عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

انتقاد از حذف وام ازدواج در متن بودجه؛ وام ازدواج احیاء می‌شود؟

تصمیم‌گیری در مورد تعیین وام ازدواج دراختیار بانک مرکزی قرار گرفت/قرار است قید ضامن کارمند برای وام ازدواج برداشته شود

تهران (پانا) - هرساله در بودجه پیشنهادی دولت بند مشخصی به همراه رقم وام ازدواج پیش‌بینی می‌شود که این بند در لایحه بودجه سال 1401 نامشخص است.

کد مطلب: ۱۲۵۰۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از حذف وام ازدواج در متن بودجه؛ وام ازدواج احیاء می‌شود؟

طی سال‌های اخیر با توجه به رشد قابل ملاحظه نرخ تورم، نرخ تسهیلات وام ازدواج نیز هر ساله افزایش می‌یافت. مروری بر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در بودجه سنواتی نشان می‌دهد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در سال‌های گذشته با توجه به افزایش نرخ تورم، ازسوی مجلس روند صعودی داشته؛ به نحوی‌که در فرایند تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون و در فرایند تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت. این رقم‌ برای جوانان زیر 25 سال 100 میلیون تومان است. اما مقایسه متن بند الف تبصره ۱۶ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می دهد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، دولت مبلغی را برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان مشخص نکرده و در ذیل تبصره ۱۶ تسهیلات تکلیفی به سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و معاونت امور مناطق محروم تکلیف کرده که حداکثر یک ماه پس از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی تبصره را که در آن موضوعات، ذی‌نفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت مشخص کرده و به تصویب هیات وزیران رسانند. این بدین معناست که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست کرده شرایط ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت و ... به تصمیم کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری و معاونت امور مناطق محروم واگذار شود.

حذف وام ازدواج از متن بودجه انتقادات زیادی داشته است. آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: «در سال‌های گذشته شاهد بودیم مبلغ اختصاص داده شده برای وام ازدواج همواره کمتر از رقم تکلیفی بانک مرکزی در این خصوص بود؛ هرچند همین میزان تکلیفی نیز کمتر از نیاز جامعه است. حذف وام ازدواج از ردیف بودجه، پرداخت این وام را با چالش روبرو کرده و مغایر با قانون جمعیت و تعالی خانواده است.»

همچنین احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته است که «دولت وام ازدواج را در بودجه سال آینده حذف کرده است و اگر سندی دارد که خلاف این است ارائه کند.»

مجید انصاری، عضو و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره حذف وام ازدواج از متن بودجه 1401 به پانا گفت:‌ «در لایحه بودجه وام ازدواج تعیین نشده بود و تصمیم‌گیری در این مورد را به طور کامل در اختیار بانک مرکزی قرار داده بودند تا برای آن آیین‌نامه تدوین کنند. حذف وام ازدواج از متن بودجه 1401 قطعا پرداخت این تسهیلات را با مشکل مواجه می‌کند در صورتی که تاکنون تمام تلاش‌ها بر سر این بوده تا وام ازدواج افزایش داشته باشد.»

وی افزود: «طبق بندی که سال گذشته در بودجه تعیین شد، رقم افزایش میزان وام ازدواج به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و در تلاش برای احیای وام ازدواج و افزایش وام ازدواج هستیم.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون در فرایند اعطای تسهیلات وام ازدواج، برخی بانک‌ها همکاری لازم را انجام نمی‌دهند، گفت: «بررسی‌ها نشان داده است با اینکه در قوانین مرتبط با ازدواج و اشتغال، تسهیلات و اعتبارات مطلوبی در نظر گرفته شده اما عملکرد برخی بانک‌ها مطابق با انتظارات قانون‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی نبوده است که برای حل این مشکل با دستگاه‌های متولی جلساتی برگزار شد و درخواست شد تا دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.»

وی درباره حذف ضامن کارمند در فرایند وام ازدواج نیز توضیح داد:‌ «یافتن ضامن کارمند برای بسیاری از زوج‌ها کار بسیار سخت و در برخی مواقع حتی ناممکن است که موجب می‌شود جوانان قید وام ازدواج را بزنند بنابراین در تلاش هستیم بتوانیم در لایحه بودجه 1401 قید ضامن کارمند را برداریم و از ضمانت‌های جایگزین برای دریافت وام ازدواج استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار