در کنکور ۱۴۰۱

بیشترین داوطلبان در رشته تجربی؛ کمترین در ریاضی

بیرجند(پانا) ـ معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت در کنکور سال آینده بیشترین داوطلبان در رشته علوم تجربی و کمترین داوطلبان در رشته ریاضی هستند.

کد مطلب: ۱۲۶۲۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین داوطلبان در رشته تجربی؛ کمترین در ریاضی

هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای کنکور ۱۴۰۱ از حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار داوطلب، ۵۷۴ هزار نفر یعنی ۴۰ درصد داوطلبان در رشته علوم تجربی ثبت‌نام کردند.
داداش‌پور افزود: امسال هشت درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرفته خواهند شد در حالی که بیش از ۴۰ درصد داوطلبان کنکور امسال در رشته تجربی ثبت‌نام کرده اند و افزایش تعداد پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند آثار بسیار زیان باری را برای ما ایجاد کند.

وی گفت: در کنکور سال آینده با ۱۴۵ هزار متقاضی رشته ریاضی، کمترین استقبال از رشته‌های فنی و علوم پایه در دانشگاه‌ها را شاهد هستیم در حالی که بنیاد علم در حوزه علم پایه است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گرایش به سمت رشته‌های فنی و مهندسی در اوایل دهه ۹۰ باعث شد تا دانشگاه‌های صنعتی در کشور افزایش پیدا کنند.

داداش پور افزود: بر اساس تحلیل های آماری دانشگاه های صنعتی هر روز خالی‌تر و تقاضا برای دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر است.

وی گفت:نیاز‌های کشور در حوزه‌های مهارتی و مهارت محوری است، اما ورودی به دانشگاه‌ها بیشتر به سمت رشته‌های انسانی و تجربی رفته است.


داداش‌پور گفت: جمعیت دانشجویی کشور در سال ۸۹، چهار میلیون و ۱۱۱ هزار نفر بود که سال ۹۴ به چهار میلیون و ۸۱۱ هزار نفر رسید و اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ روند جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها کاهشی است که باید روند دانشگاه‌ها به سمت تجمیع و تمرکز بیشتر حرکت کند و نمی‌توانیم در چنین شرایطی دانشگاه‌ها را به لحاظ فیزیکی گسترش دهیم.

معاون وزیر گفت: سال ۹۵ حدود ۲۵ درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کاردانی بود، اما امروز ۱۴ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی ، ۶۲ درصد کارشناسی، ۱۶ درصد کارشناسی ارشد، سه درصد دکترا حرفه‌ای و پنج درصد هم دکترا تخصصی تحصیل می‌کنند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ درصد کل دانشجویان ایران در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و سهم علوم پایه هفت درصد، پزشکی هشت درصد و فنی و مهندسی ۲۶ درصد است.

داداش‌پور افزود: در گذشته مجموع دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ درصد کل دانشجویان را تشکیل می‌داد، اما اکنون روند از کارشناسی به کارشناسی ارشد تغییر کرده و فارغ از اینکه نیاز کشور چیست، به سمت تحصیلات تکمیلی در حرکت هستیم.

وی گفت: بیشترین بیکاران را در فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم و این موضوع نشان دهنده این است که بازار کار ما سنتی عمل می‌کند و همچنین هنوز دانشگاه‌های ما مهارت محور و کارآفرین نشده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است که باید به سمت خوابگاه سازی متاهلی به جای خوابگاه مجردی برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار