مسعود یونسیان*

موجی که ما را با خودش برد

واقعیت این است اگر پوشش واکسیناسیون کرونا زودتر رخ داده‌ بود، شاید موج پنجم به این تلخی که در خاطره‌ها ماند، نمی‌شد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد

«واکسیناسیون، مهم‌ترین کلیدواژه روزهای موج پنجم کرونا بود؛ آن‌ قدر که کشورهایی که پیش از ما اقدام به واکسیناسیون کرده‌ بودند، بهتر از ما توانستند این موج را کنترل کنند. یک بررسی آماری نشان می‌دهد ما قله موج پنجم را پیش از شروع شهریور گذرانده‌ بودیم؛ در حالی که عمده واکسیناسیون کشور از ابتدای شهریور شروع شده‌ بود و این یعنی ما موج پنجم را تنها با واکسینه‌شدن کادر درمان و بخشی از سالمندان و بدون واکسینه‌شدن عموم اقشار جامعه گذراندیم.

البته نمی‌توانیم بگوییم اگر واکسیناسیون صورت گرفته‌ بود، این موج شکل نمی‌گرفت ولی توزیع متوفیان در موج پنجم و همه‌گیری سویه دلتا نشان می‌دهد سالمندان سهم کمتری به نسبت موج قبلی داشتند؛ موضوعی که نشان‌دهنده تاثیر واکسن در رده سالمندان بود. واقعیت این است اگر پوشش واکسیناسیون زودتر رخ داده‌ بود، شاید موج پنجم به این تلخی که در خاطر همه ما ماندنی نمی‌شد.

این‌ طور که مشخص است، موج ششم در اغلب کشورهای دنیا، مبتلایانی بیشتر از موج پنج داشت. در کشور ما هم اگر چه آمار تست‌های مثبت این‌ طور نشان نداد اما مشاهدات میدانی در مراکز درمانی این بود که تعداد افراد مبتلا بسیار زیاد بود؛ در حالی که آمار مرگ‌ومیر این موج چیزی حدود یک‌سوم موج قبلی بود. این در حالی بود که ما انتظار داشتیم اگر کشندگی ویروس یکسان باشد، تعداد موارد مرگ موج ششم بیشتر باشد. حتی اگر بگوییم شدت کشندگی امیکرون، نصف سویه دلتا باشد، باز هم انتظار نداشتیم تعداد مرگ‌ها یک‌سوم باشد. شخصا فکر می‌کنم افت نسبتا شدید موج ششم سه علت داشت: اولین علت آن شدت کمتر امیکرون نسبت به دلتا بود. دیگری ایمنی حاصل‌شده ناشی از ابتلای جمعیتی زیادی از مردم به ویروس کرونا در موج پنجم و سومین و مهم‌ترین دلیلش، واکسیناسیونی بود که در موج ششم، انجام شده‌ بود.

اما در این میان نباید فراموش کنیم رفتار کشورهای دنیا برای پیشبرد روند این بیماری، بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است؛ چنان‌ که اگر کشورهای مرفه، واکسنی به مقدار کافی و لازم در اختیار سایر کشورها قرار می‌دادند با چنین موج‌هایی روبه‌رو نمی‌شدیم.

این موضوع به قدری با اهمیت است که سازمان جهانی بهداشت هم پیامی با این مضمون منتشر کرد که اگر می‌خواهید آسوده ‌باشید، همسایه‌تان را ایمن کنید. پیامی که اگر نه از روی انسان‌دوستی بلکه حتی به نیت خودخواهی هم صورت می‌گرفت، آفریقایی‌ها واکسینه می‌شدند و شاید جهشی از این کشورها به همه دنیا نمی‌رسید. اتفاقی که متاسفانه رخ نداد و در حالی که خیلی از کشورها، دز سوم واکسن را تزریق می‌کردند، بسیاری از مردم کشورهای دنیا، دسترسی به اولین دز هم نداشتند.»

*دبیر کمیته تخصصی اپیدمیلوژی و پژوهش کشوری

*منبع: روزنامه جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار