هاشمیان، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا:

ضرورت تکمیل واکسیناسیون کرونا در کشور؛ انتظار بروز موج بلند بیماری وجود ندارد

تهران (پانا) - متخصص بیماری‌های عفونی بر ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا پیش از وقوع موج جدید بیماری تاکید کرد و گفت تکمیل واکسیناسیون مهم‌ترین عامل پیشگیرانه از بیماری شدید است.

کد مطلب: ۱۲۶۹۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تکمیل واکسیناسیون کرونا در کشور؛ انتظار بروز موج بلند بیماری وجود ندارد

رضا هاشمیان در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور گفت: «در ایام نوروز سفر آزاد بود و محدودیتی نیز وجود نداشت. در کنار این موضوع کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شده در برخی مناطق بیماران سرپایی افزایش یابد. علائم فعلی بیماران نیز آبریزش بینی،‌ سرفه،‌ گلودرد و سردرد است که نشان می‌دهد همچنان ویروس کرونای اُمیکرون در کشور در گردش است.»

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر ضرورت تزریق دُز سوم به منظور افزایش ایمنی در جامعه گفت: «طبق مطالعات انجام شده افرادی که دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند 30 تا 50 برابر نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، مرگ و میر کمتری داشته‌اند. در عین حال آمارها در حوزه مرگ‌ومیر نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد بستری‌ها در سنین بالای 50 سال هستند و عمده مرگ‌ومیرها هم در بین کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند و واکسینه نشده‌اند، بنابراین توصیه می‌شود واکسیناسیون تکمیل شود زیرا مهم‌‌ترین عامل پیشگیرانه از بیماری شدید است.»

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای خوب از نظر پوشش واکسیناسیون محسوب می‌شود، گفت: «حدود 75 درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند و میزان تزریق دُز اول بیش از 80 درصد و تزریق دُز دوم بیش از 63 درصد است.»

تزریق دُز چهارم برای گروه‌های پرخطر

هاشمیان درخصوص تزریق دُز چهارم واکسن کرونا نیز گفت: «هنوز در این زمینه دستورالعملی صادر نشده است اما توصیه تزریق دُز چهارم فقط برای گروه‌های پرخطر است که آن هم باید از سوی ستاد کرونا اعلام شود.»

این پزشک متخصص درباره موج هفتم کرونا نیز گفت: «با توجه به اینکه اکنون بیشتر افراد به اُمیکرون مبتلا شدند، یک مصونیت موقتی در آن‌ها ایجاد شده است و از آنجا که زیرگونه‌‌های اُمیکرون نیز خیلی باهم تفاوتی ندارند، انتظار بروز یک موج بلند وجود ندارد و فقط انتظار خیز افزایشی مختصر وجود دارد. به طور معمول موج جدید باید با یک واریانت جدید آمده باشد که هنوز شواهد واریانت جدید گزارش نشده است. بنابراین اگر قرار باشد موج جدیدی به وقوع بپیوندد برای اردیبهشت ماه پیش‌بینی شده است و چندان سهمگین نخواهد بود و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی خواهد بود.»

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی در پایان نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور انتقاد کرد و گفت: «سهل‌انگاری در این زمینه وجود دارد و دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در اجتماعات به درستی رعایت نمی‌شود که این مساله می‌تواند زمینه‌ساز گردش ویروس در کشور باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار