واکسیناسیون مطمئن‌ترین راه حفاظتی در مقابل سرخک

یزد (پانا) - معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت افرادی که واکسیناسیون سرخک کودک زیر ۵ سال خود رابه تعویق انداخته‌اند حتما برای تکمیل برنامه واکسیناسیون آن‌ها اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۸۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون مطمئن‌ترین راه حفاظتی در مقابل سرخک

مسعود شریفی با اشاره به نبود نظام سلامت منسجم در کشورهای همسایه شرقی و عبور و مرور غیرقانونی افراد از مرز گفت: متاسفانه در روز‌های گذشته، یک مورد قطعی سرخک در شهرستان مهریز و یک مورد قطعی سرخک در شهرستان یزد از اتباع بیگانه شناسایی شدند.

وی با اشاره به این که واکسیناسیون، مهم‌ترین سد حفاظتی در برابر این بیماری است، ادامه داد: افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام نداده اند و به تاخیر انداخته اند و یا مطمئن نیستند که انجام داده اند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از این که فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند.

شریفی افزود: همکاران ما در این مراکز بررسی می کنند و اگر فرزند این افراد نیاز به واکسیناسیون داشته باشد واکسن می زنند و اگر هم واکسیناسیون فرزندشان کامل باشد اطمینان خاطر به آنها مبنی بر عدم نیاز فرزندشان به واکسن به آنها داده می شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: واکسن سرخک در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، سرخچه و اوریون است، تزریق می‌شود.

شریفی گفت: سرخک از بیماری‌های واگیردار ویروسی و به شدت مسری است و واکسن سرخک در ۲ نوبت و در سنین 12 ماهگی و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن واکسیناسیون سرخک در برنامه ایمن سازی کشوری از ۴ دهه قبل تصریح کرد: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون در کشور بالای 95 درصد است و میزان بروز بیماری در جمعیت ایرانی کاهش یافته است، به طوری که ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد.

شریفی تاکید کرد: در صورتی که ایمنی جمعی در برابر سرخک یا سایر بیماری هایی که واکسن دارد بالا باشد اگر هم مواردی از بیماری از بیرون از استان یا خارج از کشور وارد محیط ما شود جای نگرانی نیست، زیرا واکسیناسیون سبب می شود ایمنی جمعی در برابر بیماری به وجود اید و جمعیت بومی از بیماری حفظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار