روایت معلم نمونه استان فارس، از مسیر دستیابی به کسب عنوان معلم برتر

شیراز(پانا) - معلمان همانند چراغی روشن در مسیر زندگی انسان هستند؛ افرادی که با عشق و علاقه به خدمت می‌پردازند تا جمعی را از تاریکی و جهل خارج کنند؛ از این رو مقام معلم شایسته تقدیر و تجلیل است.به مناسب بزرگداشت هفته معلم، در این گزارش به روایت یکی از معلمان نمونه استان فارس از شهرستان زرین دشت، از مسیر دستیابی به کسب عنوان معلم برتر استان که توام با ایجاد تحول و پویایی در کلاس درس بوده پرداخته شده است.

کد مطلب: ۱۲۷۴۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
روایت معلم نمونه استان فارس، از مسیر دستیابی به کسب عنوان معلم برتر

سمیه سلیمی، که موفق به کسب عنوان معلم نمونه استان فارس در سال جاری شده است از اهالی شهرستان داراب است و ۱۷ سال سابقه تدریس دارد. وی در خصوص رمز موفقیت خود در کسب عنوان معلم برتر استانبه پانا می‌گوید: «همه اینها حاصل توکل به خدا و دعای خیر پدر و مادر در کنار تلاش مستمر و علاقه به شغل معلمی است.»

وی می‌گوید: «من با علاقه و شوق وارد عرصه دبیری شدم و این علاقه، در کسب این عنوان بی تاثیر نبوده است؛ در ارزیابی معلمانِ برتر، معیارهایی تعریف می‌شود و من با پیاده سازی این معیارها برای کسب این عنوان از هیچ تلاشی دریغ نکردم و در ضمن برگزاری آزمون‌های متفاوت در کنار شیوه‌های نوین تدریس و به کارگیری همیار معلم، به شرکت در کارگاه‌های تخصصیِ تدریس پرداختم.

سلیمی در ادامه این گفت‌وگو به پانا می‌گوید: «در این مسیر، پس از پی بردن به ارتباط مستقیم شیوه تدریس معلم، با میزان یادگیری دانش‌آموزان، ایجاد پویایی و جذابیت در تدریس را، به عنوان یک هدف آموزشی برای خود مشخص کردم تا بتوانم با برنامه‌ریزی، موانع موجود در مسیر علاقه دانش‌آموزان به درس را شناسایی و رفع کنم و باعث جلوگیری از خستگی دانش‌آموزان در کلاس درس و افزایش علاقه آنها به درس شوم.»

این معلم ۳۷ ساله دارابی موانع موجود برای پیاده‌سازی هدف آموزشی خود را، محدودیت تجهیزات آموزشی دانش‌آموزان و امکانات مدارس شهرستان زرین‌دشت، ضعیف بودن سرعت اینترنت و به تبع آن قطعی کلاس‌های مجازی، عدم دسترسی تمامی دانش‌آموزان به تلفن هوشمند و عدم توانایی مالی بعضی از دانش‌آموان در خرید بسته اینترنت می‌داند.»

عشق معلمی مانع از ترک کلاس مجازی با وجود ابتلا به کرونا شد

این معلم جوان، در طول مسیر علاقه و عشق خود، حتی با وجود ابتلا به کرونا، به دلیل احساس مسئولیت در قبال دانش‌آموزان، در کنار علاقه و اشتیاق زیاد به شغل معلمی و وجدان کاری، کلاس درس مجازی خود در ایام کرونا را، حتی برای یک ساعت هم تعطیل نکرده‌است.

به گفته معلم نمونه برتر استان فارس، این موانع و حتی ابتلا به کرونا، می‌توانست یک عامل برای نابودی هدف او باشد، اما او به جای قطع امید، تمام تلاش خود را به کار گرفته است و با درک مشکلات دانش‌آموزان، به کاهش دل مشغولی آنها با مشارکت در خرید تلفن هوشمند و تهیه بسته اینترنتی برای بعضی از دانش‌آموزان، تدریس مجدد دروس برای دانش‌آموزان جامانده از کلاس درس و رفع اشکال در خارج از ساعت کلاس پرداخته است.

ارتباط مستمر با والدین و پیگیری غیبت‌های دانش‌آموزان، تشویق دانش‌آموزان فعال با اهدا جوایز، برگزاری مسابقات درسی و پرورشی، استفاده از تراکت آموزشی، تنظیم قوانینی برای کلاس درس، تهیه و ارسال بروشور و کلیپ‌های خودسازی به همراه ساخت و استفاده از استیکرهای آموزشی و پرورشی از جمله سایر فعالیت‌های این معلم نمونه و جوان استان فارس برای دانش‌آموزان است که به‌ گفته او با عشق و فداکاری انجام شده است.

پیشنهاد معلم نمونه برتر استان به سایر فرهنگیان

سلیمی که عنوان معلم برتر منطقه در سال تحصیلی ۴۰۰_۱۳۹۹ را به خود اختصاص داده است، به همکاران خود پیشنهاد می‌دهد که با تسلط به روش‌ها و فنون تدریس در کنار انتقال مطالب با شیوه‌های به روز و نوین و تلفیق مطالب درسی با فعالیت‌های پژوهشی، به کارگیری شیوه تدریس متناسب با علائق دانش‌آموزان یک کلاس، علاوه بر پرورش دانش‌آموزانی پرسشگر و خلاق به پویایی نظام تعلیم و تربیت نیز کمک کنند.

دانش‌آموزانِ چند بعدی، علاقه بیشتری به آموزش دارند

سلیمی معتقد است، با توجه به اینکه دانش‌آموزانِ چند بعدی، علاقه بیشتری به آموزش و یادگیری دارند، دبیران با تلفیق آموزش، با پرورش و هدایت دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی، می‌توانند در کنار کمک به شکوفایی استعدادهای بسیاری از دانش‌آموزان و ایجاد شادابی در آنها، عامل موثری در افزایش علاقه دانش‌آموزان به کلاس درس باشند.

به گفته او مسئولان آموزش و پرورش با برگزاری جلسات انتقال تجربه تدریس برای معلمان و تشویق دبیران برجسته و کوشا‌یی که با علاقه و تلاش فراوان به انجام رسالت خود می‌پردازند، می‌توانند به بهبود نظام آموزشی کشور کمک شایانی کنند.

سلیمی با بیان اینکه معلمان بسیاری در سراسر نقاط کشور، خالصانه و با علاقه برای پیشرفت و افزایش دانایی دانش‌آموزان این کشور، حتی بیشتر از وظایف خود، سرمایه مادی و معنوی خود را به کار می‌گیرند، می‌گوید: «با انتشار اخبار فعالیت‌های انسان دوستانه و خداپسندانه معلمان، در شبکه‌های ملی و خبرگزاری‌ها و گفت‌وگو با آنها می‌توان به انعکاس بیشتر جلوه‌های معلمی در جامعه پرداخت.»

وی تاکید می کند: «اگر ما معلمان، خیرخواه دانش‌آموز خود باشیم و آنها را همانند فرزندان خود بدانیم، قطعا این خیرخواهی در زندگی فردی ما نیز تاثیر مثبت خود را نمایان می‌کند. چرا که دنبال کردن این فعالیت‌های خیرخواهانه، دعای خیر دانش‌آموزان و اولیاء آنها را به همراه دارد که می‌تواند در موفقیت ما در زندگی، اثرگذار باشد.»

در ادامه این گفتگو لیلا راسخ یکی از شاگردان این معلم استان فارس نیز می‌گوید: «شیوه تدریس خانم سلیمی به عنوان یک دبیر جوان، با به کارگیری روش‌های نوین تدریس، توام با به کارگیری پرسش و پاسخ دانش‌آموزی و فعالیت‌های گروهی و پژوهشی است که موجب آسان شدن تفهیم مطالب به دانش‌آموزان می‌شود.»

ندا رضایی یکی دیگر از شاگردان این معلم نمونه استان فارس نیز در ادامه، برگزاری مسابقات درسی و پرورشی، ارائه مشاوره به دانش‌آموزان، تشویق دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های پرورشی، تربیتی و درسی را از جمله فعالیت‌های معلم خود می‌داند و به پانا می‌گوید: «فعالیت‌های انسان دوستانه‌ای که خانم سلیمی دنبال می‌کنند در رفع بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان موثر بوده است. چرا که دانش‌آموزان محروم از اینترنت و تلفن هوشمند قادر به ادامه تحصیل و استفاده از مباحث کلاس درس شدند.»

دانش آموز خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار