مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مطرح کرد؛

پرخطرترین بخش‌های بازار بزرگ تهران؛ ایمنی بازار چگونه محقق می‌شود؟

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در بازار بزرگ تهران درخصوص مسائل تهدیدکننده ایمنی بازار و راهکارهای رفع آن توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
پرخطرترین بخش‌های بازار بزرگ تهران؛  ایمنی بازار چگونه محقق می‌شود؟

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری با بیان این که سیستم کابل کشی برق در راسته های اصلی، سراها و مغازه های بازار بزرگ تهران فاقد استانداردهای لازم هستند و اکثر تولیدی ها، بیش از آمپر تعریف شده از کنتورهای برق استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: ساماندهی کابل های برق در راسته های اصلی بازار بزرگ تهران از سوی شرکت توزیع نیروی برق می تواند باعث اعتماد سازی و جلب مشارکت کسبه برای اصلاح سیم کشی برق داخل حجره ها و واحدهای تجاری شخصی شود.

علی اکبری ضمن تأکید بر اهمیت پایش موقعیت استقرار رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای فاقد سیستم گازکشی و ضرورت خارج کردن آنها از محدوده های پرخطر مانند همجواری با تولیدی ها و مغازه های کیف و کفش، لوازم آرایشی و پوشاک در بازار، تصریح کرد: نبود سیستم گاز کشی و مستقر شدن رستوران های متعدد در نقاط مختلف بازار با منابع حجیم تأمین گاز و کپسول های بزرگ مقیاس، یکی از مهمترین تهدیدهای ایمنی بازار محسوب می شود؛ به طور مثال یکی از رستوران های معروف واقع در محدوده بازار به دلیل عدم بهره مندی از سیستم گازکشی، از منبع گاز 30 تنی برای تهیه غذا استفاده می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به آتش سوزی اخیر در تیمچه حاجب الدوله اشاره کرد و متذکر شد: دپوی کالاهای قابل اشتعال در طبقات فوقانی و یا زیرزمین سراها و حجره ها، در مواقع حریق و به دلیل بسته بندی های مقوایی، باعث گسترش آتش می شود، در صورتی که انبار مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر مواد اشتعال‌پذیر باشد، باعث گسترش و هدایت آتش می¬شود. در نمونه اخیر، دپوی لوازم آرایشی و بهداشتی در مغازه همجوار یک مرکز تهیه غذا در تیمچه حاجب الدوله باعث شدت گرفتن حریق در آتش سوزی شد.

وی خاطرنشان کرد: کنترل و پایش انبارها به صورت مداوم و ارائه ضوابط استقرار انبارها، می تواند اقدام مؤثری در راستای ایمن سازی و پیشگیری از حریق در بازار بزرگ تهران باشد.

علی اکبری با بیان این که اعلام شد در آتش سوزی اخیر تیمچه حاجب الدوله، بخش آجری کمتر از بخشی که با مصالح جدید بازسازی شده بود، آسیب دیده است، گفت: استفاده از مواد و مصالح اشتعال زا مانند (pvc) در بازسازی، بدون توجه به کاربری، باعث گسترش و هدایت آتش می شود؛ لذا لازم است ممنوعیت استفاده از مواد اشتغال زا در هنگام بهسازی و مرمت محدوده های تاریخی بازار، توسط وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه یادآور شد: وجود اختلاف بین سرقفلی داران و مستاجران در مواقعی که ملک نیاز به تعمیرات اساسی و غیراساسی دارد، مانع از هرگونه اقدام عمرانی می شود؛ چرا که شهرداری برای ارائه مجوز تعمیرات درخواست رضایت کتبی و محضری مالک را می کند و معمولا مالک رضایت به تعمیرات نمی دهد. در موارد اینچنینی، نیاز به رأی قضایی است که به سرقفلی دار اجازه دهد تا نسبت به ایمن سازی و مقاوم سازی ملک خود اقدام نماید.

علی اکبری عنوان کرد: بازار تهران فاقد نقشه چون ساخت (as built) دقیقی از مسیر عبور کابل های برق فشار قوی است و کابل های برق روسطحی موجود نیز ایمن سازی نشده اند؛ همچنین عدم وجود سیستم دفع فاضلاب در بازار بزرگ تهران، سبب شده تا چاه های متعدد جذبی در بازار حفر شود که خود این مسئله بسیار خطرناک است و تهدیدی برای بازار به شمارمی¬آید. لذا ابتدا ضروری است زیرساخت های بازار ساماندهی شود؛ برای این کار بهتر است که کانال زیرزمینی انسان رو احداث شود و همه تأسیسات به صورت دفنی ساماندهی شوند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، یکی از دلایل کند شدن روند امدادرسانی در شرایط بحرانی در بافت های ناپایدار و نفوذناپذیری همانند بافت بازار بزرگ تهران را سد معبر کالاها در مسیرهای دسترسی تیم امدادرسانی و عبور و مرور چرخ های دستی حامل بار در مواقع بحران عنوان کرد و متذکر شد: خوانا نبودن مسیرهای امدادرسانی و مسیر خروج اضطراری در مواقع بحران و نبود فضای امن و پشتیبان بحران از نیازهای اساسی بازار است که بایستی به آن توجه شود.

علی اکبری با بیان این که ضلع شمالی بازار بین الحرمین که مرکز توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی است، ضلع جنوبی بازار بین الحرمین که مربوط به صنف بازار روسری فروش ها است و به نام بازار جعفری شناخته می شود و بازار سیدولی که مرکز تولید و توزیع کفش دست دوز است، از پرخطرترین بخش های بازار بزرگ تهران است که ضروری است هر چه سریع تر نسبت به ایمن سازی این محدوده ها اقدام لازم صورت پذیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیشنهاد داد کمیسیون ویژه ایمنی بازار به منظور راهبری و رصد دائم اقدامات ایمن سازی در بازار تهران با حضور دستگاه های ذیربط هر چه سریعتر تشکیل شود تا در آینده شاهد اتفاقات ناگواری از این دست نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار