رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۲۳/۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

آذربایجان شرقی، رتبه اول در واکسیناسیون دوز سوم را دارد

تبریز(پانا) - رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اهمیت واکسیناسیون دوز سوم برای مقابله با سویه امیکرون، از دریافت دوز سوم توسط ۲۳/۶ درصد جمعیت آذربایجان شرقی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
۲۳/۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

دکتر بهمن نقی پور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان شرقی گفت: رسانه ها از اهمیت بالایی برای پیشبرد اهداف هر کشور برخوردار است و در رشد هر مملکت نقش اساسی داشته و لذا ارتباط بین مردم و سیستم حاکمیت جامعه است و اگر جایگاه رسانه ها را بیش از پیش احیا کنیم، می توانند برای کشور خیلی مفید تر باشند .

وی افزود: یکی از مهم ترین وظایف دانشگاه ها رساندن مطالب و علم موجود در دانشگاه ها به مردم و ایجاد ارتباط بین متخصصان دانشگاه و مردم است. و رسانه ها در این موضوع نقش مهمی دارند. ما وظایف سنگینی در ارتقا سلامت مردم داریم چرا که سلامت بزرگترین مولفه ایجاد آرامش در جامعه است. هر قدمی که برای افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت، قطعا قدمی خیر است.

وی ادامه داد: ما در ابتدای مسئولیت خود قول دادیم که از هر ۳ ماه گزارشی مبنی بر عملکرد این دانشگاه ارائه کنیم که اکنون آماده شده و در چند روز آینده به وزارت بهداشت، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ارائه خواهیم کرد.

آخرین وضعیت کرونا و سویه امیکرون در آذربایجان شرقی

نقی پور در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در حال حاضر در مورد بستری ها و وضعیت بیماری ها در بیمارستان خوشبختانه با عنایت پروردگار و مردم و تلاش های شبانه روزی کادر درمان و همکاران بنده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به یک آرامش نسبی در جامعه و استان آذربایجان شرقی رسیده ایم.

وی ادامه داد: در بحث تعداد بستری ها و مرگ و میر به کمترین میزان خود در ۲ سال اخیر رسیده ایم ولی نگرانی ما در رابطه با امیکرون و شروع پیک جدید پابرجاست. امیکرون سرعت انتقال بیشتری نسبت به سویه دلتا دارد و باعث شده در جهان یک وضعیت قرمز به وجود بیاید حتی کشور های پیشرفته نیز نتوانسته اند در مقابل این سویه جدید ایستادگی کنند و متاسفانه در کشور ما نیز شروع شده و رشد بسیار شدیدی دارد.

وی ضمن ارائه ی توصیه هایی به مردم در رابطه با بیماری کرونا و شیوع سویه امیکرون گفت: از مردم خواهش می کنیم تا ماسک، فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و از تجمعات و مهمانی ها پرهیز کرده و واکسیناسیون را جدی بگیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه آماری در رابطه با واکسیناسیون مردم آذربایجان شرقی گفت: اکنون طبق آمار، ۹۲/۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دوز اول و ۸۳/۵ درصد دوز دوم و ۲۳/۶ درصد نیز دز سوم را دریافت کرده‌اند. همچنین ۷۳/۸ درصد خانم های باردار استان نیز واکسینه شده اند و لذا ۹۲/۳ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ ساله نیز در برابر کرونا واکسینه شده اند.

وی ادامه داد: در نتیجه حدود ۷۵/۷ درصد از جمعیت کل آذربایجان شرقی واکسینه شده اند که کافی نیست و ما از مردم می خواهیم تا هرچه سریع تر نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند. چرا که تاثیر واکسیناسیون در روند بیماری زمانی است که حدود ۸۵ درصد جمعیت یک استان واکسینه شده باشند. طبق بررسی های کمیته های علمی کرونا در سطح کشور و جهان واکسیناسیون دوز سوم می‌تواند نقش بسزایی در کاهش سویه اومیکرون داشته باشد. و لذا ما به صورت شبانه روز برای ارائه خدمات به مردم آماده هستیم و از مردم آذربایجان شرقی تقاضا داریم تا هر چه سریع تر نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

وی با اشاره به موارد بستری سویه اومیکرون بیماری کرونا در آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۲۱ مورد ابتلا به امیکرون در استان داشته این که تنها یک نفر از این بیماران که یک پیرمرد ۹۵ ساله و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری شدید قندخون و قلب بوده، فوت کرده است.

نقی پور در رابطه با اقدامات مهم این دانشگاه گفت: ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی تبریز به طور مرتب جلساتی برگزار کرده و برنامه ریزی ها و تمهیداتی را برای مقابله با پیک اومیکرون تهیه کرده است. ما با عنایت به تجارب استان در پیک های قبلی، روش هایی را اصلاح کرده ایم تا ارائه خدمات خود را ارتقا دهیم.

وی افزود: در این راستا یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تقسیم استان به چهار منطقه و برگزاری کلاس‌های آموزشی و انتقال تجربیات مانند نحوه برخورد با بیماران، درمان بیماران کرونایی و ... به کادر بهداشت و درمان شهرستان‌های مختلف استان است تا بتوانیم خدماتی با کیفیت بالا به تمامی نقاط استان ارائه دهیم.

وی در رابطه با بودجه دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: آذربایجان شرقی، حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه بهداشت و درمان استان در تعریف بودجه نیز بر این اساس است، در حالی که ما به مردم استان‌های مختلف، حتی در حد ۱۰ میلیون نفر خدمات درمانی می‌دهیم که از مسئولان مربوطه خواهشمندیم این موضوع را در تصویب بودجه سلامت در نظر داشته باشند.

میانگین سنی بیماران مبتلا به امیکرون در استان، ۵۰ الی ۵۵ سال است

در ادامه این نشست، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: میانگین سنی بیماران مبتلا به امیکرون در استان، ۵۰ الی ۵۵ سال است. کربررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میزان بستری این سویه در مقایسه با سویه دلتا، ۱۰ به ۴۰ درصد است.

سیمین خیاط زاده ادامه داد: یعنی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به سویه امیکرون، ۱۰ نفر بستری می‌شود و البته این آمار در هفته‌های آتی احتمال تغییر دارد و ممکن است بیشتر از این شود.

آمار مرگ و میر مادران باردار در دوران کرونا افزایش یافته است

در ادامه این نشست ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در مورد میزان مرگ و میر مادران باردار در دوران کرونا، اظهار داشت: میزان مرگ و میر مادران باردار یکی از شاخص‌های سلامت جهانی است اما متاسفانه این آمار در دوران کرونا در جهان افزایش یافته است. از شهریورماه که اجازه واکسیناسیون مادران باردار صادر شد، تاکنون ۱۰۰ درصد این مادران در هفت شهرستان استان دز اول را دریافت کرده‌اند و لذا کمترین میزان واکسیناسیون نیز در شهرستان های آذربایجان شرقی ۶۸.۵ درصد است.

حسین حقائی در پایان افزود: تمامی مادران باردار، حتی مادرانی که در سه ماهه اول بارداری هستند، می‌توانند واکسن سینوفارم و یا استرازنکا دریافت کنند. البته اکنون واکسن استرازنکا هنوز در استان موجود نیست اما به محض موجود شدن این واکسن، به دریافت کنندگان دز اول آن تزریق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار