خرس طلای برلین به اسپانیا رفت

تهران (پانا) - شب گذشته جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۲ به آخرین روز خود رسید و برندگان این دوره خود را معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد
خرس طلای برلین به اسپانیا رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، کارلا سیمون کارگردان اسپانیایی خرس طلای جشنواره برلین را دریافت کرد. این جایزه که برترین جایزه این جشنواره است برای دومین فیلم بلندی که این کارگردان ساخته با عنوان «آلکاراس» به وی اهدا شد.

«آلکاراس» درامی تکان دهنده درباره خانواده یک کشاورز کاتالونیایی است که با اخراج از سرزمین خود روبه رو شده‌اند. وی این جایزه را از دست ام.نایت شیامالان که رییس این دوره داوران جشنواره بود دریافت کرد.

اهدای جایزه به این فیلمساز ۳۵ ساله که فیلم دومش را ۵ سال پس از فیلم اولش «تابستان ۱۹۹۳» در همان منطقه روستایی کاتالان ساخته است، تبلیغی جدی برای این نویسنده و کارگردان جوان است.

این در حالی است که دریافت خرس طلا توسط سیمون برای نخستین بار رویدادی خاص در تاریخ را رقم زد و آن اینکه شیر طلای ونیز نیز به کارگردان فرانسوی آدری دیوان برای «اتفاق» اهدا شده بود و نخل طلای کن نیز به جولیا دوکورنو فرانسوی برای «تیتان» رسید و برای اولین بار امسال هر سه برنده اصلی جوایز معتبر اروپایی را کارگردان‌های زن تشکیل دادند.

هیات داورن امسال به طیف متنوعی از فیلم‌های سینمایی جایزه دادند و فیلم طنز سیاسی آلمانی «ربیعه کورناز علیه جورج بوش» ۲ جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول برای ملتم کاپتان را دریافت کرد.

ملتم کاپتان به پدر و مادر مهاجر ترک خود ادای احترام کرد که فرزندانشان را تشویق کرده بودند تا از قلبشان پیروی کنند. وی جایزه خود را به ربیعه کورناز زن واقعی ترک آلمانی که برای آزادی پسرش از گوانتانامو جنگید و همه مادرانی که عشقشان قوی تر از مرزهاست اهدا کرد.

هفتادو دومین دوره جشنواره برلین که برندگان بازیگری خود را بدون توجه به جنسیت انتخاب کرد لورا باسوکی بازیگر اندونزیایی را برای درام سیاسی غنایی «قبل، حالا و بعد» ساخته کامیلا اندینی به عنوان برنده بهترین بازیگر نقش مکمل برگزید.

دومین جایزه بزرگ شب پیش که جایزه بزرگ هیات داوری است به هونگ سانگ‌سو کارگردان کهنه‌کار کره‌جنوبی برای فیلم «فیلم رمان‌نویس» اهدا شد که کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی، فیلمبرداری و تدوین آن را همه یک نفر برعهده داشت. این سومین سال متوالی بود که این فیلمساز در برلیناله حضور داشت. وی با فیلم «زنی که دوید» دو سال پیش جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده بود.

امسال جایزه کارگردانی به کلر دنی کارگردان مولف فرانسوی برای درامی با عنوان «آتش» رسید که ژولیت بینوش و ونسان لیندون بازیگران آن هستند و در نقش یک زوج پاریسی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این موفقیتی نادر برای کلر دنی است که با فیلم‌های تحسین شده قبلی‌اش پس از «ننت و بونی» در لوکارنو در سال ۱۹۹۶ جایزه دیگری دریافت نکرده بود.

در همین حال ناتالیا لوپز گالاردو فیلمساز مکزیکی برای اولین فیلم بلندش «لباس جواهرات» جایزه بهترین فیلم اول را دریافت کرد. وی این جایزه را به مردم ایالتی از مکزیک که باند مواد مخدر در آن تعیین کننده هستند اهدا کرد.

ریتی پان فیلمساز سرشناس کامبوجی نیز برای فیلم «همه چیز درست خواهد شد» جایزه بهترین مشارکت هنری را دریافت کرد. از فیلم «یک تکه آسمان» مایکل کخ کارگردان سوییسی نیز تقدیر ویژه به عمل آمد.

کوردوین ایوب فیلمساز تازه‌کار عراقی نیز جایزه بهترین فیلم اول را برای «سانی» از آن خود کرد که درباره مسلمانان ساکن در اتریش بود.

جایزه بهترین فیلم کوتاه برای «تله» به آناستازیا وبر کارگردان روسی اهدا شد و جایزه بهترین مستند به فیلمی از میانمار با عنوان «خاطرات میانمار» تعلق گرفت که توسط گروهی از افراد مخالف کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ در این کشور و توسط افراد ناشناس فیلمبرداری شده بود.

آناستازیا وبر فیلمساز جوان روسی که برنده خرس طلای بهترین فیلم کوتاه برای «تله» شده بود گفت این فیلم را به یاد یکی از دوستان خانوادگی‌اش که براثر کووید جان باخت ساخته است. هر کسی که فیلم را دید گفت این فیلم درباره روح زندگی است و این مرد روح بزرگی از زندگی در وجودش داشت.

در این مراسم سخنرانی اندوهناک برونو ریبیرو فیلمساز جوان برزیلی که جایزه خرس نقره‌ای هیات داوران را برای فیلم کوتاه «صبح یکشنبه‌» دریافت کرد حال و هوا را کاملاً تغییر داد. وی که مادرش را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده از وی تشکر کرد و گفت: او همیشه از من برای ساخت فیلم حمایت کرد. پس ممنون مامان.

امسال رویداد اصلی برلیناله به دلیل شیوع اومیکرون شب پیش به پایان رسید اما این رویداد تا یکشنبه که نمایش‌های مکرر فیلم‌ها برای تماشاگران انجام می‌شود ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار