در گفت‌وگو با پانا؛

مهتاب رخصتی: تلاش کردم در «کارما» توجه ویژه‌ای به مضمون داشته باشم

گردش چرخ روزگار و بازگشت آن در یک نمایشگاه نقاشی

تهران (پانا) - مهتاب رخصتی معتقد است موضوع و ساختار «کارما» که با در نظر گرفتن شناخت عمومی که دوباره‌اش است، به مضمون آثار و نحوه نگاه من و ذهنیتم و همینطور اجرای نقاشی‌ها، سمت و سو داده و از این شناخت کلی متاثر بوده است.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مهتاب رخصتی: تلاش کردم در «کارما» توجه ویژه‌ای به مضمون داشته باشم

نمایشگاه نقاشی‌های مهتاب رخصتی با عنوان «کارما» با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد استان تهران از روز جمعه هفدهم دی ماه به مدت چهار روز در نگارخانه رسول مهر برگزار شد. بخش کوچکی از آثار در این نمایشگاه آبان‌ماه سال گذشته به شکل مجازی به نمایش درآمده بود.

رخصتی که مدرک گرافیک داشته و در حوزه موسیقی به عنوان ترانه سرایی شناخته نیز فعالیت دارد در توضیح این نمایشگاه به خبرنگار پانا گفت: «ذهنیت هر هنرمند دست‌آورد زمان ساختار اجتماعی روان‌شناسی و ایدئولوژی و سایر عناصر فرهنگی معینی است که در کل شکل و نوع جهان‌بینی او را آشکار میسازد. بدین لحاظ هنرمند راستین بنا به ذهنیت‌ها و جهان‌بینیهای متفاوت خود شیوه‌های آفرینش متفاوت بر میگزیند.»

وی بیان کرد: «این مجموعه نقاشی با خطوط دوار و رنگ‌هایی که دایره‌وار به دورهم نقش بسته‌اند، اشاره‌ای است به قانون «کارمام و سعی دارد «ما» را به خودمان یادآوری کند تا بهتر نگاه کنیم. شاید باور کنیم حتی حس‌های ناپایدار و بلاتکلیف در چرخه‌ای پایدار و حساب شده به اتفاقی در هستی تبدیل میشود .. به اتفاقی در «زندگی ما». تولد این مجموعه با این جمله آغاز شد: «زمین به طرز باورنکردنی گرد است».»

رخصتی در پاسخ به اینکه آیا توجه به مضمون محدودیت های تکنیکی برای ارائه آثار به دنبال داشته است؟ اظهار کرد: «از لحاظ تکنیک دستم بسته نبود و تلاش کردم توجه ویژه‌ای به مضمون داشته باشم. کل آثار من بر اساس محوریت «کارما» طراحی شده و در تمام تصاویر سعی کردم چرخش هستی و دایره وار بودن زندگی و انرژی ها را به نمایش بگذارم. فرم دایره در بیشتر آثار دیده می شود و بیانگر گردش چرخ روزگار و بازگشت و... و متناسب با موضوع نمایشگاه است.»

وی درباره اینکه آیا انتخاب این فرم که برای عموم قابل دریافت است برای همین منظور یعنی ارتباط با عموم افراد و مخاطبان استفاده شده است؟ گفت: «بله همینطور است. پیام کلی آثار برگشت هر انرژی و حرکت به خود فرد است.»

این هنرمند نقاش همچنین در پاسخ به اینکه «نمایشگاه نگاه مشخصی را درباره کارما بیان می کند، آیا موافق نیستید که آثار هنری به نحوی ارائه شود که خوانش ها و گفتگوهای مختلفی را فراهم کند؟» گفت: «بله موافقم اما موضوع و ساختار «کارما» که با در نظر گرفتن شناخت عمومی که دوباره اش است، به مضمون آثار و نحوه نگاه من و ذهنیتم و همینطور اجرای نقاشی ها، سمت و سو داده و از این شناخت کلی متاثر بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار