مدیر اداره حفاظت محیط زیست ملارد:

نام‌گذاری روز هوای پاک، عاملی برای مسئولیت‌پذیری همگانی در حفظ محیط زیست

ملارد(پانا)- مدیر اداره حفاظت محیط زیست ملارد اختصاص دادن روزهای سال به یک موضوع را عاملی جهت جلب توجه عموم مردم و افزایش مسئولیت‌پذیری نسبت به آن موضوع در جامعه دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
نام‌گذاری روز هوای پاک، عاملی برای مسئولیت‌پذیری همگانی در حفظ محیط زیست

مهناز مدیریان، رییس محیط زیست ملارد در مورد فلسفه و اهمیت نامگذاری روز هوای پاک بیان کرد: 26 سال پیش، بعد از اینکه آلودگی هوای کلان‌شهرها در فصول سرد سال به عنوان یک بحران مطرح شد، با هدف ایجاد حساسیت در جامعه و تلنگر به مسئولان و مردم، روز 29 دی‌ماه بدنبال بروز آلودگی هوا در تهران و بعضی کلانشهرهای دیگر به عنوان روز هوای پاک نامیده شد.

او در مورد آثار این نامگذاری افزود: اختصاص بعضی روزها به صورت نمادین به یک موضوع خاص باعث جلب توجه اذهان عمومی و تقویت نقش مسئولیت‌پذیری در آحاد جامعه می‌شود.

مدیریان تهدیدهای موجود برای محیط زیست را این‌گونه تعریف کرد: بخشی از تهدیدهای محیط زیستی، در کل کشور عمومی است و آن عدم تناسب موجودی و توان نهفته‌ سرزمین با بارگذاری‌های جمعیتی، صنعتی و خدماتی است که شهرستان ملارد هم از آن بی‌بهره نمانده است.

رییس محیط زیست ملارد در مورد تهدیدات محیط زیست این شهر شرح داد: مهم‌ترین تهدیدهای محیط زیستی این شهرستان، تخریب اراضی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و ویلاسازی، کاهش سطح آب زیرزمینی و فرونشست زمین در دشت شهریار، عدم ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بخشی از شهر ملارد و عدم وجود شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری و صنعتی در شهر صفادشت و شهرک صنعتی غیردولتی صفادشت، وجود مرکز دفن اخترآباد و عدم راهبری و مدیریت صحیح مرکز دفن غرب استان تهران تا کنون، سوزاندن پسماندهای صنعتی و کشاورزی توسط تولیدکنندگان آن، در برخی موارد پسماند عادی توسط پیمانکاران شهرداری‌ها و بخشداری‌ها، آلودگی رودخانه شور در محل ورودی به شهرستان ملارد به دلیل ورود فاضلاب شهری از استان البرز و وجود تعداد بالای چاه آب غیرمجاز و در نتیجه افت منابع آب زیرزمینی هستند.

او در مورد راهکارها و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: از آبان‌ماه سال جاری با تشدید پایش‌های شبانه‌روزی موضوع پسماندسوزی تا حد زیادی کنترل شده است به عنوان مثال مرکز نگهداری موقت پسماند صفادشت که یکی ازکانون‌های آلاینده پسماندسوزی بود جمع‌آوری شد، همچنین با توجه به عدم ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک صنعتی غیردولتی، واحدهای فاضلاب‌زا ملزم به ایجاد تصفیه‌خانه شده‌اند و پایش‌های مستمر و اجرای برنامه خوداظهاری در پایش عملکرد آنها تحت نظر است.

مدیریان اضافه کرد: از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری 372 مورد رفع آلودگی در سطح شهرستان صورت گرفته است اما متاسفانه در برخی موارد در صورت عدم اقدام مثبت جهت کنترل آلودگی، از سوی دستگاه‌های اجرایی و یا مسئول واحد صنعتی و خدماتی معرفی به مراجع قضایی در دستور کار این این اداره بوده است.

او در مورد برنامه اداره محیط زیست در روز هوای پاک بیان کرد: همایش پیاده‌روی با حضور مسئولین شهرستانی، همایش دوچرخه‌سواری با همکاری اداره ورزش و جوانان، انجام برنامه‌های آموزشی و تهیه محتوای آموزش محیط زیست از طریق سامانه شاد آموزش و پرورش، تهیه محتوای آموزشی مسئولیت اجتماعی با محوریت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و ارائه به ستاد نماز جمعه شهرستان، تشکیل میز خدمت در روستاهای شهرستان به منظور رسیدگی به مشکلات و معضلات محیط زیستی آنان برای روز هوای پاک برنامه‌ریزی شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری نشست با صاحبان صنایع، تست گازهای خروجی از اگزوز خودروهای عبوری سبک با همکاری یکی از مراکز معاینه فنی شهرستان، تدارک برنامه‌های فرهنگی با شهرداری‌ها از دیگر اقدامات محیط زیست این شهرستان در روز هوای پاک است.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار