وجود ۲.۲ میلیون نفر دارای اشتغال ناقص یا ناپایدار

تهران (پانا) - آمارهای منتشرشده از میزان اشتغالزایی دولت سیزدهم در قالب طرح ملی «زیست بوم اشتغال» با هدف ایجاد سالانه یک میلیون شغل بیانگر اهتمام جدی این دولت به پدیده بیکاری و چشم‌انداز روش سیاستگذاری در این حوزه است.

کد مطلب: ۱۲۵۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
وجود ۲.۲ میلیون نفر دارای اشتغال ناقص یا ناپایدار

به گزارش ایرنا،‌ براساس آمارهای رسمی از سوی وزارت کار، حدود ۲.۴ میلیون نفر بیکار و ۲.۲ میلیون نفر دارای اشتغال ناقص یا ناپایدار و حدود ۲ میلیون نفر ناامید از یافتن کار در کشور داریم که جزو جمعیت فعال نیستند. همچنین در حال حاضر ۹.۷ میلیون نفر نیز با اشتغال کم درآمد روبرو هستند و ۴.۵ میلیون نفر دارای اشتغال غیر رسمی بوده و بیمه ندارند.

دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان یک نهاد متولی در ایجاد اشتغال مامور کرد تا به سرعت سیاست‌های اجرایی در زمینه اشتغال را تدوین کنند. این وزارتخانه به موجب قانون، دبیری شورای عالی اشتغال کشور و وظیفه سیاست‌گذاری، هماهنگی، تسهیل‌گری، پشتیبانی و هماهنگی را برعهده دارد و به نیابت از رئیس‌جمهوری مسائل مربوط به اشتغال را پیگیری می‌کند.

وزارت کار نیز از فرصت شورای عالی اشتغال استفاده کرد و با رونمایی از طرح زیست بوم مهر تاییدی بر موضوع اشتغال مد نظر رییس جمهوری زد.

زیست‌بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در اولین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم در آبان ماه، با حضور شخص رئیس جمهور رونمایی شد، این زیست‌بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال و ایجاد و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.

زیست‌بوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می‌کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد. در این زیست بوم ۲۲ رسته شغلی در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است تا با تقویت این مشاغل، بهبود فضای کسب و کار را شاهد باشیم.

در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم ۲۰ مصوبه در راستای تسهیل و تحقق برنامه ملی ایجاد اشتغال به تصویب رسید. دومین جلسه شورای عالی اشتغال کمتر از ۲ ماه در دومین روز دی ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد که ۱۳ مصوبه در راستای برنامه ایجاد حداقل یک میلیون در سال به تصویب اعضاء رسید.

تاکید رییس جمهور بر هم افزایی دستگاه‌ها در ایجاد اشتغال

آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری عصر پنج‌شنبه ۲ دی ماه در دومین جلسه شورای عالی اشتغال که به فاصله کوتاهی پس از جلسه اول این شورا تشکیل شده بود، از تلاش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای افزایش آمار ایجاد اشتغال در ماه‌های گذشته قدردانی کرد.

وی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تاکید کرده و گفته است با ایجاد زمینه تکمیل آنها علاوه بر ایجاد اشتغال می‌توان هم سرمایه‌های سرگردان مردمی را جذب کرد و هم باعث ایجاد اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم شود.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه ایجاد اشتغال تنها مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها را در این زمینه ملزم و عنوان کرد که همه دستگاه‌ها زمان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال را کوتاه کنند و با هم‌گرایی با نهادهای کشور به شکل انقلابی و جهادی برای رفع مشکل اشتغال تلاش کنند.

رییسی همچنین خواستار اجرای دقیق قوانین تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای تسهیل و بهبود فضای کسب و کار شد و تاکید کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه دستگاه‌هایی که ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغال‌آفرینی دارند، از جمله بخش‌ خصوصی و بویژه بسیج سازندگی جلسه برگزار کند. باید بیش از گذشته به بخش خصوصی میدان دهیم و به عنوان دولت تنها بر ایفای نقش حمایت، ‌هدایت و نظارت متمرکز شویم و هر کجا لازم است برای اصلاح قانون نیز اقدام شود.

خبرهای خوش برای بیکاران

راه اندازی سامانه جامع کاریابی، راه‌اندازی میدان کارآفرینی، اطلس الگوهای اشتغال، ارائه مهارت‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله مهمترین خبرهای خوش برای بیکاران است.

سامانه جامع کاریابی برای معرفی کارجویان به کارفرمایان و تحقق ایجاد اشتغال یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفری راه اندازی شد تا کارجویان اطلاعات تحصیلی و مهارتی خود را بارگزاری کنند و در مرحله بعد، کاریاب‌ها با شناسایی بازار کار و مهارت‌ها زمینه اشتغال بیکاران را فراهم کنند.

راه‌اندازی میدان کارآفرینی در همه شهرها از جمله دیگر طرح‌ها برای ایجاد اشتغال است، بر اساس این طرح، در هر شهر فضایی به عنوان میدان کارآفرینی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند محل کسب و کارهای موقتی و غرفه‌های دستفروشی و همچنین محلی برای تجمع کارفرمایان و کارآفرینان باشد.

اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور با ۱۷۰ الگو تدوین شده است تا با همکاری و هم افزایی ۷۱ دستگاه بخش دولتی و بخش خصوصی اجرایی شود و طبق برنامه‌ریزی های انجام شده، ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در هفتم دی ماه، از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون، مطابق آمارهای سامانه «رصد» این وزارتخانه ۲۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و در همین راستا ۱۳۰ هزار فقره بیمه برای افراد صادر شده است.

بر اساس گفته «حجت الله عبدالملکی»، برای منابع زیست بوم ملی اشتغال ۳۲ هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات مطرح شد تا در سال ۱۴۰۱ تخصیص یابد تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی از شهریور ماه امسال تا شهریور ماه ۱۴۰۱ ایجاد شود.

اکنون برنامه‌های مختلفی از جمله تشکیل قرار گاه رفاه مردم، ایجاد پلتفرم ملی اشتغال، راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات اشتغال و کسب وکار برای شناسایی شاغلان، بیکاران، جمعیت غیرفعال، کارفرمایان رسمی و غیر رسمی و ارائه خدمات سیاستی و اجرایی بازار کار و تسهیل در صدور مجوزها از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون رقم خورده است تا به اشتغال جوانان و به تبع تولید و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

بحث اشتغال در بودجه ۱۴۰۱ نیز مورد توجه قرار گرفت، بر اساس این لایحه، دولت اجازه دارد تا سقف ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکت‌های دولتی و همچنین اموال منقول و غیرمنقول را صرف افزایش سرمایه در بانک‌های دولتی کند و بانک‌ها نیز موظفند سه برابر این افزایش سرمایه را به تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال اختصاص دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار