چطور بفهمیم نوزادمان دچار نفخ شده است؟

تهران (پانا) - یکی از مواردی که در نوزادان بسیار آزاردهنده می‌شود نفخ معده و دل درد آن‌هاست که گاهی تشخیص آن برای والدین بسیار سخت می‌شود و نمی‌توان فهمید چرا کودک به میزان زیادی گریه می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۴۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
چطور بفهمیم نوزادمان دچار نفخ شده است؟

به گزارش نمناک، آیا تا به حال دیده اید که کودکتان پاهایش را بالا بیاورد و به قفسه سینه بچسباند،حتی موقعی که گریه می کند؟ شاید کودک شما از دل درد و نفخ معده رنج می برد این گاز دردناک میتواند اشک نوزاد شما را دربیاورد.

اگر چه اضطراب کودک شما ممکن است شما را دچار وحشت زدگی ناگهانی کند، اما این جور کودکان معمولا سالم هستند. احتمالا شما بعد از بهبودی نوزاد تان تعجب خواهید کرد. متخصص اطفال، دکتر Lowkah از تکنیک بین المللی کودکان و نوزادان انسون، به والدین اطمینان می دهد که این نفخ معده و دل درد دردناک آنها تقریبا تا 6 ماهگی بهبود می یابد.

علت نفخ نوزاد شیرخوار

این به این دلیل است که سیستم گوارش آنها در طول زمان بالغ میشود.

تغذیه کردن از طریق شیر مادر

اگر شما مقداری زیادی شیر دارید،سبب می شود که کودک شما کمی آسیب ببینید. دکترLow توضیح می دهد که عرضه بیش از حد شیر، معمولا موجب ایجاد رفلاکس می شود، زیرا ممکن است کودک به طور غیرمستقیم بیش از حد تغذیه کند، اما می گوید که می توان آن را با تغذیه تنها از یک سینه در هر بار تغذیه کنترل کرد.

عدم تحمل لاکتوز

دلیل اینکه فرزند شما احساس گرسنگی می کند، ممکن است به این دلیل باشد که کودک شما تحمل پذیرش لاکتوز را ندارد. به این معنی که آنها قادر به گرفتن شیر زیادی نیستند.

مواد غذایی که خوردید را مرور و بررسی کنید

گاهی به دلیل یک غذای خاص که خوردید، ممکن است سبب شود کودک شما نفخ کند. بعنوان مثال؛ محصولات لبنی که قبل از آن مصرف کرده اید، ممکن است باعث شود زود نفخ کنند و دل درد بگیرند زیرا مشکل هضم آن را دارند. دکتر Low می گوید: اگر کودک شما از درد به خودش می پیچد و شما احساس ناراحتی می کنید و کاری از دستتان برنمی آید. مهم است که به یاد بیاورید، دفعه قبل چه چیزی باعث آرامش کودک شما بوده است.

درمان های خانگی و ساده نفخ معده و دل درد نوزاد

بعد سعی کنید که درد کودک خود را با استفاده از این روش ها کاهش دهید.

1- کودک خود را در یک موقعیت دیگر قرار دهید. تغییر موقعیت کودک ممکن است به خارج شدن این گاز از شکم کودک، کمک کند. برای مثال کودک خود را بنشانید و یا کمی حرکتش دهید تا به خارج کردن گاز معده کودک کمک کنید.

2- آنها را ماساژ دهید. شما می توانید کودک خود را بخوابانید و پاهای آن را به جلو و عقب مانند دوچرخه سواری تکان دهید و این باعث می شود و کمک می کند که گاز به آرامی از شکم کودک شما خارج شود.

3- موقعیت خود را در هنگام شیر دادن بررسی کنید. سر کودکتان باید کمی بالاتر از شکمش باشد و آن را پایین تر از بدن خود قرار دهید. دکتر Low می گوید: اگر کودک در زاویه بالاتراز شما قرار بگیرد،ممکن است بلعیدن هوا را کاهش دهد. او همچنین می گوید: بررسی کنید که کودک شما به درستی قرار گرفته و قفل شده باشد همچنین هنگام تغذیه کودک با بطری شیر،مطمئن شوید که سر بطری یا شیشه شیر را طوری قرار دهید که هوا نداشته باشد و کامل با شیر پر شده باشد.

4- آروغ آنها را بعد از شیر دادن بگیرید. پس از تغذیه نوزاد آروغ زدن آنها کمک می کند تا گاز را خارج کند. اگر کودک شما واقعا نفخ داشته باشد، می توانید تغذیه و شیر دادن را متوقف کنید و آروغ کودک را بگیرید.

5- شیشه شیرش را تغییر دهید. یک سری شیشه شیر با سوراخ نازکتر، کمک می کند که گاز تشکیل شده را کاهش دهد همچنین تضمین می کند که کودک شیر را یکباره قورت ندهد.

تاثیر حمام آب گرم برای نفخ و دل درد نوزاد

6- حمام آب گرم راه چاره است. احتمالا شما هم موافق هستید که حمام های آب گرم یک راه عالی برای ریلکس شدن و آرامش است و کودک شما هم یک استثناء نیست و حمام آب گرم برای کودک شما نیز آرامش بخش است و تسکین می دهد و از روغن اسطوخودوس هم استفاده کنید تا کودک شما آرامتر شود.

7- کودک خود را شیر دهید و تغذیه کنید،قبل از اینکه آنها واقعا گرسنه شوند. تغذیه کودک خود قبل از اینکه به خاطر گرسنگی شروع به گریه کند، می تواند از نفخ و دل درد کودک شما جلوگیری کند این به این دلیل است که در جریان گرسنگی،نوزاد شما هوا را می بلعد.

8- اگر کودکتان در معرض درد شدید قرار گیرد و واقعا غیرقابل تحمل به نظر برسد،باعث ایجاد تنش و استرس برای شما و خانواده می شود.

دکتر Low (مشاور پزشکی) توصیه می کند اگر وضیعت پزشکی لازم شده اتفاق افتاد، حتما اقدام کنید، او همچنین یادآور می شود که در صورت لزوم،اگر کودک شما دچار ریفلاکس یا کولیک شود،داروهای ضد التهابی برای کودک شما تجویز می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار