رژیم غذایی که از مرگ سالمندان پیشگیری می‌کند

تهران (پانا) - رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت عمومی اشخاص ایفا می کند و در این میان نوع مواد مصرفی در رژیم غذایی افراد کهنسال بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به کاهش خطر مرگ در میان سالمندان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۹۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رژیم غذایی که از مرگ سالمندان پیشگیری می‌کند

به گزارش فرتاک نیوز، بر اساس نتایج یک مطالعه طولانی مدت ۲۰ ساله، محققان دانشگاه بارسلونا دریافتند که اگر سالمندان بالای ۶۵ سال به رژیم غذایی مدیترانه ای ادامه دهند، عمر طولانی تری خواهند داشت. این رژیم غذایی به دلیل داشتن ماهی های چرب، غلات کامل، میوه، سبزیجات و روغن زیتون معروف است.

دانستن این موضوع ضروری است که رژیم غذایی ایده آل برای سالمندان همچنین می ‌تواند شامل مقدار کمی از محصولات لبنی باشد، اما توصیه می شود افراد فوق مصرف گوشت قرمز را محدود یا حذف کنند.

در این مطالعات، محققان نمونه خون و ادرار ۶۴۲ فرد بالای ۶۵ سال را به مدت دو دهه مورد بررسی قرار داده و در عین حال رژیم غذایی روزانه آن ها را از طریق پرسشنامه های غذایی زیر نظر گرفتند. نویسندگان مطالعه به طور ویژه روی بیومارکرهای غذایی خاص، از جمله پلی فنول‌های کل و متابولیت‌های رسوراترول (محصول جانبی مصرف انگور)، کاروتنوئیدهای پلاسما، سلنیوم، ویتامین B12، اسیدهای چرب و سطوح اسیدهای چرب تک غیراشباع و اشباع شده در هر فرد تمرکز کردند.

همه شرکت کنندگان در این مطالعات از پروژه InCHIANTI بودند، مطالعه ای که در منطقه توسکانی ایتالیا انجام شد. در طول این ۲۰ سال، ۴۲۵ شرکت کننده جان خود را از دست دادند.

به باور متخصصان باید به این موضوع توجه کرد که بر اساس آمارهای موجود، به طور مشخص ۱۳۹ نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی و ۸۹ نفر دیگر بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند. پس از در نظر گرفتن اطلاعات رژیم غذایی هر فرد، این تیم پژوهشی، ارتباطی بین طول عمر بیشتر و نمرات بالاتر در اندازه گیری مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای پیدا کرد.

محققان در این رابطه اعلام کردند که پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای ارزیابی شده توسط گروهی از نشانگرهای زیستی رژیمی با مرگ و میر طولانی مدت در افراد مسن ارتباط معکوس دارد.

توماس مرونو سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق اعلام کرد: این نتایج به خوبی نشان دهنده اهمیت رژیم غذایی در افراد کهنسال بوده و بر استفاده از این نشانگرهای زیستی در ارزیابی های نظارتی برای مطالعه مزایای سلامتی مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید می کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BCM Medicine منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار