سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

بانک‌ها نمی‌توانند از دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت تسهیلات امتناع کنند

تسهیلات بدون ضامن مستلزم ساختار و نظام اعتبار‌سنجی مناسب است

تهران (پانا)‌ - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک‌ها نمی‌توانند از دستور رئیس‌جمهوری امتناع کنند، گفت تسهیلات بدون ضامن مستلزم ساختار و نظام اعتبار‌سنجی مناسب است تا زمانی که ما نظام اعتبار‌سنجی مناسبی نداشته باشیم، هر چقدر هم که دستور داده شود، بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
بانک‌ها نمی‌توانند از دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت تسهیلات امتناع کنند

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با پانا درباره دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن و امتناع بانک‌ها از این دستور، اظهار کرد: «بانک‌ها نمی‌توانند از دستور رئیس‌جمهوری امتناع کنند اما زمانی که دستوراتی صادر می‌شود نیاز به مقدماتی دارد. در شرایطی که گفته می‌شود بانک‌ها در ارائه تسهیلات سخت‌گیری بسیاری می‌کنند لازم است یادآوری کنم که در حال حاضر بانک‌های ما بیشترین میزان تسهیلات معوق و مشکوک‌الوصول را دارند یعنی حتی کسانی که سه ضامن هم دارند، پول خود را پس نمی‌دهند اینها درصدهای بسیار بالایی هستند که نشان می‌دهد ما با استانداردهای بین‌المللی فاصله بسیاری داریم.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی افزود: «تسهیلات بدون ضامن مستلزم ساختار و نظام اعتبار‌سنجی مناسب است. تا زمانی که ما نظام اعتبار‌سنجی مناسبی نداشته باشیم، هر چقدر هم که دستور داده شود، بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. این‌ها منابع مردم است یعنی ما از مردم منابع را می‌گیریم و باز به مردم پرداخت می‌کنیم. اگر تسهیلات را نتوانیم پس بگیریم، پاسخ افرادی که منابع‌شان را در اختیار ما گذاشته‌اند را چه باید بدهیم؟»

وی گفت: «بانکداری یک صنعت و علم است و با دستور نمی‌توان آن را مدیریت کرد؛ باید چرخ‌دنده‌ها کنار هم خوب کار کند، اگر چرخ‌دنده‌ها خوب کار نکند، نمی‌توان امور را به خوبی پیش برد بنابراین ما باید این مقدمات را فراهم کنیم. اینکه به مردم تسهیلات مناسب دهیم، بسیار خوب است اما باید مقدمات آن را نیز فراهم کنیم.»

مرحبا ادامه داد: «بانک‌ها باید منابعی داشته باشند تا وام بدهند؛ ارائه تسهیلات، سودمندترین فعالیت بانک است. یعنی هیچ بانکی مخالف ارائه تسهیلات نیست. ما باید از محل سپرده‌های مردم وام بدهیم. معمولاً در پایان سال بانک‌ها بخش زیادی از سپرده‌ها را مصرف کرده‌اند یا معمولا در پایان سال مردم به خاطر مصارفی که دارند، سپرده‌هایشان را از بانک خارج می‌کنند. معمولاً در دو ماه پایانی سال، بانک‌ها با کمبود منابع مواجه می‌شوند.»

وی با بیان اینکه امروز رؤسای شعب به دنبال سرمایه‌گذار هستند، گفت: «این‌ها واقعیت‌هایی است که در صنعت بانکداری وجود دارد اما به مردم گفته نمی‌شود. به این صورت نیست که بانک منابع نامحدود داشته باشد و هرکسی که درخواست تسهیلات کرد، به او ارائه دهد. بانک‌ها نیز باید دخل و خرج را براساس منابع و مصارف تنظیم کند. اگر نتوانند تنظیم کنند و منابع جذب کنند، در مصرف دچار مشکل خواهند شد.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «معمولاً در پایان هر سال شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که یک دلیل اصلی ناتوانی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خُرد، نبود منابع کافی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار