در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

در بودجه 1401 کدام دهک‌ها مشمول حذف یارانه خواهند شد؟

زنگنه: در سال‌های اخیر میزان درآمد دهک‌های پایین به هم نزدیک شده است

تهران (پانا) – بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه‌بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند. در شرایطی که دولت پیش‌بینی می‌کند که این حذفی‌ها اغلب از سه دهک بالای درآمدی باشند اما یکی از نمایندگان مجلس عنوان می‌کند که عموماً فاصله درآمدی دهک‌های میانی بسیار به هم نزدیک است و ابتدا دولت باید مکانیزم دقیقی برای تشخیص میزان درآمد یارانه‌بگیران تعریف کند تا این طرح موفق باشد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
در بودجه 1401 کدام دهک‌ها مشمول حذف یارانه خواهند شد؟

در متن لایحه بودجه آمده است؛ بر اساس بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

دولت مکلف به حذف یارانه بگیران پر درآمد است

«محسن زنگنه»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: ‌«وقتی در بودجه این بند که دولت مکلف شده تا یارانه‌بگیران پر درآمد را حذف کند، در نظر گرفته می‌شود قطعاً در ردیف‌های بودجه هم این موضوع در نظر گرفته می‌شود و اگر دولت به آن عمل نکند هرگونه منبعی که برای یارانه پرداختی به آن‌ها استفاده کند از نظر قانون رد شده است.»

دهک‌هایی که مشمول حذف یارانه خواهند شد

زنگنه درباره میزان موفقیت و به ثمر نشستن این بند از بودجه اظهار کرد: «میزان موفقیت این طرح بستگی به این دارد که دولت اطلاعاتش از درآمد یارانه‌بگیران تا چه اندازه دقیق است. اگر از بانک‌ها اطلاعات را دقیق بگیرد و بتواند درآمد یارانه‌بگیران را احصا کند، قطعاً اقدام مثبتی در راستای اجرای قانون هدفمندسازی است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه چه دهک‌هایی مشمول حذف یارانه خواهند شد، گفت: «این موضوع عدالت در توزیع منابع دولت است ولی اینکه چند دهک می‌تواند مشمول این موضوع شوند که هم تبعات نداشته باشد و هم عدالت مورد نظر انجام شود، کار راحتی نیست و باید بسیار دقیق عمل شود.»

در سال‌های اخیر میزان درآمد دهک‌های پایین به هم نزدیک شده است

وی افزود: «با توجه به تورمی که در سال‌های اخیر داشتیم و همچنین کاهش سطح درآمدی مردم، بخش زیادی از آن‌ها به لحاظ درآمدی ممکن است جزو 4 دهک بالای جامعه باشند ولی این به معنای اختلاف زیاد در آن دهک‌ها و دهک‌های پایین‌تر مانند دهک‌های شش هفت و هشت نیست.»

زنگنه اظهار کرد: «باید اطلاعات درآمدی درباره این دهک‌ها به‌درستی احصا شود و بعد تصمیم گرفته شود چند دهک حذف شود. در سال‌های اخیر دهک‌های میانی خیلی به هم نزدیک شده‌اند. ممکن است یک دهک یا نیم دهک را که ازلحاظ ثروتی همان 4 یا 5 درصد معروف‌اند همچنان با اختلاف درآمدی فاحش داشته باشیم اما در دهک‌های میانی چندان اختلاف درآمدی چشمگیری نداریم. پس باید دولت اطلاعات دقیقی را به مجلس ارایه کند تا مشخص شود چه دهک‌هایی حذف می‌شوند.»

زنگنه با اشاره به اینکه دولت‌ها باید در سال‌های گذشته این اقدام مهم را به‌صورت دقیق انجام می‌دادند درباره الزام این کار در بودجه گفت: «این اقدام نیازی به الزام در بودجه ندارد اما نمایندگان مجلس برای الزام دولت بر این امر تأکید می‌کنند. متأسفانه دستگاه‌های نظارتی هم طی این سال‌های متمادی ورود پیدا نکرده‌اند تا عدم اجرای این بند از قانون را پیگیری کنند که باید این موضوع به جد پیگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار