مخالفت نمایندگان با کاهش ۲۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت نمایندگان در نشست امروز صبح این کمیسیون با درخواست دولت برای کاهش ۲۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی به دلیل نداشتن اذن مقام معظم رهبری مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت نمایندگان با کاهش ۲۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه امروز نمایندگان گفت: دولت سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال 1401 را 20 درصد در نظر گرفته بود که نمایندگان با توجه به اینکه دولت، اذن مقام معظم رهبری در این خصوص را نداشت، با آن مخالفت کرده و سهم صندوق توسعه را براساس قانون 40 درصد تعیین کردند.

وی ادامه داد: براین اساس کمیسیون تلفیق بودجه با استقراض 20 درصدی دولت از سهم صندوق توسعه ملی مخالفت کرد، مگر اینکه دولت بتواند اذن مقام معظم رهبری را اخذ کند و در اینصورت رای‌گیری مجددی در نشست کمیسیون تلفیق انجام خواهد شد.

زارع با اشاره به سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: سهم عمومی بودجه با این مصوبه 45.5 و سهم شرکت ملی نفت 14.5 درصد خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس همچنین با اشاره به بررسی بحث حذف ارز 4200 تومانی اظهار کرد: عنوان «حذف ارز ترجیحی» به اشتباه در افکار عمومی بیان می‌شود زیرا بحث اصلاح روند پرداخت یارانه مطرح است یعنی یارانه بجای پرداخت به حلقه اول به حلقه آخر و مصرف کننده (مردم) پرداخت شود.

وی تاکید کرد: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهادات متعددی در این خصوص مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما تصمیمی اتخاذ نشد و براین اساس کمیسیون تلفیق در جلسه امروز عصر خود نیز به این موضوع خواهد پرداخت و بحث اصلاح روند پرداخت یارانه را بررسی می‌کند.

زارع بیان کرد: تامین معیشت مردم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها یکی از دغدغه‌های مجلس و دولت است و مسلما ما بعد از بحث و بررسی گسترده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: همچنین نمایندگان در این نشست ضمن مخالفت با پاداش ۴۴۵ میلیون تومانی پایان خدمت بازنشستگان براساس لایحه بودجه سال آینده، این رقم را تا ۴۷۲ میلیون تومان افزایش دادند و براین اساس پاداش پایان خدمت سال آینده همانند سال 1400 خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با افزایش حقوق جانبازان غیرحالت اشتغال (فاقد شغل) تا سه میلیون و پانصد هزار تومان موافقت کردند، تصریح کرد: براین اساس حقوق ۲ میلیون و دویست هزار تومانی ۴۲ هزار جانباز غیرحالت اشتغال به ۳ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش خواهد یافت.

زارع گفت: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق حق عائله‌مندی برای بازنشستگان، شاغلان و مستمری بگیران در ازای همسر دو برابر و در ازای فرزند سه برابر شد که در مجموع ماهیانه حدود یک میلیون و دویست هزار تومان می‌شود.

وی افزود: به موجب موافقت اعضای کمیسیون تلفیق تعداد رزمندگان معسر در سال آینده از 90 هزار به 110 هزار نفر افزایش یافته و حقوق آنها از دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.همچنین تعداد جانبازان معسر نیز از 102 هزار به 122 هزار نفر افزایش و دریافتی آنها نیز از دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار