سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد؛

تشکیل ستاد تحولات اوکراین در وزارت امور خارجه

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه از تشکیل ستادی در وزارت امور خارجه برای پیگیری تحولات اوکراین خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل ستاد تحولات اوکراین در وزارت امور خارجه

به گزارش صدا و سیما، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: وزارت امور خارجه از چند هفته قبل، تحولات اوکراین را از نزدیک پیگیری می‌کرد و برآورد‌های ما نزدیک به اتفاق‌هایی است که افتاد. چون این‌ها کامل پیش‌بینی می‌شد ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا موضوع اوکراین را از نزدیک پیگیری کند و چندین اطلاعیه برای هموطنانمان و ایرانیان مقیم اوکراین در تهران و همچنین در سفارت ما صادر شد و در دومین اطلاعیه از ایرانیان مقیم به ویژه دانشجویان خواستیم اگر می‌توانند اوکراین را ترک کنند.

وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، بسیاری از عزیزانی که رجوع کردند خارج شدند و الآن ما در شرایطی هستیم که سفارت ما کامل دایر است ودر بخش کنسولی با سفیر چندین بار صحبت کردم تا آخرین ایرانی که در سفارت نیازمند کمک بوده و تکمیل مدارک داشته کار‌های شان انجام شده است.

خطیب‌زاده افزود: پیش‌بینی‌های خاصی برای دیپلمات‌ها و خانواده‌ها یشان و هم ایرانیانی که به سفارت ایران رجوع کردند، شده است و شب را در جای امنی هستند، تلفن ۲۴ ساعته هم در دفتر تلفن زمینی هم در دفتر تلفن‌های اینترنتی اعلام شده است و در تهران هم یک خط ۲۴ ساعته برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تقریبا تمام سفارتخانه‌ها در کیف دایر هستند به غیر از برخی که خودشان را به شهر‌های غربی با مجارستان و لهستان منتقل کردند و البته بلاروس به خاطر وضع ناامن توصیه نمی‌شود و لذا راهگذر‌هایی که به طرف غرب می‌روند ایرانیان هم بروند، سفارت آمادگی دارد.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان با لاوروف و وزیر امور خارجه اوکراین صحبت‌هایی کرده است و در این مدت تلاش کردیم از این بحران حتی‌المقدور جلوگیری کنیم و در منطقه اوراسیا در نقطه‌ای قرار داریم که اولویت اصلی ما وضع ایرانیان است و الحمدلله تقریباً هیچ گزارشی نداریم که ما را نگران کند و ایرانیان می‌توانند هر سؤالی دارند با ما تماس بگیرند و در اوکراین سفیر ما ستادی تشکیل داده که ۲۴ ساعته فعال است.

خطیب‌زاده درباره موضع‌گیری رسمی کشورمان گفت: موضع‌گیری را همان صبح اعلام کردیم آنچه که امروز در منطقه پیرامونی ما و در منطقه خزر و اوراسیا اتفاق می‌افتد نتیجه اقدامات تحریک آمیز سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی است که سال‌ها اتفاق افتاده و هشدار‌های خاصی هم داده شده بود، اما نادیده گرفته شد ما ضمن اینکه این تحولات را از نزدیک پیگیری کردیم.

عمیقاً نگران این تحولات هستیم و اعلام کردیم که ضروری است دو طرف فوری به مذاکره روی بیاورند

وی تصریح کرد: عمیقاً نگران این تحولات هستیم و اعلام کردیم که ضروری است دو طرف فوری به مذاکره روی بیاورند و زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران و آتش بس را فراهم کنند برای اینکه در چارچوب دیپلماتیک آنچه که امروز اتفاق می‌افتد حل و فصل شود و امریکا و ناتو هم این اقدامات تحریک آمیزشان را که مبنای بسیاری از تحولات در این منطقه بود فوری متوقف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع‌مان را رسماً اعلام کردیم همچنین پایبندی حقوق بین الملل و حقوق‌های بشردوستانه در ادامه این تحولات باید مورد نظر قرار بگیرد؛ بنابراین گزارش آقای شاهرخ شهریاری شهروند ایرانی در کیف در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: بمباران از ساعت ۵ صبح شروع شد و تا ساعت شش تا شش و نیم ادامه داشت و صدای آژیر خطر از ساعت ۶ شنیده شد.

وی افزود: چند بار طی روز صدای آژیر خطر شنیده می‌شد و ساعت دوازده تا چهار بعد از ظهر باز آرام بود و هیچ اتفاقی نیفتاد، ولی دوباره صدای انفجار بمب از شمال و شمال شرق کیف شنیده شد، از صبح حکومت نظامی یا حالت فوق العاده اعلام کرده بودند که مردم توی خیابان نیایند تجمع نکنند با این حال مردم صبح ساعت ۵ دیگر خارج شدند و ترافیک عظیمی در شهر برای خروج ایجاد کرده بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار