اعلام ارقام حمایت بنیاد فارابی از فیلم‌های جشنواره فجر

تهران (پانا) - مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین اظهارنظر رسانه‌ای خود به ارائه توضیحاتی درباره رویکرد این بنیاد در سال آینده و آثار تولیدشده فارابی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر هستند، پرداخت

کد مطلب: ۱۲۵۵۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
اعلام ارقام حمایت بنیاد فارابی از فیلم‌های جشنواره فجر

سید مهدی جوادی درباره میزان مشارکت بنیاد در آثاری که امسال در جشنواره فجر حضور دارند، گفت: بنیاد فارابی با همت مدیران پیشین بنیاد در تولید 6 فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر مشارکت داشته است که جزئیات این مشارکت‌ها بدین شکل است: فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با 80 درصد مشارکت معادل 7.187.000.000 تومان، «نگهبان شب» با 50 درصد مشارکت معادل 4،500،000،000 تومان، «دسته دختران» با 60 درصد مشارکت معادل 11،175،000،000 تومان، «شادروان» با 30 درصد مشارکت معادل 2،000،000،000 تومان، «بیرو» با 30 درصد مشارکت معادل 2،040،000،000 تومان و «لایه‌های دروغ» با 20 درصد مشارکت معادل 1،000،000،000 تومان.

جوادی عنوان کرد: اصولاً سرمایه‌گذاری در آثار سینمایی با ریسک‌پذیری همراه است و هنر مدیریت در فرآیند تولید در چنین شرایطی کاهش ریسک این تولیدات با استفاده از مدل‌های به‌روز و کارآمد کنترل و تصمیم‌سازی است تا حاشیه ریسک و ضرر برای این تولیدات کاهش یابد و به‌نوعی سرمایه‌گذاری‌ها بهینه‌تر و کارآمدتر انجام شود

صنعتی شدن کنترل پروژه‌های سینمایی و تقویت نظارت حین تولید

جوادی ضمن اعلام اینکه بنیاد از همه تولیدات‌ خود حمایت می‌کند گفت: استنباط من این است که در فرآیند ورود به تولید هرکدام از این آثار، منطقی در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته، خیلی اوقات سرمایه‌گذاری در یک فیلم مانند سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ است و همراه با درصدی ریسک است. خاطرم هست در همین سالن برج میلاد در سنوات گذشته کارهایی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ دیدیم که با عدم استقبال اهالی رسانه و منتقدان مواجه شدند. این نشان می‌دهد که در حوزه فیلم‌سازی به‌صورت قطعی نمی‌توان از روی کاغذ و بر اساس فیلم‌نامه به تصمیمات متقن رسید و خروجی را به‌طور کامل حدس زد. پشت هر یک از این تصمیمات منطقی بوده و برای هر یک جلسات و شوراهایی هم تشکیل‌شده است. گرچه شاید درباره برخی از فیلم‌ها نیاز به مراقبت بیشتر بود و در فرآیند تولید باید نظارت بیشتری صورت می‌گرفت. تا زمانی که تصمیم‌گیری‌های ما در سینما مبتنی بر فرآیندهای سنتی است و کماکان تولید مبتنی بر شوراهایی شکل می‌گیرد که در بخش‌های مختلف، فیلم‌نامه را می‌خوانند و برای آن برآورد بودجه می‌کنند و نظارت و کنترلی مانند آنچه در بخش صنعتی وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد، خیلی درباره اینکه خروجی آثار چه می‌شوند، نمی‌توان از روز اول نظر قطعی داد. آنچه ما باید در بنیاد فارابی دقت بیشتری در آن داشته باشیم، این است که کمی فرآیندهای تصمیم‌سازی و کنترل پروژه‌ها را صنعتی و به‌روز و نظارت حین تولید را نیز تقویت کنیم. این‌گونه حاشیه ریسک سرمایه‌گذاری در آثار مختلف را کاهش خواهیم داد.

اثری برای دیده نشدن نخواهیم ساخت/ فیلم بازگشت سرمایه خواهد داشت

مدیرعامل فارابی در ادامه افزود: هر فیلمی که در فارابی تولید می‌کنیم حتماً پیوست‌های اقتصادی آن‌هم برای ما حائز اهمیت است. از سوی دیگر فکر می‌کنم علی‌رغم آنکه در برج میلاد و خانه جشنواره، نسبت به برخی آثار اقبال نشان داده‌ نشده است، که قبلاً هم شاهد نمونه‌هایی از آن بوده‌ایم، برخی از آثار می‌توانند مسیر خود را در اکران عمومی برای بازگشت سرمایه پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال همین فیلم «لایه‌های دروغ» که به نظر من هم نیاز به اصلاح دارد، از معدود فیلم حاضر در جشنواره فجر است که قراردادهای اکران بین‌المللی آن آماده است و برای این حوزه اقدام کرده، حدس من این است که لااقل به‌اندازه سرمایه‌گذاری که فارابی در این فیلم داشته است، برای ما بازگشت مالی خواهد داشت و ما اساساً فیلم برای دیدن نشدن نخواهیم ساخت.

سینمای عدالت محور در 100 منطقه محروم کشور فعال شد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر رویکرد عدالت‌محور در حوزه سینما در سال‌های آینده اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت، عدالت محوری است و راهبرد سینمای ایران هم به‌عنوان تجلی‌گر فرهنگ و هنر هم بر اساس همین عدالت محوری است، به همین دلیل ما در نظر داریم در مناطق محرومی که حتی از زیرساخت‌های اکران فیلم برخوردار نیستند، تولیدات آثار سینمایی را اکران کنیم. به‌هرحال بودجه و سرمایه‌گذاری‌های حوزه سینما برای تمام مردم ایران است و سعی داریم در تمام مناطق کشور مردم را از آثار سینمایی بهره‌مند کنیم.

وی افزود: با همت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی جوانان ایران، در 100 نقطه محروم ایران‌ هم‌زمان با جشنواره فیلم فجر برخی از آثار جشنواره را اکران کرده‌ایم. معتقد هستم که دستاورد این اتفاق مبارک صرفاً نمایش آثار در آن مناطق نیست بلکه می‌تواند به تشویق و ترغیب جوانان به سمت فرهنگ و هنر و صنعت سینما کمک کند. معرفی جوانان مستعد این 100 منطقه به سینمای ایران هم یکی از اجزای عدالت محوری در سینما است.

ساختارهای جدید فارابی تا پایان سال معرفی می‌شوند

مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به انتصابات قریب‌الوقوع شوراها و برخی معاونت‌های بنیاد گفت: همان‌طور که آقای خزاعی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی اعلام کردند، ما در حال طرح‌ریزی برای ساختارها و فرآیندهای جدید در فارابی هستیم. حتماً تحولات ساختاری در فارابی خواهیم داشت و به‌زودی و احتمالاً تا پایان سال مبتنی بر این تحولات، ساختارهای جدید فارابی هم معرفی خواهد شد.

به اقتصاد سینما توجه ویژه داریم/ مدل‌های اقتصادی بنیاد بازطراحی می‌شود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین درخصوص هیأت امنای این بنیاد گفت: هیات امنای فارابی در ادوار پیشین هم شاهد حضور چهره‌های سیاسی و اقتصادی بوده است. وجهه فرهنگی هیأت مدیره فارابی در دوره جدید هم همچنان وجهه قوی‌ است. عناصر فرهنگی‌ای که در هیأت امنای فارابی وجود دارند را اگر مدنظر قرار دهید خواهید دید که همچنان وزنه فرهنگ در هیأت امنا سنگین‌تر است. در عین حال وقتی شما به سینما به‌عنوان یک صنعت نگاه می‌کنید، باید به اجزای صنعتی شدن سینما هم توجه داشته باشید. هم مدل‌های کنترل پروژه، هم مدل‌های تصمیم‌گیری و هم مدل‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری باید مدنظر باشد. شاید این ترکیب این افراد که تجارب خوبی در حوزه کلان‌پروژه‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی در کشور دارند، در کنار افراد فرهنگی بتواند به غنای صنعتی‌سازی سینمای ما کمک کند.

سید مهدی جوادی در ادامه گفت: بنیاد سینمایی فارابی در کنار ویژگی حمایتی و تسهیل‌گری قصد دارد که به مسئله اقتصاد سینما هم توجه کند و در حوزه اقتصاد سینما هم راه‌های جدید تأمین سرمایه را در کنار بخش حمایتی خود و دیگر ارگان‌ها لحاظ کند. شکل‌گیری مدل‌های سرمایه پذیری در اقتصاد سینما و حضور فعالان حوزه اقتصادی در فضایی مدیریت‌شده یکی از اولویت‌های ما در بنیاد سینمایی فارابی است.

حمایت از تولید آثار استراتژیک و ملی از وظایف فارابی است/ فارابی استودیوی تولید نیست، تسهیل کننده راهبردی تولید در سینما است

سید مهدی جوادی در پایان گفت: فارابی به‌عنوان یک نهاد ملی در حوزه سینما، یکی از وظایفش حمایت از تولید آثار استراتژیک و ملی است. بخشی از این آثار می‌تواند آثار مرتبط با دفاع مقدس باشد. بخشی از این آثار می‌تواند موضوعات ناظر به منافع ملی باشد. حتی موضوعاتی مانند محیط زیست، هم‌بستگی اجتماعی و نشاط اجتماعی موضوعاتی است که در بنیاد فارابی اولویت و موضوعیت دارد. فارابی واقعاً شأن تولیدکننده به معنای یک استودیوی تولید را ندارد، بلکه بیشتر تسهیل‌کننده راهبردی فضای تولید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار