عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌‌‌‌وگو با پانا:

سفر رئیس‌جمهوری به روسیه آبرومندانه، مهم و مثبت بود

تهران (پانا) - عضو جامعه روحانیت مبارز گفت ما با همه دنیا بنای ارتباط داریم به شرط اینکه حکمت، مصلحت و عزت ما در آن روابط حفظ شود.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
سفر رئیس‌جمهوری به روسیه آبرومندانه، مهم و مثبت بود

سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با پانا درباره سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، اظهار کرد: «سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، سفری آبرومندانه، مناسب، مهم بود. رئیس‌جمهوری روسیه ۳ ساعت وقت گذاشت و با آقای رئیسی صحبت کردند. مقامات نیز در خصوص مسائل مختلف مذاکره کردند و در مجموع این سفر را سفر خوبی می‌دانم.»

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: «نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری است که دوران ریاست جمهوری ایشان به یک سال نرسیده است؛ بنابراین باید بگوییم که مانند رئیس‌جمهوری دوره دوم یا رئیس‌جمهوری سابق از او انتظار داریم.»

وی با بیان اینکه سفر آقای رئیسی به روسیه را سفر مثبتی ارزیابی می‌کنم، گفت: «ملاقات با رئیس‌جمهوری کشوری مانند روسیه که سابقه ابرقدرتی دارد را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ به نظر من هم اصل سفر و هم زمان سفر و هم قراردادهایی که منعقد شد، خوب بود اما آنچه که مسأله اصلی کشور ما است این است که ما در داخل باید ظرفیت‌های‌مان را تا حدی که می‌توانیم، تقویت و درست استفاده کنیم تا دنیا، تعامل بیشتری با ما داشته باشد.»

این فعال سیاسی بیان کرد: «هم در قانون اساسی ما آمده است و هم ما بنا داریم که ارتباط‌مان با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان را در اولویت قرار دهیم که اگر مسلمان بودند از نظر فرهنگی وجه مشترک داریم و اگر مسلمان نبودند از نظر جغرافیایی وجه مشترک داریم. بنای ما این است که با همه کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنیم به جز رژیم صهیونیستی و کشورهایی که با ما قطع رابطه کرده است؛ در غیر این صورت ما با همه دنیا بنای ارتباط داریم به شرط اینکه حکمت و مصلحت و عزت ما در آن روابط رعایت شود.»

اکرمی ادامه داد: «خوشبختانه ما دنیا را یک آزمایشگاه، پالایشگاه و نمایشگاه می‌دانیم. واقعا اروپا با ما رفتاری ناجونمردانه داشت، موضع آمریکا نیز کاملاً روشن است و تنها کشورهایی که بنا دارند با ما روابط ملایم و مناسب داشته باشند، کشورهایی مانند روسیه و چین هستند. کره جنوبی، آلمان و سایر کشورهای اروپایی نشان دادند که با ما چه تعاملی خواهند داشت. نشان دادند که فقط شعار می‌دهند و در مقام عمل حاضر نیستند که به امضای خودشان تعهد داشته باشند.»

آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه عازم روسیه شد. گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار بین دو کشور، تعامل حداکثری با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران، گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا-فضا و فضایی، توافق بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور و شناسایی ظرفیت‌های کشاورزی و مبادلات کالاهای کشاورزی از جمله موضوعاتی بود که در دیدار رئیسی و پوتین مورد بررسی و تأکید قرار گرفت.

سیدابراهیم رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار