دمنوش‌هایی که گوارش را در ماه رمضان بهبود می‌بخشند

تهران (پانا) - هنگام روزه گرفتن برای برخی افراد به دلایل مختلف و رعایت نکردن در تغذیه ممکن است مشکلات گوارشی و روده‌ای ایجاد شود و یا برخی مسائل روزه‌دار را بیش از حد تشنه کند. برخی دمنوش‌ها هستند که به شدت جلوی تشنگی در طول روز را می‌گیرند و معده فرد را آرام می‌کنند تا مشکلات دل‌پیچه و درد معده و گوارشی ایجاد نشود.

کد مطلب: ۱۲۶۹۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
دمنوش‌هایی که گوارش را در ماه رمضان بهبود می‌بخشند

به گزارش نمناک، روزه‌داری در ماه رمضان فریضه ای الهی است که سبب افزایش سلامتی می شود. برخی از روزه داران به دلیل رعایت نکردن برخی نکات در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی، بوی بد دهان و عطش و تشنگی می شوند. روزه گرفتن باید فرصتی برای سرزندگی دوباره بدن باشد نه اینکه مشکلاتی برای سلامتی به وجود آورد. برخی دمنوش‌ها برای رفع عطش و سایر مشکلاتی که ممکن است در ماه رمضان برای شما اتفاق بیفتد، مفید هستند.

چای بابونه

چای بابونه دارای طعم میوه ای شبیه سیب است و معمولاً برای مشکلات دستگاه گوارش توصیه می شود. بابونه دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و تسکین دهنده است، به این معنی که می تواند دیواره روده را تسکین و گرفتگی معده را کاهش دهد. نوشیدن چای بابونه باعث کاهش ناراحتی معده و شکم شده و همچنین به تسکین نفخ معده و اضطراب و استرس کمک خواهد کرد. بابونه یک گیاه با رایحه ملایم است، اما اگر نسبت به محرک هایی مانند گل داوودی و گل محمدی حساسیت دارید، مصرف بابونه نیز می تواند آلرژی ایجاد کند. ترکیبی به نام apigenin در چای بابونه وجود دارد که از انتقال فشار عصبی بر روی ذهن جلوگیری کرده و به آرامش بیش از حد سیستم عصبی کمک می کند که در نتیجه با اضطراب و افسردگی مقابله خواهد کرد.

چای نعناع فلفلی

یک گیاه خنک کننده برای تسکین معده است. گرفتگی معده را از بین می برد، با افزایش تولید صفرا، نفخ را تسکین می دهد و باعث هضم غذا می شود و به سوخت و ساز چربی ها در روده کوچک کمک می کند. چای نعناع همچنین می تواند برای حالت تهوع و میگرن مفید باشد. منتول (جوهر موجود در نعناع فلفلی) اعصاب را آرام می کند. نعناع فلفلی همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که تب، سرفه و سرماخوردگی را درمان خواهد کرد. مصرف منظم این نوشیدنی تسکین دهنده، نه تنها میکروب های بیماری های مختلف را از بین می برد، بلکه از ورود باکتری به بدن شما جلوگیری می کند، از این رو از برخی بیماری های احتمالی نیز پیشگیری خواهد کرد. ویتامین B، آنتی اکسیدان ها، کلسیم و پتاسیم موجود در عصاره برگ نعناع به عنوان آنتی بادی برای مقابله با بیماری های جدی عمل می کند. همچنین این نوشیدنی محرک شادی نیز است.

چای زنجبیل

ریشه تند و معطر گیاه زنجبیل توسط بسیاری از فرهنگ ها در پخت و پز و در پزشکی استفاده شده است. زنجبیل حتی در دوران بارداری نیز درمانی بی خطر برای تهوع و استفراغ در نظر گرفته می شود. چای زنجبیل برای درمان معده از نظر سوء هاضمه، حالت تهوع یا گاز شکم قابل استفاده است. همچنین گفته می شود چای زنجبیل، سرفه و سایر مشکلات تنفسی را درمان می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد. در تحقیقات نشان داده شده است که جینجرول، یکی از اجزای زنجبیل، رشد تومور را مهار می کند. بسیاری از متخصصین ادعا می کنند که چای زنجبیل درد آرتروز و دردهای عضلانی را نیز تسکین خواهد داد.

چای رازیانه

مصرف یک فنجان چای رازیانه بعد از غذا می تواند مشکلات گوارشی مانند سوزش معده، نفخ شکم، گرفتگی معده و اسهال را درمان کند. رازیانه همچنین بوی بد دهان را کاهش می دهد و به عنوان ضد باکتری در دهان عمل می کند. چای رازیانه همچنین حاوی آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان ها به مولکول های خون متصل می شوند که با آسیب اکسیداتیو مقابله می کنند. این نوشیدنی به روند فعالیت کلیه و کبد و همچنین به تولید سلول های جدید کمک کرده و حتی علائم پیری را کاهش می دهد.

چای لیمو

ترکیب لیمو با نعنا آرامش معده را تقویت می کند و حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد. علاوه بر خاصیت تقویت کنندگی، به ایجاد احیای سیستم ایمنی می کند. لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که می تواند زخم ها را التیام بخشد و استحکام استخوان ها و دندان ها را حفظ کند. با شروع سرماخوردگی و آنفولانزا، چای می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک موثر عمل کند. بیوفلاونوئیدهای موجود در لیمو به جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کرده، آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث کاهش التهاب و علائم آرتروز شده و همچنین می توانند رادیکال های آزاد بدن را کاهش دهند. بنابراین ترکیب هر گیاه با لیمو فواید بسیاری را به همراه دارد. مانند چای زنجبیل لیمو که احتمال سوزش معده و سوء هاضمه را کاهش داده، باعث جذب بهتر غذا توسط بدن می شود و از آروغ و نفخ بعد از خوردن زیاد جلوگیری می کند و همچنین اشتهای شما را نیز بهبود می بخشد.

چای قاصدک

چای قاصدک برای درمان دردهای عضلانی، از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، گاز روده، سنگ صفرا، درد مفاصل، اگزما و کوفتگی استفاده می شود. همچنین میزان ادرار را افزایش می دهد و به عنوان ملین برای افزایش حرکات روده عمل می کند. برخی از افراد از قاصدک برای درمان عفونت، به ویژه عفونت های ویروسی و حتی سرطان و همچنین به عنوان ماده تقویت کننده پوست، تقویت کننده خون و هضم استفاده می کنند.

چای سبز

چای سبز به عنوان سالم ترین نوشیدنی در کره زمین شناخته شده است. این ماده مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که تأثیرات زیادی بر بدن دارند. همچنین دارای ترکیبات درمانی از جمله پلی فنول ها، کاتچین ها و انواع مختلف دیگر فلاونوئیدها است. چای سبز به بهبود عملکرد مغز، از دست دادن چربی، تقویت حافظه، از بین بردن سلول‌های سرطانی و کاهش خطر سرطان و همچنین به جلوگیری از دیابت کمک می کند. مصرف چای سبز برای سلامت دستگاه گوارش به هزاران سال قبل برمی گردد.

چای رویبوس

رویبوس، چای گیاه قرمز نیز نامیده می‌شود. مانند چای زنجبیل، چای رویبوس یک راه حل عالی برای درمان ناراحتی معده است. کوئرستین، ماده ضد التهاب موجود در این گیاه معده را آرام می کند.

عرق بیدمشک

اگر بعد از افطار با خوردن میوه های دارای طبع سرد دچار معده درد یا اختلالاتی در ناحیه شکم شدید، برای رفع این مسئله از عرق بیدمشک استفاده کنید. این عرق برای رفع عطش بسیار عالی است و موجب کاهش گرما در بدن می شود. عرق بیدمشک یک آرام بخش خوب نیز است، پس این عرق را با مقداری آب، تخم شربتی و گلاب مخلوط کرده و سپس بنوشید. توجه کنید این عرق ممکن است قند خون را به شدت کاهش دهد.

عرق کاسنی و شاتره

مخلوط عرق کاسنی و شا تره از بهترین عرقیات در ماه مبارک رمضان است. نوشیدن این عرق نه تنها سبب بهبود عملکرد معده و اندام گوارشی می شود، بلکه باعث مقاومت بدن در برابر گرما و رفع عطش نیز خواهد شد. یک یا 2 استکان از این عرقیات را در فاصله افطار تا سحر بنوشید تا در طول روز از احساس خشکی در دهان و گلو خلاص شوید. اگر فشار خون تان پایین است آن را با شکر یا گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

عرق بهارنارنج

عرق بهار نارنج یکی از بهترین عرقیجات برای رفع ناراحتی های گوارشی است. خوردن این عرق بعد از افطار می تواند شما را سرحال کند، زیرا نشاط آور بوده و اضطراب را از بین می برد. همچنین نوشیدن این عرق سردردهای ناشی از گرمازدگی را بهبود می بخشد. این عرق را می توانید با شربت ها یا عرقیات دیگر مخلوط کرده و میل کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار