سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست خبری با رسانه‌ها:

جامعه رسانه، جامعه‌ای هنرمند است و رسانه‌ها در بحث هم افزایی نقش بسزایی دارند

رشت (پانا) - سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست خبری با رسانه‌ها گفت گفتمان فرهنگی نیاز به حضور فعال رسانه‌ها در عرصه تعلیم و تربیت دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
جامعه رسانه، جامعه‌ای هنرمند است و رسانه‌ها در بحث هم افزایی نقش بسزایی دارند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمد فائزی در نشست خبری با رسانه ها، ضمن تشکر از حضور فعال رسانه در کنار آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: گفتمان فرهنگی نیاز به حضور فعال رسانه ها در این عرصه دارد و در این میان با گرامیداشت هفته تعلیم و تربیت و اتفاقاتی که رخ می دهد، خیلی ها ظرفیت رسانه ای شدن دارد و انصاف نیست که با یک خبر، تصویر نادرستی از جامعه فرهنگیان نمایش داده شود.

وی در ادامه به موضوع فرهنگ و تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: کارهای فرهنگی و ضد فرهنگی توأمان انجام می شود و ما در این مسیر ناگزیر به هم افزایی هستیم و قطعاً در این مسیر رسانه ها نقش بسزایی دارند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین گفت: برنامه هایی که ما مدنظر داریم و انشاءالله با کمک رسانه به دنبال آن هستیم، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و معرفی کردن حوزه عملکردی معلمان در عرصه تعلیم و تربیت است. جلوه های ایثار معلمی کم نیست و یک ظرفیت رسانه‌ای فعال را می طلبد، همچنین انگشت گذاشتن روی فراز های ناب فرهنگی، بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از رویکردهای من در کار مدیریت، برقراری عدالت در حوزه عملکرد مدیریتی است، عنوان کرد: همه باید از آن عدالت مدیریتی و توزیع مناسب و عادلانه نیروی انسانی برخوردار باشند. آموزش و پرورش، ویترین جامعه است و باید در این ویترین، پاکیزگی خود را نشان دهد.

فائزی همچنین به جوان گرایی در اداره کل و ادارات آموزش و پرورش استان اشاره کرد و افزود: در مجموعه ما معدل سنی باید به پایین ترین حد خود در بین ادارات و سازمان ها برسد تا بتوانیم مدیرانی شایسته برای آینده پرورش دهیم. همچنین یکی از آفت های بزرگ آموزش و پرورش ، خروج نیروهای خوب خود به بیرون از این مجموعه است که ما برای ارتقای سطح مدیریتی برنامه داریم و تغییری مطلوب است که ما را به هدف نزدیک کند.

وی با تأکید بر اینکه وجه فرهنگی باید بر باقی زوایای نادرست غلبه کند، گفت: قید فرهنگ بسیار مهم است و همه جا باید فرهنگ دیده شود. ما تلاش خواهیم کرد که با کمک رسانه‌ها، ضلع ارزشی فرهنگ را کامل و دنبال کنیم.

فائزی همچنین در مورد بازگشایی مدارس و آموزش حضوری، تصریح کرد: باید عرض کنم تعطیلی مدارس یعنی زنجیری از آسیب‌ها و آسیب های جدی را به دنبال داشته است. به طور مثال: افت تحصیلی، پرخاشگری دانش آموزان، چاق شدن دانش آموزان، ضعیف شدن مهارت‌های ارتباطی، بالا رفتن آسیب های چشمی، کاهش بازی های دانش آموزان، قاعده زیستی دانش آموزان، نشستن در یک مکان و نگاه مداوم به صفحه گوشی ها از جمله این آسیب ها است. همچنین ضرر های تحصیلی به خصوص در پایه های ابتدایی، آسیب‌هایی را به دنبال دارد که این آسیب ها جبران ناپذیر است و در این میان رسانه یعنی فرهنگ و کار فرهنگی که ما می‌خواهیم در کنار ما به ما کمک کنند. همچنین بر اساس گزارش های ستاد ملی کرونا و تشخیص علمی آن ها اعلام شد که شرایط خوبی جهت بازگشایی مدارس مهیا است و درست نیست که تشویش اذهان را با خبر های نادرست داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه، چرا در دو سالی که آموزش ها به دلیل کرونا تعطیل بود، زیرساخت‌ها جهت حضور دانش آموزان مهیا نشد، گفت: ما قبول داریم که کمبودهایی وجود دارد، اما طی جلساتی که در استانداری داشتیم هم موضوعات را منعکس کردیم. البته ما جایگزین هایی برای این کار در نظر گرفتیم. از فضاهای موجود می‌توانیم بهترین استفاده را کنیم، به طور مثال از فضای نمازخانه ها در این زمینه می‌توان استفاده کرد، همچنین با تاکید استاندار به فرمانداران، دغدغه های آموزش و پرورش را بسیار مورد توجه قرار دادند. همچنین در این بین ما می توانیم دانش آموزان را با طبیعت آشتی دهیم و از طبیعت به نحو مطلوب استفاده کنیم در واقع خود طبیعت یک کلاس درس و یک تجربه آموزشی است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان در ادمه به مدیریت ساعت های کلاس ها و اینکه زمان حضور دانش آموزان در یک کلاس چطور مدیریت شود، اظهار کرد: ما می‌توانیم از درس تربیت بدنی کمک بگیریم، بازی کردن و شاد بودن باعث نشاط و شادی دانش‌آموزان می‌شود و این هدف ما است که دانش‌آموزان شاد باشند. ما می‌توانیم کلاس‌ها را به دو قسمت تقسیم کنیم، که تعدادی در کلاس حضور داشته باشند و بقیه در حیاط مشغول بازی و ورزش شوند. همچنین فعال بودن تیم قوی بازرسی اداره کل و ادارات مناطق، تمامی موضوعات را به روز بررسی و پاسخگو هستند و ما از تمام ظرفیت شهرستان ها در خدمت‌رسانی به مدارس استفاده می کنیم. سامانه ای هم به نام shekayat.medu.ir، برقرار است که اولیای دانش‌آموزان می‌توانند موضوعات و مشکلات را که مشاهده می کنند در این سامانه ثبت نمایند و ما در اسرع وقت این مشکلات را پاسخگو هستیم.

وی در ادامه به حفظ ارزش های دفاع مقدس و عدم آشنایی دانش آموزان با درس آمادگی دفاعی و اینکه چرا این ارزش ها بازگو نمی شود، گفت: ما در همه کتاب‌های درسی یک یا چند موضوع مربوط به ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ اسلامی داریم. داشتن بانک اطلاعاتی از کسانی که در این زمینه تجربه دارند نیز از اهدافی است که ما آن را به دنبال می‌کنیم تا درس آمادگی دفاعی به خوبی در مدارس ما تدریس ‌شود. همچنین سرگذشت پژوهی نیز یکی از مواردی است که در مورد ارزش ها در مدارس در حال اجرا است.

فائزی همچنین افزود: مدارس برای توسعه فعالیت های آموزشی و پرورشی خود نیاز به همکاری اولیا دارند و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به فعالیت ها و امور جاری مدرسه، ارتباط دو سویه با مدارس داشته باشند تا اهداف آموزشی و پرورشی خود را به شکل مطلوب دنبال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار