کارشناس ادبیات و زبان فارسی

ادبیات پایداری مردمی است

تهران (پانا) - کارشناس ادبیات و زبان فارسی با اشاره به رشد ادبیات پایداری در سال های پس از انقلاب تاکید کرد که ادبیات پایداری مردمی است.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات پایداری مردمی است

محمدمهدی باقری در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: ادبیات پایداری ویژه است و عمیق تر از دو فیلم و چند کتاب است. ادبیات پایداری مردمی است و ادبیات عموما مردم گریز است این یعنی در ادبیات فرد و جلوه های فردی رشد می کند اما در ادبیات پایداری سیل و خروش و شعف مردم توصیف می شود و در ادبیات کهن ما عشق و فردیت مهم است.
وی یادآور شد: در ادبیات کهن از مردم انتظاری نیست اما در ادبیات پایداری شرایط متفاوت است. ادبیات پایداری بسیار متنوع است و تمام گونه های ادبی در پایداری دیده می شود غزل، قصیده، مثنوی، شعر سپید، نیمایی، فیلمنامه و... در آن دیده می شود.
این کارشناس زبان فارسی و ادبیات توضیح داد: البته ادبیات پایداری تاریخ مصرف دارد اما در ایران ادبیات پایداری تاریخ مصرف ندارد. در کشورهایی که همیشه در معرض تهاجم بودند ادبیات پایداری همیشه فعال بوده است. تعداد شهدای جنگ تحمیلی 196 هزار است و در قصه دفاع از حرم 2100 شهید و شهدای قبل از انقلاب 2800 تن است و میانگین شهدای جنگ تحمیلی 23 سال است.
باقری با ذکر نمونه ای افزود: در دبیرستانی 160 شهید داشتیم که رقم کمی نیست و این ادبیات این اتفاقات را بازتاب می دهد و به سراغ زنی می رود که لباس شهدا را می شوید.
وی تصریح کرد: ادبیات پایداری متعهد است و شاعر را بی رسالت نمی داند و بازی زبانی ندارد بلکه روح تعهد در ادبیات پایداری خود را نشان می دهد. در دهه 60 مضمون به تکنیک می چربد و در دهه 70 کمی کفه به تکنیک می چرخد و در دهه 80 فرم به محتوی غلبه می کند.
این کارشناس ادبیات فارسی گفت: ادبیات پایداری آرمانگراست. در انقلاب و جنگ افراد در عین سختی ها و بهم ریختگی ها خوش بین هستند. صاحب فرزند می شوند زیرا در کلام و ذهنشان آینده ای روشن را می ببینند.
باقری عنوان کرد: شاعر در آثار پایداری از تیرگی حرف نمی زند از آینده حرف می زند این در نام مجموعه ها نیز دیده می شود و در آن نور و روشنایی می بینیم.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار