معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدن:

رعایت چهارچوب‌های بهداشتی در مدارس رصد می‌شود

همدان (پانا) - با توجه به بازگشایی مدارس به صورت صددرصدی، سوالات زیادی در ذهن دانش‌آموزان ایجاد شده است. عبدالله جعفری معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد رعایت چهارچوب‌های بهداشتی در مدارس رصد می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۷۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
رعایت چهارچوب‌های بهداشتی در مدارس رصد می‌شود

وی پاسخگوی سوالات پانا در خصوص مسائل بازگشایی مدارس بود که در ادامه پاسخهای وی را می‌خوانید.

اداره کل و معاونت تربیت بدنی چه تمهیداتی برای حضور صددرصد دانش آموزان در مدرسه اندیشیده است؟

اداره کل آموزش وپرورش استان همدان به منظور آماده سازی حضور حداکثری دانش آموزان عزیز در مدارس، پیگیر واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان که از مرداد ماه سال گذشته به خوبی آغاز شده، است. همچنین فراهم کردن محیط های کم خطر برای دانش آموزان با تهیه و تعبیه دستگاه های فن و تهویه علاوه بر باز بودن پنجره و درهای کلاس در مدارس و تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز را برنامه ریزی کرده است. همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط کارکنان مدرسه و دانش آموزان نظارت می شود که طی دو سال گذشته هم همین روند پیگیری شده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس چگونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

رعایت چهارچوب بهداشتی در مدارس هم توسط مدیران مدارس و مسولین آموزش وپرورش رصد می شود و از همین رو همیشه یکی از بهترین اماکن در رعایت موارد خواسته شده، مدارس بوده اند. بازدید های دیگری توسط مراکز بهداشتی از تمام مدارس استان انجام شده که در ۱۰ آیتم مهم بهداشت فردی، بهداشت گروهی و بهداشت محیط امتیازهای کسب شده گویای همین مورد است.
بیشتر مدارس ما به دستگاه های ضدعفونی، تب سنجی و اقلام بهداشتی طی دو سال گذشته مجهز شده‌اند و در زمان های حضوری بودن به حفظ سلامت دانش آموزان کمک خواهند کرد.

دانش آموزان برای ایمن ماندن در زمان حضور در مدرسه چه کارهایی باید انجام دهند؟

تلقیح ۲ نوبت واکسن کرونا، استفاده از پوشش ماسک، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از لوازم شخصی مانند بطری آب و... .

در مقابل، مدارس چه کارهایی برای ایجاد امنیت خاطر و حفظ سلامتی دانش آموزان باید انجام دهند؟

سال گذشته با پیشنهاد اداره کل و حمایت قاطع استاندار در ستاد استانی مدیریت و مبارزه با کرونا، همدان تنها استانی بود که به شکل ابتکاری نسبت به خرید دستگاه های فن تهویه و نصب آن در مدارس اقدام کرد و تاکنون ۷۵ درصد از حدود ۱۱ هزار و ۵٠٠ کلاس درس موجود در مدارس استان مجهز به این دستگاه ها شدند که به‌ویژه در فصل سرد به تهویه مناسب هوای درون کلاس ها کمک می کنند.
تلاش مدیران مدارس در جلب مشارکت خیرین مثال زدنی بود و همینجا لازم است از همت والای خیرین عزیز که پشتیبان اعتلای فرزندان استان هستند تقدیر کنیم.

کدام یک از مدارس(کدام نواحی و کدام نوع از مدارس)در رعایت پروتکل های عملکرد بهتری داشتند؟

تمام مدارس استان با وجود مدیران شایسته و حساس به امور سلامت همکاران و دانش آموزان در طی دو سال گذشته با تلاش فراوان، رعایت چهارچوب های بهداشتی به بهترین شکل انجام شده که ما نهایت تقدیر از عزیزان را داریم. در مدارسی هم که نیاز به تقویت این مسئله بود با همراهی اولیا و سایر دستگاه های همکار این مهم انجام شده است.

طی دو سالی که با شیوع کرونا همراه بود آیا دانش آموز یا همکار فرهنگی بوده که بر اثر این بیماری درگذشته باشد؟

متأسفانه همانند سایر اقشار تعداد کمی از همکاران فرهنگی را به‌خاطر این بیماری از دست دادیم. اما در حوزه دانش آموزان خوشبختانه در سال تحصیلی جاری گزارشی مبنی بر فوت نداشته ایم.

به نظر شما مدارس روستایی در امور بهداشتی و سلامت کوشاتر هستند یا مدارس شهری؟

برای ما هیچ تفاوتی در شهری و روستایی بودن مدرسه وجود ندارد و رعایت موارد مورد انتظار و توجه به دستورالعمل ها تاکنون هم در مدارس روستایی و هم در مدارس شهری عالی بوده است.

رویکرد اداره کل برای درس تربیت بدنی در ایام کرونا چه بوده؟

برنامه های درس تربیت بدنی با توجه به زیست بوم کرونایی طراحی شد و محدودیت هایی داشتیم؛ مانند عدم فعالیت باشگاه های ورزشی. اما با بازگشایی مجدد و حضور حداکثری دانش آموزان اهداف این درس نیز با مدیریت معلمین پرتلاش تربیت بدنی با قوت پیگیری خواهد شد.
دو بسته تحولی مهم شامل طرح کوچ و سواد حرکتی طی دو سال تحصیلی گذشته انجام شده است که نتایج هر دو طرح، لزوم توجه به فعالیت های جسمانی بیشتر برای دانش آموزان عزیز را در پی داشته است.

آیا تغییرات و اصلاحاتی برای درس تربیت بدنی با توجه به بازگشایی کامل مدارس در نظر گرفته شده است؟

برای پرهیز از تجمعات غیرضروری ورعایت موارد بهداشتی اصول اجرای درس تربیت بدنی برای معلمین ارسال شده است که با اجرای طرح ها و برنامه های ورزشی همکاران ما مثل همیشه تلاش برای ایجاد محیط بانشاط و فعال خواهند داشت. ورزش صبحگاهی در برنامه صبحگاهی مدارس پای ثابت است که از مدیران عزیز مدارس در مدیریت، اجرای آن را انتظار داریم.

درس تربیت بدنی و ورزش در ایام کرونا چه تاثیری بر سلامت جسمانی و البته روحی دانش آموزان دارد؟

شواهد حاکی از کم تحرکی مضاعف دانش آموزان به دلیل خانه‌نشینی و آموزش های ناخواسته‌ غیرحضوری دارد و نگرانی از بروز تاثیر منفی شرایط بیماری کرونایی بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان امری طبیعی است. اما همکاران ما با مشارکت اولیا تلاش کردند با فعالیت های هدفمند و از طریق شبکه شاد این معضلات را به حداقل برسانند.

کلاس تربیت بدنی مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه بخش مهم درس تربیت بدنی افزایش سطح معلومات و دانش در حوزه های مختلف ورزشی است در این بخش مشکلی با آموزش های غیرحضوری نداریم؛ حتی طی دو سال گذشته این بخش تقویت شد، اما در دو حیطه‌ آمادگی جسمانی و مهارت های ورزشی چون دانش آموزان نیاز به تمرین در اماکن مناسب دارند این دو بخش دچار آسیب شده‌اند. چاقی و اضافه وزن برخی دانش آموزان و پایین بودن سطح مهارت های بنیادین در بین دانش آموزان مشهود است که مطمئنیم با وجود معلمین باتجربه و پرتلاش تربیت بدنی در دوران پساکرونا تا حدود زیادی جبران خواهد شد.
هر چند با ارتباط های تاثیرگذار از طریق شبکه شاد تلاش همکاران ما و اولیا در جهت اجرای بسیاری از برنامه ها در منزل بود.

در نهایت اگر صحبت، نقد یا نقطه نظری خارج از سوالات دارید بفرمایید.

همیشه حفظ سلامت دانش آموزان عزیز و فرهنگیان شریف اولویت آموزش وپرورش است. همچنان تصمیمات ستادهای ملی و استانی مدیریت و مبارزه با کروناویروس که با توجه به وضع موجود تصمیمات مهم گرفته می‌شود مبنای کار آن خواهد بود. همکاری اولیای عزیز مثل همیشه کمک خواهد کرد که جامعه فرهنگی استان برای پوشش اهداف تحصیلی و اعتلای تعلیم و تربیت دانش آموزان در کنار ایجاد محیط سالم بسیار موثر خواهد بود.

دانش آموز خبرنگار:حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار