کشتی با چوخه در فاروج خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

بجنورد (پانا) - مسئول گود کشتی امام مرشد فاروج خبر از برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در گود کشتی امام مرشد این شهرستان در تاریخ 13 اردیبهشت با حضور 8 تیم از کشور داد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
کشتی با چوخه در فاروج خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

غلامحسین باذوق گفت: مسابقات در اوزان ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و ۹۶+ کیلوگرم در محل گود کشتی با چوخه امام مرشد شهر تیتکانلو فاروج برگزار می شود.

طبق سنت دیرین این مسابقات جوایز برندگان به شرح ذیل است.

نفرات اول هر وزن گوساله، نفر دوم و سوم هر کدام یک راس قوچ به عنوان جوایز اهداء خواهد شد.

کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار و جذاب در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی با چوخه معروف شده است.

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادت‌ها و دلاوری‌های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.

کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست، چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار