرد: بدین واسطه شرکت‌های بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌توانند موضوعات در این کارگروه طرح و بررسی کنند و موضوعات برای تصمیم‌گیری نهایی به هیأت عامل بانک مرکزی اعلام شود. همچنین ضروری است که در بازه‌های زمانی برای مثال هر سه ماه یک بار یا زودتر، این کارگروه و تصمیماتش پایش شود. اخیراً نیز سندباکس بانک مرکزی تصویب شده است و به زودی با محوریت شرکت ملی انفورماتیک راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به پیشینه خود در بازار سرمایه گفت: سابقه من در بازار سرمایه نشاندهنده نوع نگاه من به اهمیت حوزه فناوری است. رشد در حوزه فناوری، به رشد و توسعه صنعت بانکداری و فناوری در کشور کمک می‌کند و این امر موجبات رضایتمندی کلیه ذینفعان را فراهم می‌آورد.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه به دنبال تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات و خدمات بانکی هستیم، اظهار داشت: به کمک فناوری، فرد ذی‌حق باید بتواند با سرعت و دقت بالا و با کمترین خطا به خدمات بانکی دسترسی پیدا کند و این مهم در نهایت منجر رضایت مشتری از بانک‌ها می‌شود.

صالح‌آبادی با تأکید مجدد بر محورهای اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم از محورهایی مهم در این باره تلقی می‌شوند و عمده پیشنهادات طرح شده در جلسه امروز به اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم و تسهیل آن مرتبط است.

همچنین در این هم‌اندیشی، فعالان فناوری‌های مالی ایران ضمن طرح دغدغه‌های خود، به بحث و بررسی درخصوص مباحثی همچون نقش فین تک‌ها در تنظیم‌گری و تحول و اصلاح نظام بانکی، کیف پول الکترونیک، اصلاح نظام کارمزدی، بانکداری باز، نئوبانک، سرمایه‌گذاری در فین تک‌ها، تنظیم‌گری هوشمند و غیره پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار