چالش‌های آموزش همزمان با ۳ سالگی کرونا

از مدرسه تا آموزش مجازی؛ آموزش حضوری جایگزین ندارد

تبریز (پانا) - با شیوع ویروس کرونا، آموزش دچار تغییر و تحولات زیادی شد و مدارس به ناچار برای ادامه فعالیت به آموزش غیرحضوری روی آوردند، اما آموزش غیرحضوری نه تنها برای دانش‌افزایی دانش آموزان کافی نبوده، بلکه سبب کاهش یادگیری آنها نیزشده است . به گفته بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان، حضور در کلاس‌های درس تاثیر بسیاری بر یادگیری و اجتماعی شدن دانش‌آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
از مدرسه تا آموزش مجازی؛ آموزش حضوری جایگزین ندارد

از اوایل اسفند ۹۸ ویروسی عجیب که از چند ماه قبل از آن زمزمه های پخش شدنش در بخش هایی از چین به گوش می رسید بسیار جدی شد و علاوه بر جهان به ایران نیز سرایت کرد تا این کیهان دچار دگرگونی و تغییر بسیار فاحشی شود.

حدود 3 سال از همنشینی این ویروس با مردم ایران می گذرد و آن ویروس ناشناخته امروزه همسفره ما شده و رفیقان شفیق خود که ماسک و الکل و ضدعفونی است را همراه خود آورده و دیگر ناشناخته و ویروس جدیدی نیست و همه مردم در این زمینه متخصص شده اند، اما این روزها دیگر چندان خبری از رعایت و پرهیز نیست.

روند معکوس و منفی نمرات در آموزش های غیرحضوری و امتحانات حضوری

حسین رحمتی؛ دانش آموز یازدهمی در گفت و گو با پانا، اصلی ترین تغییر را در دوران کرونا، در سطح سواد و نمرات دانش آموزان دانسته و بر روند معکوس و منفی نمرات پس از برگزاری امتحانات حضوری تاکید کرده و یکی از اصلی ترین مشکلات به وجود آمده توسط افت نمرات را ناامیدی نسبت به ادامه تحصیل و ترک تحصیل زودهنگام عنوان کرد.

رحمتی با توجه به تجربیات خود در استفاده از برنامه شاد، وضعیت این برنامه را در ابتدای شروع به کار خود ضعیف دانسته و چنین صحبت کرد:«در کل می‌توان گفت به جز سرعت، این برنامه امکانات خوبی دارد ولی باز هم کاستی هایی در آن دیده می شود.»

کرونا ، دانش آموزان را با نکات دیگر تلفن همراه و جنبه های مفید رسانه های ارتباط جمعی آشنا کرد

نایب زلفی یکی از معاونین پرورشی در رابطه با اصلی ترین تغییر در ایام کرونا در نظام آموزشی کشور به گفت و گو با پانا پرداخت و گفت:« وجود مشکلات در هر دوره و زمان باعث پیشرفت بشر می شود و همه گیری ویروس کرونا نیز سبب پیشرفت نظام آموزشی و عاملی برای آشنایی معلمان با تکنولوژی های امروزی و شیوه نوین آموزشی شده است. »

وی افزود:«دانش آموزان با آمدن این ویروس، متوجه شدند که از تلفن های هوشمند علاوه بر بازی، درس نیز می توان خواند. بنابراین سبک های جدید یادگیری و یاددهی در این مقطع از زمان ابداع شد که صد البته همچنان جای تکامل دارد.»

وی در باره برنامه شاد پس از سه سال از شروع فعالیت این شبکه بیان کرد:« نسبت به ۲ سال قبل این پلتفرم بسیار بهتر شده است و در حال حاضر توانایی های این برنامه قابل تامل است .»

طبق نظر امیر مهدی عبد جودی، دانش آموز دبیرستانی نیز اصلی ترین موضوع در ایام کرونا پایمال شدن عدالت بین دانش آموزان و ارزیابی آنهاست. این دانش آموز ساعی نتیجه آموزش مجازی و امتحانات حضوری را نمرات بد، استرس و ناامیدی دانست.

با همه گیری کرونا و آموزش های آنلاین؛ لذت و یادگیری درس خواندن در دانش آموزان از بین رفته است

امیرحسین پورعشقی، دانش آموزی دیگر نیز اصلی ترین تغییر در ایام کرونا را در یادگیری دانسته و این ویروس را باعث و بانی از بین رفتن لذت یادگیری و سطح درک مطالب درسی عنوان کرد.

پورعشقی بر استفاده برخی مدارس از پیام‌رسان های دیگر برای آموزش تاکید کرده و این مدارس را بی اطلاع از سطح فنی برنامه شاد دانسته و چنین صحبت کرد:« خود من به شخصه دانش آموز یکی از مدارسی بودم که در بستر دیگری درس خواندم نه در شاد، اما در کل این برنامه را قابل قبول می دانم.»

تغییر آموزش و تربیت در پاندمی کرونا

آموزش های غیرحضوری منجر به افزایش ناخودآگاه سطح بی سوادی در مدرسه و دانش آموزان شد

کریم زاده نیز یکی از معاونان اجرایی مدارس تبریز، اصلی ترین تغییر را در دو جنبه آموزش و تربیت دانسته و چنین صحبت کرد:«به نظر من اصلی ترین تغییر در این دو جنبه روی داد، آموزش و تربیت، زیرا همه دانش آموزان به نوعی احساس مسئولیت نداشتند تا واقعا درس بخوانند و درگیر مسائل جانبی می شدند و این منجر به افزایش سطح بی‌سوادی در مدرسه و در بین دانش آموزان شد.»

گفتنی است که به قطع مشخص است که وجود محدودیت و نبود امکان برای برگزاری حضوری کلاس های درس، حال و هوای نوینی به زندگی دانش آموزان و به ویژه معلمان داده است و علاوه بر مضرات، نکات مثبت جالبی نیز داشت که از جمله آنان می توان به اوج گیری های کرونا، عدم رعایت مردم و صد البته بلاتکلیفی دانش آموزان که لذت درس خواندن را از بین برده و اهمیت یادگیری را به تباهی کشانده است، اشاره کرد.

در تمام دنیا همزمان با همه گیری ویروس کروونا آموزش تعطیل نشد و ادامه پیدا کرد فقط نکته قابل توجه در مدارس کشورهای دیگر، رعایت پروتکل های بهداشتی توسط دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه بوده است . بنابراین ما هم می توانیم در کشور با رعایت تمام جوانب توصیه شده در خصوص این بیماری، آموزش حضوری را از سر بگیریم و مانع از هر گونه افت تحصیلی و کاهش سواد عمیق در میان دانش آموزان شویم.

دانش آموز خبرنگار: عطا خباز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار