در گفت‌وگو با پانا؛

شکستن کلیشه نقش عمه در «برف بی‌صدا می‌بارد» از زبان پانته‌آ سیروس

تهران (پانا) – پانته‌آ سیروس، بازیگر سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» می‌گوید برای اینکه بتواند نقش عمه گوهر را از حالت کلیشه‌ای خارج کند، پیشنهاداتی در هر سکانس ارائه می‌داد که بعد از موافقت پوریا آذربایجانی، اجرا می‌شد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
شکستن کلیشه نقش عمه در «برف بی‌صدا می‌بارد» از زبان پانته‌آ سیروس

پانته‌آ سیروس بازیگر سریال تلویزیونی «برف بی‌صدا می‌بارد» که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، در گفت‌وگو با پانا درباره ایفای نقش در این سریال و شکل‌گیری شخصیت «گوهر» در آن، بیان کرد: «باور کنید که نمی‌دانستم عاشق عمه گوهر می‌شوم اما می‌دانستم که دوستش دارم. باید بگویم که در فیلمنامه، عمه گوهر همچون دیگر عمه‌های سریال‌ها و فیلم‌های دیگر بود و عمه متفاوتی نبود! آن چیزی که در فیلمنامه بود، عمه‌ای بود که همه انتظارش را داشتند و حتی بعدها به من گفتند که بازیگران بسیاری حضور در این نقش را به دلیل کلیشه‌ای بودن، رد کردند.»

وی گفت: «از طرفی هم من و هم آقای آذربایجانی دل‌مان می‌خواست عمه‌ای متفاوت را به نمایش بگذاریم، عمه‌، خواهر و مادری که واقعاً وجود داشته و دارد؛ و اینها انگار حق‌شان در جامعه و با زیاده‌روی‌ها تضییع شد، چراکه اینها واقعا زنان با صلابتی بودند که از بچه‌هایشان گذشتند و کم کسانی نبودند ولی اتفاقات بعدی به گونه‌ای رقم خورد که اینها به حقوق‌شان آنطور که باید پرداخت نشد و اینها را پشت شعار قایم و به صورت کلیشه عرضه‌شان کردند. عمه گوهر وقتی بردارش را از دست می‌دهد، نمی‌تواند یک زن بی دست و پا و عامی باشد، به اضافه اینکه یکسری فعالیت سیاسی داشته و اهل مطالعه بوده است.»

سیروس اظهار کرد: «من خیلی از دیالوگ‌ها را با حفظ جان کلام، به دیالوگ‌های خودم بدل می‌کردم و با اجازه پوریا آذربایجانی آنها بیان می‌شدند و اتفاقاً در خیلی از موارد کارگردان با من موافق بود که جان کلام در قالب حرف‌ای کلیشه‌ای مطرح نشود. برای مثال یک عمه همیشه قربون صدقه برادرزاده‌هایش می‌رود به ویژه آن دو برادرزاده خردسال؛ من با خودم فکر کردم به جای اینکه قربون صدقه بروم چه کار دیگری می‌توانم کنم که هم آموزش باشد و هم یک عمه باشم. بنابراین سعی کردم هر بار با این کودکان روبرو شدم، نکاتی را به آنها بگویم. برای مثال جایی در حال خواندن قرآن برای نورا حنیفه‌زاده بازیگر نقش «پگاه» بودم که به ترتیبی دیگر سکانس را برگزار کردم و آقای آذربایجانی نیز از این اجرا راضی بود.»

وی افزود: «وقتی با نقش زندگی می‌کنید، می‌توانید طور دیگری آن را اجرا کنید و چون این صحنه‌ها را از عزیزترین افراد زندگی‌ام مثل مادربزرگم دیده‌ام، سرمایه و وام داشتم. من با نقش «گوهر» عشق و زندگی کردم و چون مادر هستم، مادر بودن و بازی نقش مادر کار سختی برایم نبود.»

این بازیگر که همزمان در سریال «آتش در گلستان» نیز روی آنتن سیما است، در پایان درباره همکاری مجددش با پوریا آذربایجانی و وارد کردن نگاه سینمایی در قاب سریال توسط این کارگردان و شکسته شدن کلیشه‌های سطحی در سریال‌های تلویزیون گفت: «نخستین تجربه سینمایی من در فیلم «اینجا همه چیز خوب است» به کارگردانی پوریا آذربایجانی بود که جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در جشنواره فیلم یاس را برایم به همراه آورد. امیدوارم که حضور چنین کارگردان‌هایی سبب شود آثار نمایشی تلویزیون بالاتر رود؛ کلیشه شکستن به ترتیبی که بعدش ساخت خوبی اتفاق بیفتد، کار خیلی درستی است.»

در سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» با ماجراهای یک خانواده پنج نفره مواجه هستیم که نقش پدر و مادر را فرهاد آئیش و همسرش مائده طهماسبی ایفا می‌کنند و سه دختر هم دارند که الیکا عبدالرزاقی، مریم شیرازی و مهسا طهماسبی ایفاگر نقش دختران خانواده هستند که با توجه به شناختی که از بازی و شخصیت هر کدام از این افراد داریم چالش‌های این خواهر‌ها می‌تواند در داستان این سریال برای مخاطبان دیدنی باشد. فرهاد آئیش در این مجموعه یک پدر دهه شصتی را بازی کند که درگیر مسائل دخترانش است. مائده طهماسبی هم این بار صاحب سه دختر است و درگیر مسائل آنها می‌شود.

الیکا عبدالرزاقی در این سریال نقش «سیمین» دختر بزرگ خانواده را با گریم دهه‌های گذشته ایفا می‌کند. وی را این اواخر در سریال «سرباز» دیدیم که در کنار آرش مجیدی حضور داشت. عبدالرزاقی جزء بازیگرانی است که هر نقشی را به خوبی و باورپذیر بازی می‌کند.

مریم شیرازی را شاید چندان به نام نشناسیم. اما او در سریال «صفر بیست و یک» تجربه همبازی شدن با طنازی چون جواد رضویان را داشت. او در سری قبل «نوار زرد» با پوریا آذربایجانی همکاری داشته و این‌بار در این سریال نقش «نسرین» دختر وسطی خانواده را بازی می‌کند. مهسا طهماسبی که در این سریال نقش «سهیلا» دختر کوچک خانواده را بازی می‌کند.

در سریال «برف بی صدا می بارد» به نویسندگی مسعود بهبهانی نیا و کارگردانی پوریا آذربایجانی، فرهاد آئیش، الیکا عبدالرزاقی، پوریا پور سرخ، مائده طهماسبی، پاشا رستمی، پوریا شکیبایی، پانته آ سیروس، مریم شیرازی، مینا وحید، فریبا متخصص، امید روحانی، مهسا طهماسبی، امیر جنانی، هادی دیباجی، سیامک ادیب، هاله گرجی، رضا رویگری،ستاره حیدرآبادی، آناهیتا اقبال نژاد، سینا کرمی و…..به ایفای نقش می پردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار