اردشیر دهقانی در وبینار آموزش تشکیلاتی مربیان و دانش‌آموزان:

نیروی انسانی؛ مهم‌ترین سرمایه سازمان دانش‌آموزی است

تهران(پانا) - معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی ضمن تاکید بر نقش موثر نیروی‌ انسانی در تحقق و اجرایی شدن سند تحول و اهداف سازمان دانش‌آموزی؛ نیروی انسانی را، مهم‌ترین سرمایه این سازمان برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نیروی انسانی؛ مهم‌ترین سرمایه سازمان دانش‌آموزی است

وبینار آموزش تشکیلاتی ویژه مربیان و دانش آموزان تشکیلاتی مدارس با حضور اردشیر دهقانی؛ معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی و عباس باستانی؛ رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران برگزار شد.

دهقانی بر ضرورت برگزاری دوره آموزشی تبیین سند تحول سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد و گفت: سند تحول سازمان دانش‌آموزی پس از فرآیندهای زیادی طی چند سال اخیر در راستای سند تحول آموزش و پرورش و مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری تدوین شد و برای درک بهتر آن نیازمند درک و تبیین درستی از سند تحول آموزش و پرورش و ارتباط آن با سند سازمان دانش‌آموزی هستیم.

مدرسه،‌ مربی و متربی،‌ سه عنصر مورد توجه در تربیت تمام ساحتی است

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش در سال ١٣٩٠ تبیین و ابلاغ شد و در ١٠ سال فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: این سند اساسی تنها نقشه راه موجود در بدنه آموزش و پرورش است که براساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته و هر کدام از ما در جایگاه خود باید تلاش کنیم تا به درستی اجرایی شود.

دهقانی سند تحول آموزش و پرورش را عامل یاری‌رسان تحقق تربیت تمام‌ساحتی تلقی کرد و گفت: سند تحول آموزش‌و‌پرورش درصدد این است تا با مدنظر قرار دادن و به‌کارگیری سه عنصر مدرسه، مربی و متربی؛‌ تعلیم و تربیت را از سلطه آموزش محوری مطلق دور و به سوی تربیت پیش ببرد و در این میان باید ساحت‌های شش‌گانه تربیتی مورد توجه باشد. چرا که تاکنون ساحت علمی بالغ بر ٨۵ درصد از تمرکز آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده و تنها 15درصد بر ۵ ساحت دیگر تعلق داشته است.

وی مدرسه را اولین رکن اصلی عناصر سه‌گانه سند تحول برشمرد و افزود: اهمیت مدرسه و جایگاه آن در افق ١۴٠۴ مدنظر است که جلوه‌ای از تحقق حیات طیبه است. مدرسه عامل کمک کننده‌ای است که باید کانونی برای عرضه تمام خدمات تعلیمی و تربیتی باشد. بنابراین نقش تربیتی مدرسه که کارکرد اصلی آن است، باید پررنگ تر شود. مدرسه در اصل زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت‌های فعلی دانش آموزان است.

معاون فعالیت‌های دانش آموزی سازمان دانش آموزی با اشاره بر دومین عنصر سند تحول؛ یعنی مربی خاطرنشان کرد: تمام تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر دانش آموز است، اما باید توجه داشت در این میان نقش مربی بسیار مهم و اثرگذار است چرا که عنصر راهبری و هدایت‌گری دانش آموزان مربی است که آن‌ها را در مسیر درست قرار می‌دهد و در سند تحول ١١ ویژگی برای مربی تعریف شده که عامل بودن و مومن بودن از مهم‌ترین آن‌هاست، زیرا مربی که عامل به آنچه می‌گوید باشد؛ موثر‌تر است. سند تحول تمام ارکان مدرسه را مربی تربیتی و از عوامل تربیت می‌داند.

دهقانی ادامه داد: همچنین در سند تحول برای متربی ۵ ویژگی: کارآمدی، اثربخش بودن، یادگیرنده بودن، عدالت‌محور و متدین بودن و مشارکت‌جویی تعریف شده است که هر یک کارکرد خاص خود را در مسیر رشد تمام ساحتی دانش‌‍آموزان دارد.

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی در ادامه به تشریح اساسنامه سازمان پرداخت و آن را یکی از مترقی‌ترین اساسنامه‌های آموزش‌و‌پرورش دانست که متناسب با نیاز امروز جامعه است و گفت: در سازمان هر فعالیت و کاری باید مبتنی بر هدف باشد و ما دو هدف اصلی داریم: زمینه‌سازی و بسترسازی برای تربیت اسلامی دانش آموزان و مشارکت فعال دانش آموزی در نقش آفرینی.

سازمان دانش‌آموزی، بسترساز تربیت است

دهقانی بسترسازی را امری مهم برشمرد و تاکید کرد: اگر در نتیجه این بسترسازی دانش آموز به خودتربیتی و خودمدیریتی برسد اهداف سند تحول محقق شده است.

وی علاوه بر بسترسازی تربیتی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان را از دیگر فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی دانست که در فرآیند آن؛ تقویت تعاون، نوع دوستی، نیکوکاری و مشارکت جویی، خودباوری و میهن دوستی و گرایش به فرهنگ خودی در دانش‌آموزان نهادینه می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ایجاد سه ویژگی انرژی، امید و ابتکار را برای نوجوانان و جوانان مهم می‌دانند افزود: ما در سند تحول سازمان‌ دانش آموزی تمام ابعاد تربیتی و ساختار تحقق آن را لحاظ کرده‌ایم و مهم‌ترین عامل تدوین سند تحول سازمان، تذکرات مقام معظم رهبری بود که از سال ١٣٩٧ برای تدوین آن تلاش کردیم تا پاسخگوی نیاز مخاطب امروز ما باشد که با نسل‌های قبل متفاوت است.

نیروی انسانی، مهم‌ترین سرمایه سازمان دانش‌آموزی است

دهقانی سند تحول سازمان دانش‌آموزی را دارای مبانی نظری و فکری دانست که در ١۴ بند تدوین شده تا پاسخگوی نیاز عناصر اصلی این سند که مربی و متربی هستند باشد.

وی دانش‌آموز را شریان اصلی و مربی را ستون‌ فقرات سازمان خواند و گفت: عناصر چهارگانه نیروی انسانی در این سند مورد توجه واقع شده زیرا یکی از عوامل مهم، ثروت عظیم نیروی انسانی در سازمان است که ما برای حفظ و حراست از نیری انسانی اعم از مربی و متربی و همکاران ستادی تمام اهتمام خود را داریم.

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی در پایان ضمن معرفی 9 فصل سند تحول سازمان دانش‌آموزی، یادآور شد: این سند، ٨ چرخش از ١٠ چرخش سند تحول آموزش‌ و پرورش را تحت پوشش قرار داده و مقرر شده تا در یک ساختار شناور؛‌ تمرکززدایی شود و هر استان براساس اقلیم، فرهنگ و نیاز جغرافیایی خود فعالیت‌ها را بومی‌سازی کند تا با کمک مربیان و تحقق آن،‌ نسل آینده که مدیران و سازندگان آینده کشور هستند در مسیر درست قرار گیرند.

گفتنی است؛ معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی از برگزاری اردوی ملی در تیرماه و بعد از توقف ٢ ساله در دو سطح دانش‌آموزان دختر و پسر خبر داد که در صورت بهبود شرایط کرونایی محقق می‌شود.

در ادامه محمد امانی مهر و قاسم شاهچراغ؛ مربیان تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی شهر تهران به تشریح و تبیین جزئیات این سند پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار