الهام یاوری:

جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت‌افزایی ارتقا می‌یابد

تهران (پانا) - افتتاحیه دوره آموزشی بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی با حضور الهام یاوری، ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد. در این مراسم مهدی ضیغمی، رئیس کانون ایران پتنت و مهدی صفارنیا، رئیس پارک فناوری پردیس نیز سخنرانی کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت‌افزایی ارتقا می‌یابد

الهام یاوری در جمع برگزیدگان بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش­ آموزی بیان کرد: جشنواره جوان خوارزمی تلاش کوچکی است برای اینکه بتوانیم به بار نشاندن استعدادها را عملی کنیم. این جشنواره دو ویژگی متفاوت نسبت به قبل دارد. ابتدا اینکه این جشنواره دیگر یک مسابقه نیست بلکه یک بستر مهم برای آموختن و بیشتر آموختن است‌ و آموزشی گام به گام برای توانمندتر کردن دانش ­آموزان. تلاشهای زیادی در سال گذشته، انجام شده که در این دوره دو روزه، بخشی از آن دیده می‌شود.

وی در ادامه افزود: بنا است تا دانش ­آموزان به این مطلب برسند که نفس اختراع و ایده پردازی انتهای کار نیست بلکه ابتدای راه آموختن است. جشنواره پژوهشی خوارزمی، یک جشنواره شناخته شده در خارج از مرزهای کشور است اما هنوز مسیری طولانی در پیش دارد و باید به عنوان جشنواره‌ای در راستای کارآفرینی به آن نگریسته شود که با ایجاد کسب و کار در کشور گره بخورد.

مهدی ضیغمی، رئیس کانون پتنت ایران نیز در افتتاحیه این دوره آموزشی دو روزه حضور یافت و با اشاره به اینکه کانون پتنت برای تسهیل تبدیل علم به فناوری سودآور فعالیت می کند، گفت: تعریف علم تنها انجام پژوهش و مقاله نوشتن نیست بلکه تعریف وسیعی دارد. ما در بحث ایده دادن، به دانش آموزان و اعضای خود آموزش می‌دهیم که چگونه از علم خروجی فناوری بگیرند به صورتی که منجر به ایجاد ثروت شود و چگونه یک فناوری را وارد بازار کنیم، بگونه‌ای که مورد استفاده قرار بگیرد و اثرگذار باشد و بتوان از آن به سودآوری رسید.

ضیغمی تصریح کرد: تلاش ما این است که به اعضای خود نشان بدهیم کدام مسیر بهتر است و چاله های این مسیر چیست؛ البته بدون در چاله افتادن و کسب تجربه، موفقیت تضمینی نخواهد بود و حتی اگر موفق بشویم این موفقیت تضمینی نیست. ما تلاش داریم دانش آموزان را طوری آموزش بدهیم تا در این زنجیره تأمین بتوانند به تولید فناوری موثر بپرازند.

سپس صفارنیا رئیس پارک فناوری پردیس با حضور در جمع دانش آموزان منتخب در جشنواره جوان خوارزمی به تشریح امکانات و ظرفیت‌های این پارک پرداخت و گفت: بیش از ۶هزار متخصص در پارک فناوری پردیس مشغول به کار هستند و حدود ۴۰۰مجموعه دانش بنیان اینجا در حال فعالیت هستند. بیش از هزار محصول عایدی مجموعه های دانش بنیانی است که در این‌جا فعالیت می‌کنند.

صفارنیا با اشاره به کمبود نیروی کارآمد و توانمند در این شرکت‌های دانش بنیان از نیازمندی‌های آنان گفت و ادامه داد: برای تأمین نیرو طرحی به نام صدف را آغاز کردیم که به موجب آن بتوانیم دانشجویان را توانمند کنیم و آنها را با اکوسیستم دانشی کشور بیشتر آشنا کنیم. در چندسال اخیر حدد ۴۰۰نفر ایرانی دانشجوی برتر دانشگاههای مختلف دنیا در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به تمهیداتی که برای دانش آموزان در این پارک اندیشیده شده است، بیان داشت: در حوزه دانش آموزی دو برنامه دیگر در پارک فناوری پردیس داریم که یکی در حوزه تجهیزات فن آموز علمی است. در همین راستا و پیش از کرونا بازدیدهای دانش آموزی زیادی در این مکان برقرار بود که بعد از کرونا کاهش پیدا کرده است. با بازدید از این فضا دانش آموزان متوجه می‌شوند که مجموعه هایی برای رشد، بروز و ظهور ایده‌های آنها وجود دارد.

وی افزود: دومین برنامه در حوزه دانش آموزی ما، جشنواره مصطفی است، که امروز تبدیل به یک بنیاد مردم نهاد شده و ۴دوره از آن برگزار شده است. مسابقه بخش دانش آموزی آن، مسابقه نور است که تا کنون در مجموع در چهار دوره آن حدود ۱۵-۱۶هزار نفر شرکت کرده‌اند. این برنامه مستمر و سالانه است و هرسال برگزار می‌شود.

صفارنیا تصریح کرد: تا کنون حدود 100 مجموعه شتابدهی در تهران داریم که روی تیم‌های صاحب ایده سرمایه گذاری می کنند و تسهیلات لازم برای فعالیت را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

در این دوره آموزشی دو روزه ۴۱دانش آموز که منتخبین جشنواره جوان خوارزمی هستند، شرکت کرده و از برنامه‌های آموزشی آن استفاده خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار