آوانس جدید برای رفع تعهد ارزی

تهران (پانا) - بانک مرکزی به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی مجددا آوانس داد. این چندمین مرتبه است که سیاستگذار پولی، برای رفع تعهد ارزی مهلت را تمدید کرده است. بخشنامه جدید به‌منظور همراهی و مساعدت با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در تاریخ ۲۸‌دی ‌ماه۱۴۰۰ به‌منظور اجرا به‌دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آوانس جدید برای رفع تعهد ارزی

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بر اساس این صادرکنندگان ریالی سال۹۷ به عراق و افغانستان و سایر کشورها و سایر صادرکنندگان سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ که تاکنون نتوانسته‌اند رفع تعهد ارزی کنند، تا پایان سال می‌توانند با ارائه مستندات در سامانه جامع تجارت، نسبت به ایفای تعهد ارزی خود اقدام کنند. علاوه‌بر این، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز از حل مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان بعد از سه سال بلاتکلیفی خبر داده است. مشکلاتی که همزمان با الزام بازگشت ارز به چرخه اقتصاد در سال۹۷ برای صادرکنندگان ایجاد شد.

دولت دوازدهم به‌منظور مدیریت مصارف و منابع ارزی و تنظیم بازار ارز، صادرکنندگان را ملزم کرد تا ارز صادراتی را به کشور بازگردانند. اگرچه در ابتدا مسیر‌هایی برای ایفای تعهد ارزی اعلام شد، اما در زمان اجرا این شیوه‌ها چندان کارآمدی برای صادرکنندگان نداشتند، چراکه برای عملیاتی‌شدن آنها مشکلاتی ایجاد شد که به‌جز عرضه ارز در سامانه نیما، عملا سایر مسیرها به‌خصوص واردات در مقابل صادرات که مورد تاکید فعالان اقتصادی بود، تا مدت‌ها به مرحله اجرا درنیامد؛ این در حالی بود که صادرکنندگان نسبت به سامانه نیما هم روی خوشی نشان ندادند و عنوان می‌کردند‌ که از یک‌سو خریداری برای ارزهای صادراتی وجود ندارد و از سوی دیگر تفاوت قیمت‌های سامانه نیما با بازار آزاد زیاد است و عرضه ارز در این سامانه به‌صرفه نیست.

علاوه‌بر این، صادرات ریالی اگرچه در ابتدای امر به‌صورت رسمی پذیرفته شد، اما پس از آن سیاستگذار پولی اعلام کرد که این صادرات را به رسمیت نمی‌شناسد و این صادرکنندگان نیز باید به‌صورت ارزی، رفع تعهد کنند. این تصمیمات جز سرگردانی تجار و تاخیر در رفع تعهد ارزی آنها نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت. در ابتدا مهلت سه‌ماهه را برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان درنظر گرفته بودند اما به دلیل مشکلاتی که در مسیر بازگشت ارز صادراتی قرار داشت، این مهلت دائما تمدید شد. به‌تدریج نیز دولت واردات در مقابل صادرات را به‌رسمیت پذیرفت و این موضوع تسریع بازگشت ارز صادراتی را به‌دنبال داشت.

حال در جدیدترین خبرها از یک‌سو بانک مرکزی مهلت بازگشت ارز را تمدید کرده و از سوی دیگر علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت از رفع بلاتکلیفی سه ساله صادرکنندگان خبر داده است. معاون وزیر و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مصوبات پیشنهادی کمیته اقدام ارزی که در کمیته ماده ۲چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مصوب شده است، گفت: براساس این مصوبات بخشی از مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان بعد از سه سال بلاتکلیفی حل می‌شود. گره کوری که ۳۰‌ماه تمام دست و پای صادرکنندگان را در رفع تعهد ارزی و رونق صادرات بسته بود، بالاخره باز شد. علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی می‌گوید: صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی سال۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت‌سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تایید کمیته، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال یاد‌شده به میزان تعهدات ارزی ایفا نشده سال۱۳۹۷ هستند.

این مصوبه در قالب ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر شده است.

جزئیات ابلاغیه بانک مرکزی

بانک مرکزی تمدید مهلت بازگشت ارز صادراتی را در ۸ بند اعلام کرد که به شرح زیر است:

۱- صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲‌‌فروردین‌ماه ۱۳۹۷ تا ۱۶‌مرداد‌ماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، تا پایان سال۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

۲- به سایر صادرکنندگان سال۱۳۹۷ به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند مذکور (بند۱)، تا پایان سال‌جاری مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و با تایید مراتب توسط کمیته مربوطه، نسبت به ارتقای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تسریع کنند.

۳- صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی خود به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲فروردین‌‌ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶مرداد‌ماه ۱۳۹۷ اقدام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، می‌توانند پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی با تایید کمیته و ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، متناسب با ثبت صورت‌گرفته، نسبت به ارتقای نسبت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

۴- صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پایان سال۱۴۰۰ مجازند به‌منظور ارتقای ‌درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادی با یک یا ترکیبی از روش‌های متنوع تعیین‌شده و رفع محدودیت‌های مربوطه تسریع و اقدام کنند.

۵- صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی سال۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت‌سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تایید کمیته، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال یاد‌شده به میزان تعهدات ارزی ایفا نشده سال۱۳۹۷ هستند.

۶- در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفا‌نشده کمتر از پنج هزار یورو، این دسته از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (۲۸دی‌ماه ۱۴۰۰)، از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف هستند.

۷- فروش ریالی کالاهای صادرکنندگان کالا به کشور عراق به‌منظور بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا شرکت‌های مورد تایید ستاد) به میزان مورد تایید ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزی صادراتی می‌شود.

۸- در مواردی که واگذاری و فروش پروانه صادراتی به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، تایید آن و با اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی به‌منظور اقدامات مقتضی، در مقابل ایجاد تعهد ارزی متناظر برای صادرکننده، از تعهدات ارزی واردکننده کسر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار