معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران:

مقررات پوشش دانشجویی برای سه دهه قبل است

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت آیین‌نامه مدونی درباره پوشش و حجاب در دانشگاه از سال ۱۳۷۴ تدوین شده است و هر چند سال یکبار به‌روزرسانی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۳۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مقررات پوشش دانشجویی برای سه دهه قبل است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، هادی بهرامی احسان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «قانون پوشش» که در دانشکدگان هنرهای زیبا و به میزبانی بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: آیین‌نامه مدونی درباره پوشش و حجاب در دانشگاه از سال ۱۳۷۴ و حتی از قبل آن تدوین شده است و هر چند سال یکبار به‌روزرسانی می‌شود. آخرین مورد ابلاغ شده درباره پوشش دانشجویی، مربوط به آیین‌نامه انضباطی ابلاغی منصور غلامی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت گذشته است.

وی با اشاره به الگوهای نامتعارف ناشی از سبک زندگی بشر امروز، اظهار کرد: حجاب و عفاف را باید با هم دید چرا که عفاف یک زندگی و رفتار مبتنی بر قواعد و چارچوب است و فرقی نمی‌کند که برای خانم‌ها یا آقایان باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: امروز سبک زندگی انسان به دلیل دگرگونی‌های بنیادینی که خود انسان در آن ایجاد کرده، درگیر مسائل و چالش‌هایی است که جهان پیرامون را به شکل عمیقی تحت تأثیر قرار داده است. جهان متحول امروز به شدت تحت تأثیر سبک زندگی نادرست برخی افراد است که باید درباره تغییر این سبک زندگی چاره‌اندیشی کرد.

بهرامی احسان با بیان اینکه مهمترین مأموریت دانشگاه، آموزش زندگی سالم است، گفت: این تلقی و تعریف از دانشگاه که جایی برای آموزش دروس تخصصی است و دانشجو فقط در آنجا باید یک حوزه تخصصی را فرا گیرد و بعد به دنبال شغل خود برود، درست نیست، زیرا این فرضیه دیگر کاملاً مردود است.

وی افزود: اگر دانش تخصصی را در سطح عالی بیاموزیم اما مبانی لازم برای یک زندگی سالم را فرا نگیریم، آن تخصص برای این زندگی مفید نخواهد بود. در افق تخصص‌گرایی، نیازمند بازنگری یک زندگی سالم هستیم تا بتوانیم برای تغییر و ایجاد یک نگاه مثبت به آینده کمک کنیم.

معاون دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نارسایی‌های فرهنگی در دانشگاه ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی است، گفت: دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران فعالیت خود را از مهر ماه ۱۴۰۰ با شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» آغاز کرده است و امیدوارم بتوانیم با رویکرد اقناعی و بر طبق آموزه‌های قرآنی، به فهمی مشترک در زمینه موضوعات اجتماعی دست یابیم.

وی بیان کرد: دانشگاه در حوزه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی کارنامه قابل قبولی نداشته است. برخی مسائلی که امروز دغدغه دانشجویان است و از مسئولان حاضر در دانشگاه سوال می‌کنند، مربوط به امروز نیست بلکه برای سال‌های قبل‌تر است. آیا مساله حجاب در سال‌های قبل که آموزش حضوری داشتیم، موضوع فرهنگی قابل طرح و بررسی نبود؟ بنده به عنوان یک هیات علمی که در سال‌های قبل نیز در فضای دانشگاه حضور داشته‌ام، اذعان می‌کنم که کار جدی در حوزه فرهنگ نکردیم.

بهرامی احسان با تاکید بر اینکه ترغیب به رعایت حجاب نیازمند اقناع‌سازی است، خاطرنشان کرد: دستیابی به مؤلفه‌های یک زیست سالم، نه به صورت آیین‌نامه‌ای ممکن می‌شود و نه با برخورد قهری به نتیجه می‌رسد.

وی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دغدغه‌ام برای یک زندگی سالم، فقط موضوع حجاب نیست. بلکه تغییر نگرش، تنظیم و تشویق به رفتار عفیفانه و رفتار مبتنی بر زندگی سالم حاصل نمی‌شود مگر ارتقای مهارت در زندگی با رویکرد اقناعی صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار