سخنگوی وزارت خارجه:

سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعات در وین باقی مانده است

منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم/ تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است/ برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران، مهم‌ترین تضمینی است که در مذاکرات وین آن را اعلام کردیم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت یکی از مهم‌ترین تضامینی که در مذاکرات اعلام شد، برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران در صورت هرگونه توافق در وین است.

کد مطلب: ۱۲۵۸۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعات در وین باقی مانده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای خوبی در سفر وزیر خارجه ایرلند انجام شد و ملاقاتی با آقای رئیس جمهوری داشت.

دیدار وزیر خارجه با مقامات 30 کشور در مونیخ

خطیب‌زاده به دیدارهای امیرعبداللهیان در مونیخ اشاره کرد و گفت:‌ نزدیک به ۳۰ نفر از مقامات و شخصیت‌های مختلف ملاقات داشت و در کنفرانس مواضع ایران را در حوزه سیاست خارجی تبیین کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به سفر رئیس‌جمهوری به دوحه اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای و این‌که آیا از وین پالسی رسیده که طرف‌های غربی و آمریکا اقدامی کرده باشند؟ نیز عنوان کرد: هیأت ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب داد و از جمله در خصوص برخی موضوعاتی که شما اشاره کردید. در چارچوب گفت‌وگوها رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده ناهمخوان باشد باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.

وی گفت:‌ گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود. مردم ایران مطمئن باشند با حقوقشان مصالحه نخواهیم کرد. حقوق حقه ایران و دستاوردها و دانش صلح آمیز هسته‌ای همه صیانت می‌شود و برای این نسل و نسل‌های آتی به عنوان افتخار باقی بماند و این جزو حقوق قرمز ماست. اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد. هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تضامین خاطرنشان کرد: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است. در مورد تضامین، تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفت‌وگوها به صورت ویژه در جریان است.

خطیب‌زاده بیان کرد: یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری برنامه‌های ایران است در صورت هرگونه توافقی در وین و این یکی از اصولی است که به طرف مقابل گفتیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مشاور امنیت ملی عراق در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان بزودی در بغداد و همچنین اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که منتظر دور پنجم هستیم و پیشرفت بنیادینی صورت نگرفته و امیدواریم ایران تمایل جدی داشته باشد، اضافه کرد: همکاران من در عربستان می‌دانند هر گفت‌وگو مذاکر‌ه‌ای دو پایه‌ اصلی دارد مستمر بودن و اراده واقعی در اطراف مذاکره. اگر این دو در طرف مقابل ما در همکاران در عربستان هر چه زودتر تجمیع شود و اراده واقعی را ببینیم شاهد گفت‌وگوها ثمربخش خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همواره با همه مشکلات و اختلافلات آمادگی داشتیم با همسایه خود در خلیج فارس گفت‌وگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

وی در خصوص این‌که ایران عنوان می‌کند طرف مقابل باید تصمیم سیاسی بگیرد و ماکرون رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی بیان کرده که ایران باید تصمیمات سیاسی را اتخاذ کند، اظهار داشت: مقامات اروپایی برخی اوقات اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می‌کنند با صرف اظهارات سیاسی می‌توانند در داخل اتاق‌های مذاکرات دستاوردهایی داشته باشند. اگر به دنبال توافق هستند و زمان برایشان مهم است نمی‌توانند موضوعات خلق الساعه را مطرح کنند و هیچ ابتکاری نداشته باشند.

خطیب‌زاده همچنین گفت: هم فرانسه و هم بقیه کشورهای اروپایی نکات ما را به خوبی می‌دانند توصیه می‌کنیم در اتاق مذاکرات درباره دو سه موضوع باقیمانده تمرکز کرده و وقت و انر‌ژی خود را در این زمینه مصروف کنند. این اظهارات تکراری را بارها می‌شنویم.

اقدام استرالیا در قرار دادن حماست جزو گروه‌های تروریستی سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و خطیب‌زاده بیان کرد: این استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین‌الملل و استانداردهای دوگانه در به کارگیری واژها و به کار گرفتن مفاهیم بنیادین در دست برخی افراد و دولت‌ها، بیشترین ضربه را به این‌ مفاهیم زده است.

وی ادامه داد: حماس امروز بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نمایند غالب مردم در ساختار حکومتی فلسطین است و اینکه استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکار چند دهه‌ای در کنار ظالم قرار بگیرد و در کنار رژیم آپارتاید قرار بگیرد. بعید می‌دانم هیچ آزاده‌ای به این تصمیمات سیاسی نگاه کند و ببیند ذره‌ای از شرافت سیاسی وجود دارد و همه متوجه هستند با چه جهت گیری‌هایی این تصمیمات اتخاذ می‌شود.

همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی و رایزنی‌های انجام شده نیز گفت: هیأت ایران به درخواست کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر خاجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفت همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم. متاسفیم دولت کره به مسئولیت قطعی خود نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ مسدود است هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم.

وی یادآور شد: البته فرآیندها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.

انگلیس بدهی قطعی دارد و باید پرداخت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی انگلیس به ایران نیز بیان کرد:‌ گفت‌وگو با انگلیس درباره بازپرداخت بدهی انجام شده و سفرهایی بوده و در این سفرها جزییات آن مجددا و برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امروز منتظر عملیاتی شدن این توافقات هستیم. دولت انگلیس در یکی دو سال اخیر نشان داده که به آنچه توافق می‌شود در شب توافق اجرا می‌کنند. بدهی قطعی دارند و باید بپردازند و متاسفانه شاهد این فرآیند هستیم.

ملت ایران مطمئن باشند روزی که توافق بشود ابعاد توافق و جزییات آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه دیروز نمایندگان مجلس اظهار داشت: شورای امنیت ملی راهبری مذاکرات را بر عهده دارد و سران سه قوه در شورا هستند و در جریان جزییات مباحث هستند و در یکی دو ماه اخیر چندین بار امیرعبداللهیان در صحن مجلس و در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و باقری با نمایندگان صحبت کرد. اصل تفکیک قوا اصل وزینی است و تفکیک قوا را قانون اساسی به رسمیت می‌شناند. ما صدای نمایندگان ملت را خصوصی و در علنی شنیدیم و دولت تمام تلاش خود را می‌کند در چارچوب نظرات نمایندگان قدم بردارد و تصمیم نهایی با شورای عالی امنیت ملی است به عنوان مرجع نهایی درباره پرونده وین. از خطوط قرمز کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین تصریح کرد: ملت ایران مطمئن باشند روزی که توافق بشود ابعاد توافق و جزییات آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار